Pandemija suteikė naujo impulso profesinėms sąjungoms Lietuvoje – kiek jis išsilaikys ir kur nuves?

Pandemijos ir jos sukeltos krizės metu prisiminti savo teises progą turėjo ne tik atleidžiami, bet ir pačiais reikalingiausiais tapę darbuotojai. Pernai Lietuvoje įsikūrė 22 naujos profsąjungos, panašūs procesai vyko ir pasaulyje – profsąjungos kūrėsi net geriausiomis darbdavėmis laikytose įmonėse. Tačiau gerais laikais šios organizacijos dažniausiai nueina į antrą planą. Ar pandemijos atnešti pokyčiai turi šansų išlikti ilgiau?
„Bolt Food“ kurjerių piketas dėl vienašališkai sumažintų tarifų
„Bolt Food“ kurjerių piketas dėl vienašališkai sumažintų tarifų / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Lapkritį susikūrusi Kurjerių asociacija, ko gero, yra viena „šviežiausių“ šalies profsąjungų. Ne tik todėl, kad ji dar gana jauna, tačiau ir dėl to, kad jos nariai mėgina įprastus darbo santykius perkelti į iš pirmo žvilgsnio neįprastą sritį.

Elektroninės pristatymo platformos, kuriose darbuojasi dauguma asociacijos narių, atrodytų bene blogiausia dirva profsąjungoms. Darbas tokiose platformose, kaip ir pavežėjų ar trumpalaikės nuomos, visuomet akcentuojamas kaip itin lankstus, dinamiškas, skirtas norintiems užsidirbti papildomai be didelių įsipareigojimų.

Kurjeriai nėra pirmieji „platformistai“, turintys savo profsąjungą – 2019 m. tokią įkūrė ir Lietuvos pavežėjai. Tačiau pandemija gerokai paaugino asmenų, kurie šiose platformose dirba visą dieną ir gaudavo didžiąją dalį savo pajamų, skaičių. To rezultatas – organizuotai derėtis su darbdaviais mėginantys kurjeriai, kuriuos platformų valdytojai laiko epizodiniais darbuotojais.

Dmitrijaus Zemenkovo nuotr./Vukas Vukotićius
Dmitrijaus Zemenkovo nuotr./Vukas Vukotićius

Kurjerių asociacijos atstovas Vukas Vukotičius sakė, kad iš esmės jų darbo sąlygos per karantiną pasikeitė mažiausiai, tačiau viskas gerokai paintensyvėjo.

„Per pirmą pandemijos bangą daug žmonių išėjo į ilgalaikes prastovas ir nežinojo, ar grįš į darbą. Kurjerių paklausa padidėjo ir tai tokiems žmonėms tapo vienu iš išsigelbėjimo variantų. Visi tikėjomės, kad išaugs ir įkainiai, bet nutiko atvirkščiai“, – sakė jis.

Liepos mėnesį įvyko pirmasis kurjerių streikas, kuomet 80–100 platformų darbuotojų pietų metu atsijungdavo nuo sistemos, taip atsisakydami teikti paslaugas. Pasak, V.Vukotičiaus, tai suveikė – per antrą bangą platformos nemažino įkainių, jie lieka daugiau mažiau stabilūs, nors kai kuriose įmonėse keičiasi kone kasdien.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų