Vartotojų Aljansas jau turi patirties organizuojant vartotojų grupės ieškinius – antradienį kaip tik skelbtas vartotojams sėkmingas verdiktas dėl „CityBee“ bylos, o dėl kompensacijų vairavimo mokyklų kartelio atveju prieš mėnesį pavyko susitarti be teismo, nurodo R.Jokubauskas.
Ieškinį galima skelbti arba dėl pinigų grąžinimo, arba paslaugų suteikimo. Tačiau, skirtingai nei aukščiau minėtais atvejais, R.Jokubauskas mano, kad iš beta.lt pinigų nepavyks atgauti.
„Taip pat jei paslaugų teikėjai jums rekomenduoja kreiptis dėl pinigų grąžinimo, nepasimaukit ant šito kabliuko, nes prarasit teisę reikalauti paslaugos suteikimo“, – savo įraše feisbuke rašė jis.
Prašydamas atgauti pinigus, vartotojas būtų įtraukiamas į "Beta Media" kreditorių eilę, tačiau galimybe realiai atgauti pinigus teisininkas abejoja.
Tokią pat nuomonę anksčiau kalbėdamas su 15min yra išsakęs ir „AAA Law“ advokatų kontoros asocijuotas partneris Edvardas Steckis, advokatas, paminėjęs, jog klientai gali pinigų ir neatgauti.
„Didžiausias klausimas – koks buvo beta.lt ir paslaugų teikėjų sutarčių turinys. Jeigu sutartyje aiškiai nurodyta, kad lėšos yra įšaldomos ir laikomos, jos nėra beta.lt, „Beta Media“ lėšos, turime vieną situaciją. Bet jei tos lėšos yra bendrame katile, tuomet visi asmenys tiesiog su reikalavimais stoja bankroto byloje į bendrą eilę.
Bet nebūčiau didelis optimistas dėl to, kad žmonės susigrąžins pinigus. Jeigu tos lėšos nebuvo atskirtos, žmonės stotų į tą bendrą eilę, jiems teisiškai galėtų būti priteista pinigų, bet nebūtinai jie visus ar dalį atgaus ir ar išvis atgaus, nes neaišku, ar užteks įmonės turto įsipareigojimams padengti“, – 15min kalbėjo E.Steckis.
Bylinėjimasis kainuotų tūkstančius
Anot R.Jokubausko, racionaliausias variantas yra kreiptis į verslus dėl paslaugų suteikimo, tačiau tai taip pat reikėtų daryti individualiai, be grupinių ieškinių.
„Grupės ieškinio nagrinėjimas užtruks kelis metus, sueis visi kuponuose nurodyti terminai ir t.t. Plius klausimas, ar vartotojai norėtų finansuoti tokį ieškinį. Priversti verslus suteikti paslaugą yra greičiau per Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (VVTAT), pateikus jiems skundą dėl paslaugos nesuteikimo – VVTAT sprendimas yra įpareigojantis. Grupės ieškinyje reiktų teikti ne mažiau papildomos informacijos nei dabar prašo VVTAT. Labai realu, kad grupės ieškinyje teismas paprašytų VVTAT nuomonės ir ja vadovautųsi. Tad net jei VVTAT netenkins skundo, vadinasi grupės ieškinio atveju irgi ieškinys greičiausiai būtų pralaimėtas, o tuomet dar reiktų atlyginti kitos pusės bylinėjimosi išlaidas“, – feisbuke rašė jis.
Kalbėdamas su 15min R.Jokubauskas teigė, kad esant poreikiui tokie ieškiniai galėtų būti parengti, tačiau tai šioje situacijoje nėra ekonomiškai ir laiko atžvilgiu racionalus sprendimas.
„[Grupinis ieškinys] kaip variantas yra įmanomas, bet klausimas ar jis yra efektyvus. Palyginimui, mes organizavome bylą prieš „CityBee“, ten turėjome 350 asmenų – bylinėjimosi išlaidos pirmai instancijai siekė 25 tūkst. eurų. Čia dar yra ne viskas – čia tai, ką pateikėme teismui, o dar liko išlaidų, kurios savanoriškais pagrindais iš kitų finansavimo šaltinių susifinansavo“, – nurodė pašnekovas.
Jis pridūrė, kad bet kokioje tokio tipo byloje būtų kalbama apie tūkstančius eurų. Neradus išorės finansavimo, būtų prašoma prisidėti pačių vartotojų.
„Vartotojui, kuris ir taip susidūręs su sunkumais ir neaišku, ar jam pavyks atgauti pinigus, investuoti dar į šitą reikalą? Aš manau, kad dabar yra šiek tiek neatsakinga. Mažų mažiausiai reikia sulaukti VVTAT sprendimo, kaip jie pasakys dėl paslaugų tiekėjų [atsakomybės]“, – nurodė R.Jokubauskas.
Jo teigimu, dėl beta.lt ir susijusių platformų veiklos nutraukimo galėjo nukentėti tūkstančiai žmonių, tačiau pasakyti kiek tiksliai – sudėtinga.
„Apytiksliai skaičiuojant beta.lt turėjo apie 500 partnerių, jei į kiekvieną iš jų buvo parduoti bent keturi kuponai, akivaizdu, kad mes turime bent 2000“, – skaičiavo jis.
Tiesa, pašnekovas pridūrė, kalbėti apie „dešimtis tūkstančių klientų“ aljansas pagrindo taip pat nemato.
Nurodo kreiptis dėl paslaugų
Vartotojų aljanso manymu, efektyviausias ir pigiausias būdas šiuo metu visiems vartotojams ginti savo teises – kreiptis į verslą, o jeigu paslauga neteikiama, teikti skundus VVTAT dėl paslaugų nesuteikimo.
„Yra dalis sąmoningų verslininkų, kurie patys suteikia tas paslaugas, o kitiems matyt reikia padėti susivokti. Tokiu atveju, jeigu tiekėjas neteikia paslaugų, reikia kreiptis į VVTAT. Jų sprendimai yra privalomi vykdyti“, – nurodė R.Jokubauskas.
Techniškai tokius sprendimus verslai galėtų toliau skųsti teismui.
Teisininkas nurodė, kad jeigu vartotojas nusiunčiamas kreiptis į beta.lt, taip jis yra klaidinamas.
„Tu negali ir atgauti pinigus, ir gauti paslaugą. Vadinasi, reikia rinktis vieną iš kelių. Ir jeigu vartotojas kreipiasi dėl pinigų grąžinimo, greičiausiai jis turi reikalavimą beta.lt. Greičiausiai ten jis nieko neatgaus. Paslaugų teikimo sąlygose pas nieką nėra įrašyta, kad paslauga nebus galima pasinaudoti, jeigu neveiks kuponų tikrinimo sistema. Tai verslininko reikalas išsiaiškinti su beta.lt, pasitikrinti tą kuponą, negalima tokio dalyko perkelti ant vartotojo“, – nurodė teisininkas.
Prieš skelbdami bankrotą, pritaikė solidžias nuolaidas
Kaip skelbta birželio 7 d. apsipirkimų internetu platformas beta.lt ir grupinis.lt valdanti bendrovė „Beta Media“ paskelbė apie bankrotą.
Įmonė klientams išsiuntė elektroninį laišką, kad „oficialiai skelbia bankrotą“. Penktadienį vakare interneto svetainės beta.lt ir grupinis.lt neveikė.
Vis dėlto, oficialūs Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos duomenys rodo, kad „Beta Media“ dar nėra paskirtas nemokumo administratorius.
Kai kurie paslaugų tiekėjai anksčiau naujienų agentūrą BNS informavo nutraukiantys sutartis su įmone, nes „Beta Media“ su jais nebeatsiskaito.
Druskininkuose ir Birštone veikianti sveikatinimo ir reabilitacijos bendrovė „Eglės sanatorija“ sutartį su „Beta Media“ nutraukė dar anksčiau.
„Pastaruoju metu susidūrėme su „Beta Media“ finansinių įsipareigojimų pagal paslaugų teikimo sutartį nevykdymu, todėl nuo birželio 5 dienos nutraukėme sutartį“, – birželio 7 d. BNS sakė „Eglės sanatorijos“ generalinis direktorius Artūras Salda.
Įmonės vadovas ir vienintelis akcininkas Raimundas Adomaitis nurodė, kad „Beta Media“ finansinius sunkumus lėmė didelė konkurencija rinkoje, augančios nuolaidos pirkėjams bei geopolitinė situacija.
Registrų centrui pateiktoje „Beta Media“ 2022 metų ataskaitoje rašoma, kad bendrovė uždirbo 232,4 tūkst. eurų grynojo pelno, jos pajamos siekė 1,7 mln. eurų. Duomenų apie 2023 metus bendrovė Registrų centrui dar nepateikė.
Kaip jau skelbta, teisėsauga pradėjo ikiteisminį tyrimą dėl įtariamo interneto svetainių beta.lt ir grupinis.lt valdytojos „Beta Media“ sukčiavimo.
Kaip ketvirtadienį pranešė Generalinė prokuratūra, tyrimas trečiadienį pradėtas išnagrinėjus ir įvertinus Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) pateiktą medžiagą.
VVTAT duomenimis, iki trečiadienio buvo sulaukta beveik 300 vartotojų skundų, kad jie negali pasinaudoti per beta.lt ir grupinis.lt pirktais įvairių paslaugų kuponais. Žmonių patirti nuostoliai siekia nuo 20 eurų iki 2 tūkst. eurų.
Trečiadienį VVTAT atstovė Dalia Malinauskienė BNS sakė, kad vartotojai tarnybai skundėsi, jog prieš pranešdama apie bankroto inicijavimą „Beta Media“ skelbė 20-30 proc. nuolaidas, todėl bendrovė jau tuomet galėjo žinoti, kad negalės įvykdyti įsipareigojimų, o tai gali būti laikoma sukčiavimu.
VVTAT pataria: šiais atvejais kreipkitės tiesiai
Teismas iki šiol nėra priėmęs sprendimo iškelti bendrovei bankroto bylos ir paskirti bankroto administratoriaus, tad šiuo metu vartotojai dėl pažeistų savo teisių dėl ginčo sprendimo ne teismo tvarka gali kreiptis tiesiai į VVTAT.
Institucijos priimtas sprendimas yra privalomas vykdyti ginčo šalims.
„Visų pirma, susisiekite su paslaugos teikėju ar prekės pardavėju, kurio paslaugai ar prekei kuponą įsigijote. Jei su juo „Beta Media“ yra atsiskaičiusi, tuomet kuponu įsigytos paslaugos ar prekės turi būti suteiktos.
Tačiau, jei pardavėjas atsisako suteikti paslaugą ar parduoti prekę, nes „Beta Media“ nėra sumokėjusi pagal sudarytą sutartį, tokiu atveju galite kreiptis į VVTAT iš karto be papildomo kreipimosi į „Beta Media“. Iš gautų vartotojų prašymų jau žinome, kad kreipęsi jie sulaukia automatinio atsakymo.
Su prašymu VVTAT turite pateikti ir pardavėjo ar paslaugos teikėjo atsisakymą suteikti jums paslaugą ar parduoti prekę“, – gyventojams pataria VVTAT atstovai.
VVTAT nurodo, jog kiekvieną prašymą vertins individualiai, priklausomai nuo to, su kuo vartotojas yra sudaręs sutartį. O kuponai gali būti įsigyti iš skirtingų bendrovių, ir „Beta Media“, ir susijusių „Beta Travel“, ir „Beda Dovana“.
Jie taip pat nurodo, kad, kai bus paskirtas „Beta Media“ bankroto administratorius, visi turtiniai vartotojo reikalavimai turės būti teikiami paskirtajam administratoriui.