Laura tikina, kad grupinio apsipirkimo portalai užsiima ne verslu, bet klientų mulkinimu. Pasak moters, juose skelbiamos produktų kainos yra laužtos iš piršto, o akcijos, ant kurių kabliuko užkimba ne vienas interneto naršytojas, Gariūnų pardavėjams kelia juoką.
Maža to, Laura tikina, kad produktai, kuriuos viliojančiame akcijų įpakavime vartotojams siūlo portalai, yra didmenomis perkami būtent turguje. Tokiu būdu portalų valdytojai tapo nebe tarpininkais, bet patys ėmėsi prekių perpardavinėjimo.
Anksčiau buvo visai kitaip, o dabar siaubas, kas dedasi. Partneriai uždirbtus pinigus vos išsiprašo, o ir klientai žiauriai apgaudinėjami.
Todėl potencialūs partneriai, su kuriais prieš kelerius metus būdavo mielai pasirašomos bendradarbiavimo sutartys, tapo nereikalingi: jiems pasiūlomos tokios nepalankios sutarties sąlygos ir kainodara, kad dirbti neapsimoka.
„Anksčiau buvo visai kitaip, o dabar siaubas, kas dedasi. Partneriai uždirbtus pinigus vos išsiprašo, o ir klientai žiauriai apgaudinėjami. Anksčiau produktų kainos buvo realesnės, nes portalai imdavo mažesnį pardavimo procentą. Dabar ima 25 proc. plius PVM ir dar atsiėmimo mokestis. Dėl tokių nepalankių sąlygų prekių segmente partnerių beveik neliko: portalai patys perka, o po to perpardavinėja. Vieninteliai jų partneriai – tai paslaugų ir pramogų sfera: kirpyklos, SPA centrai, dar kas nors“, – pasakojo Laura.
Turguje – 10 Lt, internete – 24
Laura ragina netikėti grupinio apsipirkimo portaluose siūlomomis nuolaidomis – jokių akcijų, pasak jos, ten nėra.
Verslininkė pripažįsta prieš kelerius metus bendradarbiavusi su grupinio apsipirkimo portalais. Figūrą formuojančias žiemines tampres, kurių savikaina siekia apie 4,5 lito, Gariūnų turguje ji pardavinėdavo už 10 litų.
Internete tas pats gaminys buvo siūlomas jau už 24 litus, skelbiant, kad jis nukainuotas nuo 75 litų.
„Viena klientė pirko iš manęs tampres ir sako: „Internete už tokias pačias mokėjau 24 litus!“ O aš stoviu ir tyliu, nors žinau, kad ji mano prekę pirko“, – pasakojo moteris.
Kainų skirtumą ji grindžia elementaria aritmetika: norint uždirbti, produkto kainą tenka kilstelėti mažiausiai 25 proc. plius PVM, nes tai yra portalų dalis.
Visas šias su prekės pabrangimu susijusias išlaidas dengiu ne aš, o galutinis vartotojas.
Siunčiantis prekę į namus, klientui teks papildomai sumokėti dar apie 9 litus. Norėdamas sutaupyti, jis greičiausiai nuspręs pirkinį atsiimti portalo būstinėje.
„Ši paslauga irgi nėra nemokama – portalo partneriui ji kainuoja apie 2–3 litus. Šias išlaidas jis, žinoma, įtraukia į produkto kainą. Vadinasi, jei jūs produktą pirkote su pristatymu į namus, apmokėsite ne tik pašto išlaidas, bet ir atsiėmimo punkte paslaugos kainą. Visas šias su prekės pabrangimu susijusias išlaidas dengiu ne aš, o galutinis vartotojas“, – aiškino Laura.
Gariūnuose – dažni svečiai?
Kalbėdamasi su 15min.lt Laura naršė internete ir baksnojo pirštu į produktus, kuriuos turguje būtų galima nusipirkti pigiau.
„29 litai už 65 litų vertės natūralų įdegio efektą ir sveiką veido spalvą suteikiančią „Egipto pudrą“. Nemokamas pristatymas visoje Lietuvoje! – citavo Laura. – Turguje ji kainuoja 18 litų. Vadinasi, realiai tai – ne akcija, o apgavystė.“
Porcelianinių indų rinkinį su Gustavo Klimto piešiniais vienoje svetainėje siūloma įsigyti už 69 litus. Skelbiama, kad rinkiniui taikoma 63 proc. nuolaida, nes įprastinė jo kaina siekianti 189 litus.
„Iš tiekėjo perkant didmenomis šis indų rinkinys kainuoja 30 litų, turguje jis parduodamas po 55 litus, – konstatavo Laura. – Mes gi matome, kad akcijų internetinių puslapių atstovai atvažiuoja į Gariūnus, perka produktus ir po to sugalvoja jų kainas.“
Įtaria, kad verslas ėmė strigti
Laura abejoja ne tik portaluose siūlomų gaminių kainomis, bet ir jų kokybe.
„Ten daug kiniškos produkcijos. Žinote, yra tokie išgręžiami šepečiai? Užsienyje perkant didžiulį kiekį toks šepetys kainuotų apie 55–60 litų plius transportavimo išlaidos. Tai kaip tas šepetys internete gali būti parduodamas už 79 litus? Taip niekas neuždirbtų! Vadinasi, tai yra nekokybiška kopija. Kitas pavyzdys – 16-os dalių puodų rinkinys. Už kiek aš turėčiau jį pirkti, kad sutikčiau parduoti už 299 litus?“ – retoriškai klausė pašnekovė.
Vasarą juos gelbėja kelionės, pramogos, baidarės, bet šiaip jų virtuvė merdėja. Partnerių neliko – teko imti kinišką šlamštą, o juo nusivylę klientai išsilakstė.
Stebėdama grupinio apsipirkimo portalų veiklą ji padarė išvadą, kad šis verslas ėmė strigti: „Vasarą juos gelbėja kelionės, pramogos, baidarės, bet šiaip jų virtuvė merdi. Partnerių neliko – teko imti kinišką šlamštą, o juo nusivylę klientai išsilakstė.“
Gudrauja rinkos „mažyliai“
Bendrovės „Cherry Media LT“, valdančios portalus beta.lt ir grupinis.lt, generalinio direktoriaus pavaduotojas Robertas Ragauskas tik pasijuokė iš versijos, kad svetainėse pardavinėjamos prekės galėtų atkeliauti iš Gariūnų turgaus.
„Labai įdomi versija – ją girdžiu pirmą kartą. Tačiau galiu užtikrinti, kad į Gariūnus tikrai nevažiuojame“, – dievagojosi R.Ragauskas.
Jis atkreipė dėmesį, kad rinkoje iš viso veikia apie 18 žaidėjų – tai yra perpus mažiau nei prieš metus, kai veiklą plėtojo 38 tokie portalai. Beta.lt ir grupinis.lt užima apie 63 proc. rinkos. Trečias pagal dydį portalas užima apie 20 proc. rinkos.
Taigi, kiti 15 mažųjų protalų dalinasi apie 17 proc. rinkos.
„Natūralu, kad kiti žaidėjai ieško būdų ir visokių gudrybių, kaip išgyventi“, – svarstė R.Ragauskas.
„Cherry Media LT“ nuo veiklos 2010 m. pradžios pardavė daugiau nei 3,5 mln. kuponų, 2013 m. jų parduota daugiau nei 1 mln. Šiuo metu kas mėnesį paskelbiama daugiau nei 1400 akcijų.
Apie 70 proc. mūsų partnerių yra smulkios ir vidutinės Lietuvos įmonės, o trečdalis – iš kitų ES valstybių.
„Kaip ir daugelyje sričių, taip ir versle yra tam tikros „mados“ – tam tikri verslai tam tikru laikotarpiu tampa populiarūs, nemažai verslių žmonių siekia išvystyti savo veiklą tame „madingame“ sektoriuje. Ne išimtis buvo ir grupinių apsipirkimų portalų verslas, ne vienam pasirodęs kaip lengva galimybė uždirbti nemažus pinigus.
Tačiau tik nedidelė dalis šio sektoriaus atstovų suvokė, kad verslas bus sėkmingas tik tuomet, jei klientams bus siūlomos kokybiškos prekės ir paslaugos, bus bendradarbiaujama su patikimais partneriais, o partnerystė bus paremta abipusiu pasitikėjimu ir sąžiningumu. Deja, kai kurie grupinių apsipirkimų portalai investuoja ne į kokybę ir partnerystę, o imasi nesąžiningų veiksmų, darydami žalą visų šio verslo atstovų reputacijai”, – apgailestavo „Cherry Media LT“ komercijos direktorė Alvydė Palaimaitė.
Įdiegė kokybės vertinimo sistemą
A.Palaimaitė pažymėjo, kad grupinių portalų verslo esmė – pasiūlyti klientams geriausią kainą ir užtikrinti aukštą kokybę.
„Kad pirkėjams galėtume pasiūlyti geriausią kainą, dalį prekių įsigyjame be tarpininkų. Apie 70 proc. mūsų partnerių yra smulkios ir vidutinės Lietuvos įmonės, o trečdalis – iš kitų ES valstybių. Įsigyjama prekė turi būti kokybiška, todėl gamintojų ir tiekėjų visada prašome pateikti prekių originalumą patvirtinančius dokumentus, saugumo sertifikatus, atitikties deklaracijas ir kitus kokybę įrodančius dokumentus“, – aiškino pašnekovė.
Dar vienas svarbus kokybės patikrinimo aspektas – pačių klientų įvertinimai: „Praėjusiais metais įdiegėme kokybės vertinimo sistemą – kas mėnesį sulaukiame apie 3000 klientų įvertinimų ir iš 5 galimų balų prekių kokybei vidutiniškai skiriama net 4,2 balo, o paslaugų kokybei – net 4,4 balo.“
A.Palaimaitė pasakojo, kad sulaukus kliento atsiliepimo apie netinkamai nustatytą kainą, dar kartą atliekamas rinkos tyrimas. Jei paaiškėja, kad kaina iš tikrųjų buvo nustatyta netinkamai, kliento atsiprašoma už klaidą, jam grąžinami pinigai.
„Išmokome atidžiai vertinti partnerystę ir nebendradarbiauti su tais, kurie klientams siūlo lūkesčių neatitinkančias prekes ar paslaugas. Turime ir prekių, kurių niekada neparduosime savo klientams, sąrašą: jame yra klientus nuvylusios, jų lūkesčių neatitinkančios prekės, dažniausiai tai yra taip vadinamos „stebuklingai“ veikiančios prekės”, – neslėpė „Cherry Media LT“ komercijos direktorė.
Ne tik konkuruoja, bet ir bendradarbiauja
Prie didesnių grupinio apsipirkimo paslaugą siūlančių portalų dar galima priskirti kartu.lt, akcijatau.lt, išlaikyti pozicijas stengiasi kuponai.lt.
Svetainės akcijatau.lt pardavimų skyriaus vadovė Sigita Liutkevičiūtė 15min.lt sakė, kad panašia veikla užsiimantys rinkos žaidėjai turi ne tik konkuruoti, bet ir bendradarbiauti.
Labai įdomi versija – ją girdžiu pirmą kartą. Tačiau galiu užtikrinti, kad į Gariūnus tikrai nevažiuojame.
„Kam to reikia? Nes kitų mažesnių grupinių portalų atsiradimas menkina mūsų vertę. Jie įsigyja pigią prekę ir ją smarkiai pervertina – vyksta nešvarūs dalykai. Ją nusipirkęs žmogus nusivilia visais grupiniais portalais“, – aiškino S.Liutkevičiūtė.
Ji užtikrino, kad šiame versle norinčios išlikti įmonės labai saugo savo reputaciją, nes be jos galima bankrutuoti tą pačią akimirką.
„Mes pinigus į šį verslą investuojame ne be reikalo, o siekdami išlaikyti paslaugos kokybę. Prieš pusmetį įmonės teisininkas mums sukūrė stipriai partnerius įpareigojančią, labai griežtą sutartį: partneris prisiima atsakomybę už tikrosios rinkos kainos nurodymą ir savo parašu patvirtina, kad ta kaina nėra laužta iš piršto. To reikia, kad partneris negadintų nei savo, nei mūsų vardo“, – kalbėjo pašnekovė.
Dalis partnerių siekia vienadienės naudos
Grupinių portalų verslas, pasak S.Liutkevičiūtės, yra be galo intensyvus, dinamiškas ir sudėtingas.
„Tai kasdienis bėgimas nuo ryto iki vakaro, net naktimis galvoji apie naujienlaiškius ir t.t. Prekių ir paslaugų – tūkstančiai: reikia įtikti įvairiems klientams ir galvoti apie sezoniškumą“, – darbo virtuvės užkulisius praskleidė akcijatau.lt atstovė.
Dėl šios skubos susitikti su kiekvienu partneriu akis į akį ir patikrinti jo patikimumą – neįmanoma. „Pasirašai skenuotas sutartis, o originalas atsiunčiamas iki akcijos pradžios. Patikrinti kiekvieną partnerį fiziškai neįmanoma: mūsų komandoje dirba vos keliolika žmonių, todėl neturime pasiūlymų kokybės kontrolės, rengiant sutartis“, – neslėpė S.Liutkevičiūtė.
Ji pasakojo, kad į paslaugų sektorių grupiniai portalai atsigręžė ne atsitiktinai – jis patikimesnis: „Jis suinteresuotas suteikti geresnę paslaugą, kad klientas grįžtų.“
Dirbsime ramiai ir nepasimausime ant avantiūristų, dirbančių pagal individualią veiklą ir nesirūpinančių kitų geru vardu.
Tuo metu produktus siūlantys partneriai neretai siekia vienadienės naudos.
„Yra buvę atvejų, kai partneriai mus suklaidindavo. Jie atsiųsdavo prekę, nurodydavo jos rinkos kainą, mes ją paskelbdavome svetainėje, tačiau vėliau paaiškėdavo, kad kaina buvo neteisinga. Į mus neretai kreipiasi Konkurencijos tarybos ir kitų vartotojų teises ginančių institucijų atstovai, prašydami pagrįsti kainas. Už neteisingas kainas gresia didžiulės baudos, galinčios sužlugdyti verslą“, – pasakojo S.Liutkevičiūtė.
Keičia veiklos profilį
S.Liutkevičiūtė neslėpė, kad pastarosiomis savaitėmis akcijatau.lt keičia veiklos profilį ir transformuojasi į elektroninę parduotuvę.
„Bandome persiorientuoti: prisiimsime daugiau atsakomybės ir būsime tiesioginis prekių pardavėjas. Intensyviai dirbsime su tiekėjais, patys rūpinsimės prekių užsakymu ir transportavimu. Tokiu būdu žinosime, ką parduodame, nes produktą būsime pačiupinėję, įsitikinę, kad jis sertifikuotas“, – kalbėjo pašnekovė.
Ji įsitikinusi, kad tokiu būdu bus galima klientams pasiūlyti geriausią kainą ir labiau orientuotis į tikslinį pirkėją.
„Dirbsime ramiai ir nepasimausime ant avantiūristų, dirbančių pagal individualią veiklą ir nesirūpinančių kitų geru vardu“, – tikisi S.Liutkevičiūtė.