Situacija, į kurią pakliuvo vienas vilnietis, primena praėjusį amžių, o ne fintech klestėjimo laikus, kai pinigai iš vienos pasaulio šalies į kitą „suvaikšto“ per kelias minutes. Daugiau nei 30 tūkst. eurų piniginę perlaidą per Lietuvos paštą gavęs vyras pinigų negalėjo atsiimti tris savaites – iš pradžių paštas tikrino pinigų kilmę, o po to vyrą darbuotojai siuntinėjo iš vieno skyriaus į kitą, nes tiek grynųjų kasoje nebuvo.
Vilniečio Audronio (pavardė redakcijai žinoma) vargai prasidėjo gruodžio 5 dieną, kai jo skolininkas nutarė 37 tūkst. eurų atiduoti pinigų perlaida per Lietuvos paštą. Kaip 15min pasakojo Audronis, savo vardu jis gavo tris perlaidas, iš kurių nė viena neviršijo 15 tūkst. eurų. Tokia yra maksimali piniginės perlaidos per Lietuvos paštą suma.
Praėjus dviem dienoms po pavedimo vyras nuėjo į pašto skyrių atsiimti pinigų, tačiau darbuotoja paaiškino, kad pinigai kažkur užstrigę. Kas konkrečiai nutiko, darbuotoja negalėjo paaiškinti, todėl paskambinęs informacijos telefonu vilnietis išsiaiškino, kad jo pinigai pakliuvo į Pinigų plovimo prevencijos padalinį, o Lietuvos paštas tikrina jų kilmę.
„Kai paklausiau, kiek ilgai tai gali užtrukti, man paaiškino, kad 20 dienų“, – stebėjosi pašnekovas.
Man buvo paaiškinta, kad paštas per dieną surinks 200 ar 300 eurų ir dienos gale tokią sumą gali sumokėti
Galiausiai po poros savaičių viešėdamas Palangoje vyras apsilankė vietiniame pašto skyriuje ir sužinojo, kad pinigų kilmė jau patikrinta, tačiau iškilo kita problema – tokios grynųjų pinigų sumos pašto skyrius neturi.
„Interneto svetainėje Lietuvos paštas oficialiai deklaruoja, kad piniginė perlaida gali siekti iki 15 tūkst. eurų, bet kai aš nuėjau pasiimti pinigų man pašte buvo pasakyta, kad tokių sumų pašto skyriuje jie nėra matę. Man buvo paaiškinta, kad paštas per dieną surinks kažkokias pajamas – 200 ar 300 eurų ir dienos gale gali tokią sumą sumokėti“, – piktinosi pašnekovas.
Aplankė penkis pašto skyrius
Vienintelis patarimas, kurį gavo savo pinigų negalintis pasiimti vilnietis – kreiptis į kitą pašto skyrių, gal ten būsią daugiau lėšų.
Tuomet ir prasidėjo vyro kelionės per Lietuvos pašto skyrius – iš Palangos jis vyko į Klaipėdos „Akropolį“, tikėdamasis, kad didesniame skyriuje bus daugiau pinigų. Nieko nepešęs važiavo į Vilniaus „Ozo“ prekybos centrą, po to į pašto skyrių Grigiškėse, bet visur sulaukė to paties atsakymo – tiek pinigų Lietuvos pašto skyriuose nėra.
„Jei tokia perlaida daroma, tai darbuotojai turėtų užsakyti pinigus banke ar kažkur kitur, atvežti ir tinkamai klientą informuoti apie atsiėmimą, o ne kiekvieną dieną jį siuntinėti, kaip mažą berniuką. Čia visiškas pasityčiojimas ir didelė problema pašte, su kuria susiduria visi žmonės, kurie daro pinigines perlaidas“, – nemalonią situaciją pasakojo Audronis.
Vyras tikino pinigus norėjęs atsiimti prieš šventes, kad galėtų nupirkti kalėdines dovanas.
„Pinigai man buvo reikalingi vaikams dovanų nupirkti. Turiu du vaikus su negalia, tai mano vaikai liko be dovanų. Įsivaizduokite mano situaciją: visiška desperacija, pyktis“, – piktinosi vyras.
Besiblaškydamas iš vieno skyriaus į kitą vyras tuo pačiu rašė elektroninius laiškus į Lietuvos paštą ir bandė prisiskambinti vadovybei – generalinei direktorei, pavaduotojui, atsakingam už finansines paslaugas.
„Niekas niekur neatsiliepė. Eiliniam mirtingajam tai nepasiekiama tvirtovė, lieki vienas su savo problemomis. Šis reikalas užtruko visą savaitę“, – pasakojo vilnietis.
Grįžęs į Vilnių vilnietis kreipėsi į pašto skyrių pagal gyvenamąją vietą, bet išgirdo ne tik jau girdėtą atsakymą, kad tiek pinigų nėra, bet ir priekaištus pridarius darbuotojams problemų.
„Darbuotojai visur elgėsi vienodai. Jie paaiškindavo, kad tų pinigų neturi, o viena darbuotoja piktinosi, kodėl kreipiausi į jų pašto skyrių ir užkroviau didelę problemą. Tik supratusi, kad esu įkyrus klientas, paskambino į centrinę būstinę J.Jasinskio gatvėje. Bet net ir po šio skambučio nieko nepažadėjo. Man tik pasakė ateiti po pusės valandos, bet kai atėjau – jokių atsakymų neišgirdau. Tiesiog liepė laukti skambučio“, – pasakojo Audronis.
Nesitikėdamas kad problema bus išspręsta vyras galiausiai nusprendė nuvažiuoti į centrinę Lietuvos pašto būstinę J.Jasinskio gatvėje ir įsmukęs pro duris, atidaromas tik su darbuotojų kortelėmis, susirado administratorę. Darbuotoja kažkam paskambino ir informavo Audronį, kad apie jo situaciją jau žinoma, papriekaištavo, kad nelaukė žadėto skambučio, ir nurodė kreiptis į centrinį paštą Gedimino prospekte.
„Dar perklausiau – ar nebus taip kaip iki šiol, kad nueisiu ir man kaip berniukui sakys: „Žinai, tu ne ten atėjai arba ateik po trijų dienų.“ Galiausiai viską metęs nuvažiavau ir per stebuklą ten buvo rezervuoti pinigai. Jie kažkokiu būdu surinko reikiamą pinigų sumą ir išmokėjo“, – kaip po trijų savaičių atgavo pinigus pasakojo vilnietis.
Pinigai jam buvo išmokėti gruodžio 27 dieną – praėjus 22 dienoms po to, kai buvo padarytas pavedimas, ir savaitei po to, kai pradėjo savo keliones po Lietuvos pašto skyrius.
Vilnietis įsitikinęs, kad pinigus atgavo tik dėl savo atkaklumo ir įkyrumo.
„Kompiuterinėje duomenų bazėje pašto darbuotojai matydavo, kad mano vardu padaryta pinigų perlaida didelei pinigų sumai. Bet kai suprasdavo, kokia ta pinigų suma, jiems akys išsprogdavo. Suprask, kad jie net nežino, kaip elgtis tokioje standartinėje situacijoje“, – įsitikinęs Audronis.
Pinigai turi būti išmokami tą pačią dieną
Komentuodama šį atvejį Lietuvos pašto Korporatyvinių reikalų departamento vadovė Vaida Budrienė 15min tvirtino, kad greitai išmokėti klientui pinigus sutrukdė šventinis laikotarpis, įstatymuose numatytos finansinės procedūros ir neįprastai didelė pinigų suma.
„Klientui gruodžio 23 d. vakare pašto skyriuje paprašius savo kelių dešimčių tūkstančių eurų perlaidos grynaisiais, šios paslaugos suteikti negalėjome, nes prieš šventines dienas darbuotojai jau buvo atlikę inkasaciją ir tokios didelės išmokos grynaisiais išduoti negalėjo. Kadangi klientas laukti kitos darbo dienos, kad galėtų atsiimti perlaidą, nenorėjo, buvo nukreiptas į artimiausią pašto skyrių“, – raštu pateiktame atsakyme tvirtino V.Budrienė.
Ji pridūrė, kad į šį tarpą, kol klientas bandė atgauti pinigus, įsiterpė šventinis laikotarpis, kai pašto skyriai nedirbo.
Lietuvos pašto atstovė teigė, kad įprastai visos nedidelės perlaidos klientui pageidaujant išmokamos grynaisiais bet kuriame pašto ar „PayPost“ klientų aptarnavimo skyriuje tą pačią dieną – iškart po perlaidos gavimo.
Jeigu suma didesnė ir aplankytame pašte tą dieną kasoje tokios pinigų sumos nėra, pinigai klientui išmokami kitą darbo dieną.
Tiesa, pinigų išmokėjimas gali užtrukti ilgiau, jei tikrinama pinigų kilmė – visos per Lietuvos pašto ir „Paypost“ skyrius atliekamos perlaidų procedūros vykdomos pagal Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatyme nustatytus reikalavimus.
Lietuvos paštas: klientas turi iš anksto įspėti apie dideles sumas
V.Budrienė pripažino, kad Lietuvos pašte didelės perlaidos atliekamos retai ir tvirtino, kad klientai turėtų iš anksto informuoti konkretų pašto skyrių, kad norės atsiimti didelę – kelių dešimčių tūkstančių eurų vertės – perlaidą. Esą dėl saugumo reikalavimų kiekvienas paštas kasoje kasdien nelaiko didelių sumų grynaisiais.
Tiesa, tai, kad pašto skyrių reikia informuoti iš anksto norint atsiimti didelės sumos pinigų perlaidą, internetiniame Lietuvos pašto tinklalapyje nėra nurodyta. V.Budrienė informavo, kad informacija apie tai artimiausiu metu bus papildyta.
Tad, ar Lietuvos paštas sugeba užtikrinti teikiamos paslaugos įgyvendinimą?
„Dėl įprastai vykdomų mažos vertės finansinių operacijų ir piniginių pavedimų visuose pašto ir „Paypost“ skyriuose kasdienės disponuojamų pinigų sumos yra nedidelės, todėl, iš anksto nežinant, kad reikės išmokėti grynais didelę pinigų sumą, jos skyriuje, tikėtina, gali ir nebūti. Mūsų turima pavedimų operacijų statistika rodo, kad vidutinė siunčiamų perlaidų suma nesiekia 200 Eur, o didelės vertės perlaidos būna pavienės”, – komentavo V.Budrienė.
Pasak jos, iš anksto žinodami, kad būtent į šį pašto skyrių savo didelės vertės pavedimo grynaisiais ateis atsiimti klientas, pašto darbuotojai iš inkasacijos tai dienai užsako konkrečią pinigų sumą grynaisiais.
„Kaip suprantu, šiuo atveju klientas užsukdavo į skirtingus pašto skyrius iš anksto jų neperspėjęs, todėl darbuotojai kasoje neturėdavo tiek grynųjų pinigų“, – situaciją, į kurią pakliuvo vilnietis, komentavo V.Budrienė.
Tuo tarpu Audronis atsikerta, kad jo ne tik niekas neinformavo, kad grynuosius reikia užsisakyti, bet netgi nesutiko to padaryti jo prašymu. Pašto skyriuose darbuotojai esą nežinodavo, kaip elgtis tokioje situacijoje.
„Aš, būdamas klientu, kiekviename iš aplankytų skyrių turėdavau aiškinti, kaip jie turi elgtis: kad turi kreiptis į vadovybę, užsakyti pinigus, padaryti inkasaciją, o pinigai turi būti atvežti ir man išmokėti.
Darbuotojai tik akis išsprogdindavo lyg aš pasakočiau nebūtus dalykus. Jie paprastai sakydavo, kad viskas, ką jie gali – tai per dieną surinkę kažkokias įmokas už komunalinius dienos pabaigoje man išmokėti dalį pinigų sumos“, – stebėjosi pašnekovas.
Lietuvos bankas: įstaigos turi būti pasiruošusios
Finansines paslaugas teikiančių įmonių veiklą prižiūrinčio Lietuvos banko Kredito ir mokėjimo paslaugų priežiūros skyriaus vyriausioji juriskonsultė Lina Chlebauskaitė tvirtino, kad pinigų perlaidos turėtų būti atiduotos jų gavėjams kuo įmanoma greičiau, kai tik finansų įstaiga pati gauna pinigines lėšas.
Be to, nors teisės aktai neįpareigoja finansų įstaigas laikyti piniginių lėšų savo fizinėse veiklos vietose, su grynųjų pinigų operacijomis susijusias paslaugas teikianti įstaiga turėtų būti tinkamai pasiruošusi bei užtikrinti šių paslaugų prieinamumą tuose padaliniuose, kur šios paslaugos teikiamos.
Vis dėlto Lietuvos bankas atsakė, kad neturėdamas visų pinigų perlaidų siuntimo ir gavimo aplinkybių, nesiima vertinti Lietuvos pašto veiksmų atitikimo teisės aktų reikalavimams.