Pirmadienio vakarą Lietuvą pasiekė žinia apie Bostone maratono metu įvykusius du sprogimus. Antradienį žiniasklaidos priemonės pateikė detalią informaciją apie žuvusius ir sužeistuosius. Įspūdžiais dalijosi ir maratone bėgę lietuviai, diplomatai, Lietuvoje likę sportininkų artimieji.
Abejotina reklama
Dainius Liulys |
Šiame informaciniame kontekste trečiadienį didžiausia internetinė parduotuvė Lietuvoje pigu.lt savo lankytojus pasitiko pirmame puslapyje įdėta „bombinių“ kainų reklama. UAB „Pigu“ generalinis direktorius Dainius Liulys 15min.lt nurodė, kad tokią reklamą bendrovė naudoja jau seniai. „Tai tikrai nėra susiję su įvykiais Bostone. Jau pusantrų metų kiekvieną trečiadienį darome sprogstančius pasiūlymus savo klientams“, – teigė jis.
Paklaustas, ar visuomenę sukrėtusių įvykių fone nevertėtų peržiūrėti dedamų reklaminių šūkių ir „banerių“, bendrovės vadovas žadėjo tai įvertinti. „Atsižvelgsime į pastaruosius įvykius. Kadangi „bombinių“ išpardavimų akcija suplanuota seniai, tai nebuvo įvertinta, kad toks pasiūlymas gali turėti neigiamą atspalvį. Tikrai mūsų tikslas nėra žaisti tokiomis neigiamomis emocijomis“, – sakė D.Liulys.
Neįvertino konteksto
„Po rezonansą sukėlusio įvykio išeidamas su viešu pasiūlymu, turi įvertinti šias aplinkybes“, – sakė G.Šeputis.
Lietuvos komunikacijos agentūrų asociacijos valdybos pirmininko Gintaro Šepučio nuomone, rinkodaros specialistai turėtų vertinti, kokiame kontekste komunikuojamas jų pasiūlymas: „Atlikom savo mažą tyrimėlį. Suvedus žodžius „bomba“ ir „sprogimas“ į „Google“, šio skelbimo nemeta. Tai rodo, kad sąmoningai Bostono sprogimai ir buitinių prekių reklama nesieti. Greičiau tai sutapimas. Tačiau yra etinė pusė. Po rezonansą sukėlusio įvykio išeidamas su viešu pasiūlymu, turi įvertinti šias aplinkybes: ar tai galima daryti, kokia bus reakcija.“
Pašnekovas atsižvelgė ir į bendrovės darbuotojų situaciją. „Kita vertus, galima suprasti ir portalo marketingo žmones. Greičiausiai jie ruošėsi iš anksto, nes per porą dienų tokį pasiūlymą vargu ar padarytų. Jie turi išeiti su ribotu pasiūlymu ir tai daro“, – sakė G.Šeputis.
Reklamos specialisto nuomone, Lietuvos bendrovės yra linkusios išnaudoti didelį rezonansą sukeliančius įvykius. „Ypač, jei tai yra geras kontekstas. Stengiamasi išnaudoti viską, kas generuoja susidomėjimo srautą“, – minėjo jis.
Galimas etikos pažeidimas
G.Šeputis nurodė, kad žmonės, kuriems ši reklama atrodo neetiška, gali kreiptis į Lietuvos reklamos biurą. Ekspertų komisija išnagrinėjusi atvejį priims sprendimą ir tai taps precedentu. „Kitą kartą sprendžiant, ar leisti į eterį tokią reklamą, būtu aiškiau. Turi būti priimta bendra nuostata, kad tokių neigiamų įvykių konteksto negalima naudoti savo reklamoms“, – teigė pašnekovas.
Pasak asociacijos vadovo, sudėtinga iš karto priimti sprendimą, kuris vertintų etiką: „Jei tokia reklama atsidurtų šalia Bostono maratono naujienų, tai grėstų negražiais dalykais. Yra tekę matyti matyti poilsinių kelionių į Egiptą reklamas, šalia kurių gatvėse per neramumus žuvusių uždengtų kūnų nuotraukos ir naujienos apie tai. Tokie sutapimai sukrečia“.
Šiuo metu Lietuvos reklamos etikos kodekse numatyta, kad „kiekviena reklama turi būti parengta su tikra visuomenine atsakomybe“. Taip pat nurodoma, jog „reklama neturi propaguoti, skatinti ar toleruoti pavojingo elgesio ar nesaugios veiklos“.