„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Populiariausi cigarečių prekių ženklai ant išnykimo ribos

Šiuolaikiniam jaunimui buivolus prerijose varantys kaubojai, matyt, asocijuotųsi su holivudiniais vesternais, piramidžių fone stovintis kupranugaris – su lietuvių pamėgtu poilsiu Egipte, o žodis „Bond“ – su skaičiais 007. Vyresni skaitytojai nesunkiai supras, su kuo dar gali asocijuotis šie įvaizdžiai ir pavadinimai. Tai garsių cigarečių gamintojų reklaminių kampanijų herojai. Į juos investuoti milijardai dolerių. Nors Europos Sąjunga 2003 m. uždraudė tabako gaminių reklamą, raudonai balto ar geltonai auksinio pakelių dizainas vis dar išliko rūkančiųjų sąmonėje. Būtent pakelio išorė tapo pagrindiniu būdu cigarečių gamintojams išsiskirti. Europos Komisija siūlo panaikinti ir jį. Intelektualinės nuosavybės specialistai perspėja – taip gali būti sunaikinti prekės ženklai ne tik tabako gaminių, bet ir alkoholinių gėrimų ar greito maisto rinkose.
Rūkymas žudo
Rūkymas žudo / BFL nuotr.

Po kelerius metus trukusių diskusijų 2012 m. pabaigoje Europos Komisija parengė ir Europos Parlamentui pateikė Tabako direktyvos pakeitimus. Juose – griežtesnės tabako gaminių gamybos ir pardavimo taisyklės, ribojimai anksčiau nereglamentuotiems gaminiams, tokiems kaip elektroninės cigaretės ir žoliniai rūkomieji gaminiai, papildomos kramtomojo ir uostomojo tabako sudėtinių dalių skelbimo taisyklės.

Vienodi pakeliai

"Labai tikėtina, kad ir alkoholinių gėrimų gamintojų prekių ženklai gali tapti ribojimų objektu", - sako R.Olmane.

Didžiausią diskusiją sukėlė Komisijos siūlymas suvienodinti cigarečių pakelių išvaizdą ir parametrus. Ant jų siūloma 75 proc. vietos skirti įspėjimams apie rūkymo žalą. Vartotojui sunkiai suprantamą informaciją apie dervų, nikotino ir kitų kenksmingų elementų kiekius turėtų papildyti užrašas, kad cigaretėse yra daugiau nei 70  vėžį sukeliančių medžiagų. Pati pakuotė būtų vienspalvė – baltos, pilkos arba kartono spalvos. Taip pat būtų nustatytas standartinis pakuotės dydis ir forma.

Už sveikatos ir vartotojų politiką atsakingas Europos Komisijos narys Tonio Borgas komentuodamas pasiūlymą pateikė šiuos argumentus – tabakas sukelia stiprią priklausomybę ir yra pusės jo vartotojų mirties priežastis, 70 proc. rūkančiųjų pradeda rūkyti jaunesni negu 18 metų. Rinkoje atsirado naujų gaminių, tokių kaip elektroninės cigaretės. Taip pat pradėti taikyti nauji rinkodaros būdai, susiję su jaunimui patraukliomis pakuotėmis ir į cigaretes dedamomis kvapiosiomis medžiagomis. Pasak jo, vartotojų negalima klaidinti. Tabako gaminiai, turi atrodyti kaip tabako gaminiai. Jie turi išlaikyti savo skonį.

Milijardiniai nuostoliai

Vienodų pakuočių idėja sulaukė ne tik cigarečių gamintojų, bet ir intelektualinės nuosavybės apsaugos specialistų kritikos. Pasak jų, toks reglamentavimas pažeistų bendrovių teisę naudoti registruotus prekės ženklus ir sukurtų pavojingą precedentą.

Ruta Olmane
Ruta Olmane/"15min" nuor.

„Šis pakeitimas drastiškai sumažins vietą prekės ženklui ir produkto aprašui. Tai praktiškai eliminuos galimybę bendrovėms išskirti savo produktą iš kitų pakuotės pagalba. Tai pažeistų bendrovių teisę naudoti savo registruotus prekės ženklus, logotipus, spalvas, pakelių formas ir dizainą“, – 15min sakė Europos Bendrijos prekių ženklų asociacijos viceprezidentė Ruta Olmane.

Pasak jos, tokiu siūlymu bandoma nubraukti milžiniškas bendrovių investicijas: „Puikiai žinoma, kad prekės ženklai yra viena iš didžiausią komercinę vertę turinčių nuosavybių. Prekių ženklų vertė sukuriama per ilgą laiką. Prekės ženklai pirkėjams nurodo prekės kilmę ir garantuoja kokybę. Jei bendrovėms bus leista tik formaliai turėti savo prekės ženklus registruose, be teisės naudoti, jie taps beverčiai“.

Kitas taikinys – alkoholis ir saldumynai?

R.Olmanė pabrėžė, kad tokie draudimai negarantuos mažesnio rūkančiųjų skaičiaus. Per istoriją buvo ne vienas draudimas, tačiau jų efektas, dažniausiai, būdavo priešingas. Pašnekovė atkreipė dėmesį, kad vieną kartą pritaikyta tvarka vėliau gali būti nesunkiai perkelta į kitų gaminių rinkas.

„Šis sprendimas gali sukurti precedentą panašiai elgtis su kitais verslais. Jei pasinaudojus visuomenės sveikatos apsaugos motyvais iš tabako bendrovių atimama teisė naudoti prekės ženklus, kodėl tai negali būti pakartota kitose rinkose? Labai tikėtina, kad ir alkoholinių gėrimų gamintojų prekių ženklai gali tapti ribojimų objektu. Tokiose šalyse kaip Rusija, Izraelis ir Jungtinė Karalystė tokie pasiūlymai diskutuojami jau šiuo metu. Tailando valdžia pasiūlė 85 proc. alkoholinių gėrimų etiketės skirti perspėjimui apie galimą neigiamą poveikį sveikatai. Kitas žingsnis gali būti greitas maistas ir daug cukraus turintys produktai, kurių poveikis sveikatai neigiamas. Čilėje ir Kanadoje siūloma tokius produktus ženklinti „Stop“ ženklu. Akivaizdu, kad ginčai, kurie dabar kyla dėl tabako gaminių ženklinimo, darys poveikį kitoms verslo šakoms“, – minėjo asociacijos atstovė.

Daugės klastočių ir kontrabandos

Šiuo metu sterilioje polietileninėje pakuotėje, papuoštoje patraukliomis spalvomis, parduodamos cigaretės sukuria apgaulingą švaros ir saugumo įspūdį.

Prekės ženklų specialistės manymu, cigarečių gamintojai ir valstybės patirs papildomus nuostolius dėl padidėjusios kontrabandos ir produkcijos klastočių: „Cigaretės yra kontrabandos ir padirbinėjimo objektai. Statistika rodo, kad rinkoje apie 35 proc. parduodama būtent tokiais nelegaliais būdais pagamintų arba atgabentų cigarečių. Jei pakeliai būtų standartizuoti, tai dar labiau paskatintų šiuos šešėlinius procesus. Būtų lengviau padirbti originalias pakuotes. Šiuo metu tai sudėtinga ir brangu, nes tenka kopijuoti daug pakelio dizaino detalių ir apsaugų. Priėmus siūlymus, vienintelis skirtumas tarp pakelių būtų prekės pavadinimas atspausdintas tuo pačiu šriftu, ta pačia spalva ir toje pačioje vietoje“.

R.Olmane akcentavo, kad rūpestis visuomenės sveikata yra sveikintinas, tačiau turi būti pasirenkamos tinkamiausios priemonės. „Žmonių sveikata yra svarbiausia vertybė ir nėra jokios abejones, kad ja turime rūpintis pirmiausia. Tačiau pasitelkiamos priemonės turi būti proporcingos siekiamam tikslui“, – sakė ji.

Vieni iš pirmųjų

Europos patentinės patikėtinės, Tarptautinės intelektualinės nuosavybės apsaugos asociacijos narės Otilijos Klimaitienės teigimu, Lietuvoje svarstymai šia tema vyko jau 2009 ir 2010 m., kuomet buvo siūlomi Tabako kontrolės įstatymo pakeitimi. Norėta, kad ant tabako pakuočių būtų ne tik įspėjamieji užrašai, bet ir įspėjamieji atvaizdai. Taip pat buvo siūloma, kad įspėjamieji užrašai ant tabako pakuočių užimtų ne mažiau kaip 80% geriausiai matomo pakuotės paviršiaus ploto.

Pašnekovės nuomone, esame viena iš Europos Sąjungos narių, todėl šie nutarimai turės būti ratifikuoti ir Lietuvoje. Klausimas, ar Lietuva turėtų skubėti tai įgyvendinti pirmoji iš ES šalių: „Iki 2013 m. Lietuvoje buvo įvairių svarstymų vienodų pakuočių tabako gaminiams taikymo tema ir šiuo metu pasirinkta pozicija – laukti, kol Europos Sąjunga priims pakeitimus dėl tabako gaminių ženklinimo direktyvos 2014-2015 m. Panašu, kad skubame būti pirmąja šalimi, kuri ratifikuos Pasaulinės Sveikatos organizacijos rekomenduojamą „standartizuotą“ pakuotę, tačiau ar tikrai ši skuba yra pamatuota?“.

Prarastų patrauklumą

Naujas standartizuotas pakelis
Naujas standartizuotas pakelis/"15min" nuotr.

Tuo pat metu draudimo šalininkai pateikia savo argumentus. Vienas pagrindinių – sumažinti cigarečių patrauklumą jauniems žmonėms. 2007 m. panašiai pasielgta su žiebtuvėlių pramone. Gamintojams uždrausta į Europos Sąjungą importuoti žaislus primenančius žiebtuvėlius.

Įvedus naują tvarką išnyktų mobiliuosius telefonus ar kvepalų pakuotes primenantys žaismingi cigarečių pakeliai. Taip pat būtų sunkiau diversifikuoti rinką, pavyzdžiui, moterims siūlant plonas mėtinio skonio cigaretes. Pakeliai ne tik prarastų savo išskirtinumą, bet įspėjamuosius užrašus pakeitus vėžio sukeltų sveikatos problemų nuotraukomis, taptų atgrasūs. Su cigarečių gamintojais kovojančios organizacijos pabrėžia, jog šiuo metu sterilioje polietileninėje pakuotėje, papuoštoje patraukliomis spalvomis, parduodamos cigaretės sukuria apgaulingą švaros ir saugumo įspūdį.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs