„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Prekybininkams – iššūkių metas: įvardijo, kokių prekių gali tekti palaukti

Pasaulyje kilę iššūkiai, panašu, neaplenkė ir Lietuvos prekybininkų – dėl koronaviruso trūkinėjančios tiekimo grandinės, karšta vasara ir Vokietijoje kilę potvyniai lėmė importuojamų maisto ir pramoninių prekių tiekimo trikdžius. Stringa gyvūnų prekių, pieno gaminių iš Lenkijos, ukrainietiškų saldumynų tiekimas, tačiau prekybininkai ramina, kad ieško vietinių alternatyvų, todėl pirkėjai tuščių lentynų nepamatys.
Parduotuvė
Parduotuvė / 123RF.com nuotr.

Svarbiausi Jungtinės Karalystės leidiniai jau kurį laiką mirga nuo antraščių, kad dėl vilkikų vairuotojų trūkumo, „Brexit“ sukeltų problemų ir panašių iššūkių prekybininkai susiduria su prekių trūkumo pavojumi. Skelbta, jog gali pritrūkti pačių įvairiausių kasdieninių prekių – nuo degalų iki mėsos ar „Haribo“ guminukų.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Londonas
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Londonas

Tuo metu Jungtinėse Amerikos Valstijose – kiti iššūkiai. CNN prieš kelias dienas paskelbė dešimtuką prekių, kurias artimiausiu metu gali būti sunku rasti prekyboje. Sąraše – automobiliai, lėktuvų degalai, „Nike“ bateliai, kava, mokyklinės prekės.

Tam tikrų prekių stygius neaplenkia ir Lietuvos. Dar pavasarį 15min rašė, kad Lietuvoje prekybininkams trūksta žygio batų, žvejybos prekių, taip pat dviračių.

Tačiau aiškėja, kad pastaruoju metu kilo nauja iššūkių banga, neaplenkusi ir maisto prekių.

Vėluoja pieno gaminių, saldumynų tiekimas

Prekybos įmonių aljanso „Aibė“ komercijos vadovė Žydrė Baskutytė 15min teigė, kad vėluoja pieno gaminių iš Lenkijos, pasaulio virtuvės produktų, tiekiamų iš Lenkijos, taip pat ukrainietiškų saldumynų, alkoholinių gėrimų iš įvairių užsienio šalių tiekimas.

„Tiekimo vėlavimas atsiranda dėl problemų šiose tiekimo grandinėse – labai apkrauta gamyba, nes gaunama neįprastai daug užsakymų, žaliavų trūkumo, pakuočių vėlavimų, trūksta sandėlio darbuotojų, pervežėjų, vairuotojų. Plukdant prekes iš Azijos, vėlavimas atsiranda dėl konteinerių trūkumo ir jų vėlavimo“, – priežastis įvardijo Ž.Baskutytė.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./„Aibė“
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./„Aibė“

Jos teigimu, importuojamų iš užsienio prekių pristatymai vidutiniškai vėluoja apie savaitę.

Vokiško parduotuvių tinklo „Lidl“ atstovė ryšiams su visuomene Lina Skersytė 15min tikino, jog atskirų atvejų dėl tam tikrų prekių vėlavimo pasitaiko, tačiau su didesniais iššūkiais dėl maisto prekių vėlavimų nesusiduriama.

„Pastaruoju metu yra buvę laikinų trikdžių dėl kai kurių ne maisto prekių pristatymo laiku, jie susidarė dėl jūrinių konteinerių trūkumo bei spūsčių Europos uostuose, tačiau naudodamiesi savo tarptautiniu tinklu stengiamės šiuos nesklandumus operatyviai išspręsti“, – užtikrino L.Skersytė.

Atsiliepia ir pramoninėms prekėms

„Iki“ komunikacijos vadovė Vaida Budrienė sakė, kad pastaruoju metu net keletą kartų yra pabrangęs gabenimas konteineriais iš Azijos regiono, dėl to yra pakilusios tam tikrų produktų kainos, viena jų – ryžiai, tad šiuo laikotarpiu tokios prekės pakeičiamos Lietuvos gamintojų produkcija.

„Iki“ nuotr./„Iki“ parduotuvė Kaune
„Iki“ nuotr./„Iki“ parduotuvė Kaune

„Kol kas tai viena subkategorija – ryžiai, kurie teikiami mūsų privačiam prekės ženklui“, – sakė V.Budrienė.

Visgi ji patikino, kad, pakeitus kiniškus ryžius lietuviškais, šių prekių kainos neišaugo.

„Norfa“ prekybos tinklo atstovas spaudai Darius Ryliškis pastebėjo, kad vėluoja pramoninių prekių tiekimas.

„Tai yra pramoninės prekės, kurios vežamos iš Azijos – tarkime, iš Kinijos. Kodėl taip yra – dėl pandemijos tiek gamybos, tiek tiekimo grandinėse yra trikdžių ir viskas vėluoja. Tarkime, jei kažkokio komponento kažkas laiku nepagamina, tai gamyba užsitęsia ir visa tai vėluoja“, – kalbėjo D.Ryliškis.

D.Ryliškis teigė, kad „liūto dalis produktų „Norfoje“ yra lietuviška, tad viskas yra šalia.“

O lietuviško prekybos tinklo „Maxima“ komunikacijos ir įvaizdžio departamento direktorė Ernesta Dapkienė tikino, kad maisto produktų ar kitų prekių trūkumo „Maxima“ parduotuvėse nėra. Pasak jos, didžioji dalis maisto produktų yra Lietuvos gamintojų produkcija, todėl tiekimo grandinė yra trumpesnė, tačiau pasitaiko atvejų, kai vėluoja prekių pristatymas.

„Iš tiekėjų girdime, kad jie susiduria tiek su vežėjų trūkumu, tiek ir su padidėjusių prekių užsakymų išpildymo sunkumais“, – kalbėjo „Maxima“ atstovė.

Iššūkiai dėl karštos vasaros

Daliai prekybininkų iššūkių kelia ir karšta vasara. Tai pastebėjo prekybos tinklo „Rimi Lietuva“ Tiekimo skyriaus vadovas Vilmantas Dargis.

„Matome iššūkių, kuriuos maisto ir gėrimų gamintojams atneša itin karšta vasara – mūsų pirkėjai ženkliai daugiau perka vandens, gaiviųjų gėrimų, alaus, valgomųjų ledų ir ledukų. Gamintojams tai reiškia staigiai išaugusį jų produkcijos poreikį: daugiau medžiagų pakuotėms ir produktams, daugiau darbuotojų pamainų ir panašiai“, – komentare 15min sakė V.Dargis.

Tiesa, jis akcentavo, kad „didžiulėmis pastangomis partneriai prekių tiekimą užtikrina, o tiekimo sulėtėjimas būna trumpalaikis.“

Vida Press nuotr./Citrinų ledai
Vida Press nuotr./Citrinų ledai

„Maxima“ atstovė E.Dapkienė taip pat pastebėjo, kad sezoninių prekių tiekimas šią vasarą kelia iššūkių.

„Vasaros karščiai koreguoja pirkinių krepšelį, todėl tiek Baltijos pajūryje, tiek ir kituose Lietuvos miestuose esančiose parduotuvėse esame padidinę vandens, ledų ir kitų sezoninių prekių tiekimą. Padidėję prekių kiekiai šią vasarą kelia iššūkių tiek tiekime, tiek ir prekių pristatymo grandinėje, tačiau ieškome lanksčių sprendimų“, – kalbėjo E.Dapkienė.

Problematiškas gyvūnų prekių tiekimas

Gyvūnams skirtų prekių pardavėjai sutartinai tikino, kad gyvūnų prekių tiekimas yra apsunkintas. Įmonės „Future retail“, valdančios gyvūnų prekių parduotuves „Pet24”, direktorius Tadas Akelaitis teigė, kad jaučiami tiekimo sutrikimai iš Kinijos dėl per metus kartais pabrangusios logistikos bei dėl logistikos ir tiekimo sutrikimų iš Jungtinės Karalystės, kuriuos lėmė šalies išstojimas iš Europos Sąjungos.

123RF.com nuotr./Gyvūnų maistas
123RF.com nuotr./Gyvūnų maistas

„Prailgėjo pristatymo terminai, ypač metų pradžioje papildomai prisidėjo ir neaiškumai dėl importo procedūrų, reikalingų dokumentų. Tiekimo sutrikimai iš Jungtinės Karalystės daro įtaką kai kurių prekinių rūšių sauso maisto ir konservų trūkumams. Apskritai jau kuris laikas jaučiamas daugelio prekinių ženklų konservų šunims ir katėms stygius, gamintojai kaip priežastį įvardija žaliavų trūkumą globalioje rinkoje”, – tikino T.Akelaitis.

Pasak jo, logistikos kaštų augimas iš Kinijos daugiausia įtakos daro kačių kraiko, ypač silikoninio, atvežimo kaštams, taip pat dalies aksesuarų, gyvūnų priežiūros prekių atvežimo kaštams.

Ž.Baskutytė įvardijo, jaučiamas didelis ir gyvūnų maisto trūkumas, pavyzdžiui, „Kitekat“, „Chappi“, „Pedigree“, „Whiskas“, „Friskies“ prekių, taip pat silikoninio kraiko katėms.

Kad gyvūnų prekių tiekimas pastaruoju metu yra problematiškas, pastebėjo ir bendrovės „Stilsena“, valdančio maisto prekių parduotuves „Tau“, vykdomoji direktorė Jolanta Sargiūnienė. Jos teigimu, dėl tiekimo trukdžių iš Kinijos vėluoja gyvūnų palučių tiekimas.

123RF.com nuotr./Su augintiniu
123RF.com nuotr./Su augintiniu

Tuo metu „Kika Group“ vadovė Lolita Bareikienė teigė, kad vėluoja didžioji dalis prekių, tačiau parduotuvėse to nematoma. Pasak jos, tai lėmė ir išankstinis pasiruošimas.

„Savo sandėliuose mes turime atsivežę nemažai prekių iš kitų gamintojų, taip pat, žinoma, turime ir savus prekinius ženklus, kurių sukauptas likutis yra tikrai pakankamas. Mes visada judėjome į priekį, niekada nestovėjome vietoje, nešaldėme pinigų, nes žinojome, kad toks laikas, kai bus prekių ir žaliavų stygius, vis vien kažkada ateis”, – patikino L.Bareikienė.

Ar augs gyvūnų prekių kainos?

T.Akelaitis nurodė, kad buvo dedamos visos pastangos, jog išaugę kaštai nebūtų perkelti ant klientų pečių keliant kainas.

„Todėl prekių kainos šiais metais arba nesikeitė, arba keitėsi labai minimaliai. Ar ir kiek ilgai kainų nekėlimą pavyks išlaikyti ateityje, labai priklausys nuo globalių procesų, priklausomai kaip toliau keisis logistikos kaštai bei žaliavų kainos”, – kalbėjo „Future retail“ vadovas.

Tačiau L.Bareikienė pastebėjo, kad situacija neišvengiamai turės įtaką produktų kainoms, nes, prasidėjus pandemijai, išaugo transporto kaina.

„Kiekviena šalis turi savo apribojimus ir savo saugos reikalavimus, kuriems turime paklusti. Pavyzdžiui, jeigu mes seniau mokėdavome už transportą iš Kinijos 2500–2800 dolerių, o per Kalėdas 3000–3500 dolerių, tai šie metai mus pasitiko jau su 15000 dolerių konteinerio kaina. Prie tokios sumos prisidėjo ir vėlavimai”, – sakė L.Bareikienė.

KIKA
KIKA

Dar vienas faktorius, kuris lemia kainų pakitimą – pabrangusi darbo jėga. Pašnekovė pastebėjo, kad šiuo metu nukentėjusiems nuo pandemijos, netekusiems darbo valstybė moka kompensacijas, tad gaudami šias kompensacijas žmonės praranda motyvaciją dirbti.

Kalbėdama apie gyvūnų pašarus ji nurodė, kad dar viena didelė problema yra žaliavos ir jų stygius.

„Pagrindinis mūsų pašarų baltymų šaltinis yra mėsa arba žuvis. Šiuo metu Vokietijoje vištų yra išauginama net 60 proc. mažiau, todėl grandinėje jau trūksta vištienos. Ta pati situacija yra ir su kita mėsa bei žuvimi. Kasmetis grūdinių žaliavų ir žirnių derlius taip pat yra stipriai sumažėjęs. Visi šie trūkumai ir pandemijos apribojimai varžo mus ir tuo pačiu metu kelia kainas”, – pabrėžė L.Bareikienė.

Kavos kainas augins šalnos Brazilijoje

Tuo metu tolimojoje Brazilijoje pietinę dalį apėmusios šalnos veikiausiai nereikš, kad galime pritrūkti kavos, tačiau išaugins šio gėrimo kainas. Tiesa, kaip rašo CNN, kainos kilo ir iki šalnų – tai lėmė ir sausi orai Brazilijoje, ir protestai Kolumbijoje.

„Kavos banko“ nuotr./Kelias per kavos plantaciją
„Kavos banko“ nuotr./Kelias per kavos plantaciją

„Manyčiau, kad prekių trūkumo nebus, bet kainų korekcijos tikrai bus. Kurį laiką kavos kaina buvo tam tikrose žemumose, dabar kaina biržoje pakilusi beveik dvigubai. Tad kainų korekcijos tikrai neišvengsime“, – sakė įmonės „Albas“, valdančios kavinių tinklą „Huracan Coffee“, vadovas Vytautas Kratulis.

„Mes turėdavome bent 6 rūšis braziliškos kavos. Jeigu vienos nebus, tai turėsime 5. Žmonės kažko nepajus“, – ramino pašnekovas.

Kokio kainų augimo galima tikėtis, jis nesiryžo spėlioti.

Blake Richard Verdoorn nuotr./ Unsplash nuotr./Kava
Blake Richard Verdoorn nuotr./ Unsplash nuotr./Kava

„Kava yra vienas veiksnys, darbo jėga yra kitas veiksnys. Darbuotojų nėra ir reikia kelti kainas, kad turėtume darbuotojų. Kainos tikrai kils, o kokiu dydžiu – sunku pasakyti“, – prognozavo V.Kratulis.

Ar gali pritrūkti „Nike“ sportbačių?

Nerimas kyla ir dėl „Nike“ sportinių batelių tiekimo. CNN rašo, kad, Vietname plintant koronavirusui, kelios gamyklos šioje šalyje sustabdė veiklą. „Sportland“ vadovas Juras Vėželis 15min sakė, kad kol kas didelių bėdų nemato, tačiau situaciją atidžiai stebi.

„Natūraliai reaguojame į tuos straipsnius ir šiuo metu tikslinamės kiekius. Kol kas nematome problemų, nes užsakymai šitam sezonui buvo padaryti jau anksčiau, todėl negaliu sakyti, kad matome problemų, nes užsisakėme truputį su rezervu“, – aiškino J.Vėželis.

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Juras Vėželis
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Juras Vėželis

Jis pastebėjo, kad tokie strigimai įtakos gali turėti ateičiai.

„Tai yra iki pusės metų laikotarpiui – trijų-šešerių mėnesių. Bet tikime didžiausio mūsų tiekėjo „Nike“ galimybėmis kompensuoti sustojimus, nes reikia prisiminti, kad tai ne pirmas sustojimas, buvo įtampos ir per pirmą uždarymo laikotarpį. Kol kas esame tikri, kad bent jau grįžimo į mokyklą laikotarpiu laikotarpiui pateiksime maksimalią galimą pasiūlą“, – užtikrino pašnekovas.

Prekės gali vėluoti ir savaites

O apie kokius prekių tiekimo vėlavimus kalbame? Kalbinti pašnekovai, kurių atstovaujamos įmonės, susidūrė su trikdžiais, sakė, kad kartais laukiamos prekės gali vėluoti ir kelias savaites.

„Brexit“ pradžioje tiekimo vėlavimas buvo skaičiuojamas ir mėnesiais, šiuo metu labiau kalbėtume apie savaites. Kai kurių prekinių rūšių konservų trūkumas jaučiamas jau nuo praėjusios vasaros ir iki šiol nėra išspręstas dėl besitęsiančio žaliavų stygiaus. Tiekimo iš Kinijos vėlavimų, išsisprendus Sueco kanalo blokavimus, nebėra, tačiau išaugę logistikos kaštai laikosi jau ilgiau nei metus”, – kalbėjo T.Akelaitis.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Sandėlys
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Sandėlys

Tiekimo sutrikimus, kuriuos buvo galima iš anksto numatyti, anot jo, buvo stengiamasi išspręsti praėjusių metų pabaigoje atsivežus didesnius kiekius atsargų nei anksčiau. Tačiau kadangi šunų ir kačių maisto prekės turi ribotą galiojimą, tai apriboja ir galimus atsivežti atsargų kiekius, tad po kelių mėnesių teko susidurti su kai kurių prekinių ženklų trūkumais. Jie sprendžiami siūlant analogus.

Ž.Baskutytė nurodė, kad importuojamų iš užsienio prekių pristatymo vėlavimai susidaro vidutiniškai apie savaitę.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“