Remiantis Statistikos departamento duomenimis, šiandien Lietuvoje 84 proc. maitinimo įstaigų imunitetą įgiję daugiau nei pusė darbuotojų. Žiūrint į geidžiamą 70 proc. imunizacijos rodiklį – manoma, kad jis visuomenėje leistų įgyti kolektyvinį imunitetą nuo COVID-19 – matyti, kad šią ribą yra pasiekusios 46 proc. maitinimo paslaugomis užsiimančių įmonių.
Lyginant su anksčiau skelbtais duomenimis, dar liepos 20 d. bendras įmonių imunizacijos rodiklis buvo maždaug 20 proc. punktų mažesnis.
70 proc. imunizacijos rodiklis tuomet fiksuotas 23,6 proc. Lietuvos kavinių ir restoranų valdančių įmonių (ekonominės veiklos rūšių klasifikatoriaus (EVRK) kodas – 561000), o daugiau nei pusė darbuotojų buvo imunizuoti 62 procentuose įmonių.
Nors prieš dvi savaites daugiau nei pusę imunizuotų darbuotojų turėjo 7 iš 10 didžiausių Lietuvos restoranų tinklų, šiandien tokiu procentu gali pasigirti visi didieji restoranai.
Per šį laikotarpį taip pat gerokai sumažėjo ir žemiausius rodiklius demonstravusių maitinimo įmonių. Tarp į 0–9 proc. rėžį patenkančių bendrovių faktiškai teliko tik trys.
Nemažą pažangą tarp prasčiausiai atrodžiusių maitinimo įstaigų padarė Alytuje įsikūrusi UAB „Skarabėjus“ – dar liepos pabaigoje įmonė buvo tarp mažiausiai pasiskiepijusių, tačiau šiandien imunizuotų darbuotojų joje yra 30–39 proc.
Tiesa, mažoms įmonėms yra lengviau greitai didinti šį rodiklį. Šiame kontekste nemenką šuolį atliko penkiasdešimt darbuotojų turinti įmonė UAB „Pauner“ (valdanti restoranus „American Pizza“). Ji prieš dvi savaites buvo 10–19 proc. imunizacijos grupėje, o šiandien pasistiebė į 30–39 proc. vakcinacijos grupę.
O aukščiausią imunizacijos rodiklį (90–99 proc.) turinčių įmonių grupė išsiplėtė nuo 35 iki 84 bendrovių.
Kai kas gerus imunizacijos rodiklius ir panaudojo net savo rinkodarai – pavyzdžiui, Vilniuje įsikūręs restoranas „SOMM“ socialiniuose tinkluose skelbė kviečiantis užsukti klientus, kadangi visi jo darbuotojai jau yra įgiję imunitetą.
Lėmė testavimas, galimybių pasas ir laikas
Kalbinti kavinių ir restoranų atstovai teigia, kad iš dalies tokį pakilimą lėmė keletas veiksnių, tarp jų ir į viešąją erdvę grįžusi galimybių paso tema. Kitas galimas veiksnys – natūralus statistinis imunizuotų darbuotojų prieaugis bėgant laikui, kai dalis darbuotojų paprasčiausiai buvo suplanavę gauti skiepą per minėtas dvi savaites.
Tačiau visi pašnekovai patvirtino, kad privalomas testavimas paskatino darbuotojų norą vakciną gauti greičiau. Nuo liepos 26 d. buvo įvesta tvarka, kad imuniteto neįgijusiems maitinimo įstaigų ir kai kurių kitų sričių darbuotojams privaloma kas 7–10 dienų tirtis COVID-19 testu.
Gediminas Balnis, „Amber Foods“ (valdo „Charlie Pizza“, „La Crepe“, „Katpėdėlė“, „Manami“) vadovas sakė, kad testavimo tvarkos nepatogumas padidino vakcinavimo patrauklumą, todėl įmonėje per šį laiką skiepijosi 50 proc. daugiau žmonių nei įprastai.
„Testavimo tvarka nepatogi, todėl žmonės skiepijosi. Be to, tikimės, kad ir toliau skiepysis. Mūsų nepaskiepytų darbuotojų rodiklis yra 30 proc., tačiau pagal miestus pasiskirstę įvairiai – pavyzdžiui, Kauno mieste pasiskiepijusių yra 90 proc.“, – 15min sakė jis.
Galimybių pasas dar labiau paskatins skiepytis, nes nepasiskiepijęs žmogus gyvens beveik kaip viduramžiuose.
Vadovas pridūrė, kad įmonė laikosi politikos aktyviai neagituoti darbuotojų. „Mes esame šalininkai, kad verslas negali agituoti, kaip negalėjome agituoti žmonių balsuoti už stojimą į ES. Tai valstybės reikalas ir valstybės mastu įgyvendinamas galimybių pasas dar labiau paskatins skiepytis, nes nepasiskiepijęs žmogus gyvens beveik kaip viduramžiuose“, – sakė pašnekovas.
Įmonės „Burokėlis ir krapas“, valdančios picerijas „Jurgis ir Drakonas“ bei „Brooklyn Brothers“, vadovė Odeta Bložienė 15min sakė, kad privalomas testavimas iš karto padidino vakcinuotų darbuotojų skaičių.
Bendras imunizuotų darbuotojų rodiklis įmonėje šiuo metu siekia 70 proc. Pašnekovė atkreipia dėmesį, kad rodiklis gali nuolat svyruoti dėl didelės rotacijos įmonėje ir visame sektoriuje. Kita vertus, imunizacijos rezultatus įmonėje padidino ir tie darbuotojai, kurie per dvi savaites sulaukė antro skiepo.
„Kalbamės su darbuotojais, ir akivaizdu, kad ateis laikas, kai nesiskiepiję darbuotojai pas mus negalės dirbti. Pirmas dalykas yra pokalbiai, aišku, yra atvejų, kai žmonės turi savo priežasčių ir įsitikinimų, kiti turi medicininių problemų. Taigi mes neturime jokių priemonių jų paveikti. Tai tiesiog prašome testuotis. Tokios priemonės kaip testavimas padeda grečiau priimti sprendimą – darbuotojai suprato, kad kito kelio nebus. Be to, tai pagreitino vakcinacijos procesą“, – pasakojo O.Bložienė.
Kalbamės su darbuotojais, ir akivaizdu, kad ateis laikas, kai nesiskiepiję darbuotojai pas mus negalės dirbti.
Su darbuotojais kalbasi, bet specialių priemonių netaiko
UAB „Delano“, valdančios „CanCan Pizza“ restoranus, kokybės skyriaus vadovė Akvilė Lekavičiūtė taip pat pažymėjo, kad privalomas testavimas išaugino viena ar dviem skiepų dozėmis vakcinuotų įmonės darbuotojų rodiklius 10 proc.
„Matomas susidomėjimas ir noras skiepytis, o testavimo įvedimas tapo motyvacija. Manau, kad nesiskiepijančių skaičius stabilizuosis iki tol, kol testų nepadarys mokamų. Dabar greičiausiai kas norėjo, tie gavo bent jau pirmą dozę. Mes patys komunikuojame informaciją įmonės viduje, kur darbuotojams arčiausiai pasiskiepyti, kokiomis valandomis atvyksta skiepobusai“, – sakė pašnekovė.
Ji pridūrė, kad įvairiuose miestuose esančių įmonės restoranų darbuotojų imunizacija skiriasi – regionuose šis procentas yra žemesnis, be to, gerokai išsiskiria pajūris – Palanga, Klaipėda. Moteris nesiėmė svarstyti, kodėl būtent Žemaitijoje šie rodikliai yra žemesni.
Kalbintas restoranų grupės „Fortas“ rinkodaros vadovas Kęstutis Markevičius sakė, kad privalomo testavimo tvarką vertinantis pozityviai, kadangi tai atneša daugiau saugumo įmonės svečiams, bendradarbiams, partneriams ir visuomenei.
„Valstybė turėjo užimti aiškią poziciją. Ir tai neabejotinai paskatino kai kuriuos asmenis apsispręsti greičiau skiepytis. Kiek jau buvo apsiprendusių ir kiek paskatino apsispręsti – sunku pasakyti“, – 15min sakė jis.
Pašnekovas pridūrė, kad santykinai aukšti įmonės rezultatai – Statistikos departamento skelbiami 70–79 proc. imunizacijos rodikliai – yra įmonės politikos padarinys.
„Mes įsiklausome, aiškinamės, diskutuojame, pasitelkiame vidinę komunikaciją, stebime imunizacijos lygio rezultatus ir tendencijas, dalijamės informacija, bet kažkokių specialių priemonių netaikome. Matome pozityvias tendencijas. Turime ir 100 proc. imunizacijos lygio restoranų, ir matome, kad rinkoje lyderiaujame tarp restoranų, kurie turi 100 ir daugiau darbuotojų“, – teigė K.Markevičius.
Mažiausi rodikliai – Žemaitijos restoranuose
Per dvi savaites taip pat itin sumažėjo įmonių, turinčių žemiausius imunizacijos rodiklius. 0–19 proc. kategorijoje šiandien tėra tik dešimt įmonių – trijose fiksuotas iki 9 proc. rodiklis, likusiose septyniose – 10–19 proc. Šešios iš jų – Žemaitijoje.
Viena iš tokių įmonių yra Tauragėje įsikūrusi UAB „Verslas kitaip“, valdanti restoraną „Holivudas“. Jo vadovė Justė Vaškienė 15min sakė, kad įmonė laikosi politikos, jog kiekvieno darbuotojo sveikata – jo asmeninis reikalas. Tačiau vakcinų tema administracija su darbuotojais sako bendraujanti, be to, dalis jų dar laukia antrojo skiepo. Todėl vadovė viliasi, kad į geresnį imunizacijos statistikos rėžį restoranas turėtų įšokti netolimoje ateityje.
„Mes laikomės liberalios tvarkos ir leidžiame tokiais klausimais, kaip kiekvieno sveikata, priimti sprendimą, kokį jie nori. Žinoma, kalbame apie skiepus, bandome apšviesti, kartu kalbėti, bet kiekvienas priima savo sprendimą. Testavimas iš esmės paskatino darbuotojus pasiskiepyti. Jis sukėlė nepatogumų, todėl kai kas jau pasiskiepijo pirmąja doze ir dabar laukia antrosios, todėl jie į statistiką dar nėra įtraukti“, – sakė ji.
Testuotis lengviau nei liepą
Nors nepatraukli testavimo tvarka paskatino darbuotojus aktyviau skiepytis, didelė dalis jų vis dar turės kas 7–10 dienų darbdaviui pristatinėti COVID-19 testų rezultatus.
Liepos 26 d., pradėjus šią tvarką, kilo chaosas – darbuotojai suplūdo virtualiai registruotis testui, daugelyje miestų pritrūko vietų, todėl daliai žmonių reikėjo laukti ilgiau, o įmonės pradėjo bijoti baudų už įdarbintus, bet netestuotus asmenis.
Tiesa, praėjus daugiau nei savaitei rasti vietą testavimui yra lengviau, teigia kalbinti pašnekovai.
„Pasiskiepijusių dalis didėja. Be to, per tas dešimt dienų laisvos vietos išsidėsto paprasčiau. Ir kiekvieną savaitę žmonių skaičius, kuriems bus reikalingi testai, mažės, nes žmonės skiepijasi. Aišku, kad testuotis yra nepatogu, reikia skiepytis. Ką tas testas kas dešimt dienų duos? Šiandien jis neigiamas, rytoj gali būti teigiamas“, – įsitikinęs G.Balnis.
Kitų kalbintų įmonių atstovės sakė, kad buvusius nepatogumus jų darbuotojai gana sėkmingai apeina. Pagrindinis metodas yra paprastas – aktyvi išankstinė registracija.
„Chaoso šiandien mažiau. Tie, kas nori testuotis, seka eiles, stengiasi registruotis iš anksto. Bet testuotis dar sudėtinga. Jei laiku nesiregistruosi, nemokamos vietos gali ir negauti“, – teigė A.Lekavičiūtė.
Tauragės restorano „Holivudas“ vadovė J.Vaškienė teigė, kad testavimo tvarka darbuotojams didelių problemų nesukėlė, nes jie kruopščiai planuoja savo vizitus, o Tauragėje vietą galima gauti lengviau nei didmiesčiuose.
„Tauragėje tuo buvo pasirūpinta. Iš pradžių jautėsi, kad visi supuolė testuotis, tačiau viskas vyko normos ribose. Nepasilikome paskutinei minutei, kalbėjome su darbuotojais ir jie užsiregistravo iš anksto. Mums pavyko atitaikyti datas ir tilpti į reikalavimus“, – apie savo darbuotojų patirtis pasakojo vadovė.