Per penkerius metus jau daugiau kaip 350 ekspertų nusprendė savo laiką skirti mentorystei dalyvaudami programoje „Women Go Tech“. Jos vadovė Ūla Pociūtė pastebi, kad šį pašaukimą įprastai pajaučia nuolat besimokantys, itin veiklūs ir smalsūs specialistai.
„Nenuostabu, kad dažnam ekspertui rasti laisvo laiko papildomoms savanoriškoms veikloms – ne taip ir paprasta. Stebina tai, kiek nuoširdžių pastangų jie skiria visgi pasiryžę padėti kitam. Šalia sukauptos profesinės patirties, į mentorystę jie atsineša ir stiprų pašaukimą savo darbui, lyderystės įgūdžius, pasitikėjimą savo jėgomis, o svarbiausia – sugebėjimą jo įpūsti ir kitiems“, – pasakoja programos, padedančios moterims persikvalifikuoti į technologijų sektorių, vadovė.
Siekti rezultato – ne mentoriaus užduotis
Mentoriaus vaidmenį prieš du metus pirmą kartą išbandė „ESO“ duomenų analitikos projektų vadovas Mantas Venslauskas. Specialistas pastebi, kad didžiulį norą padėti kitam siekti karjeros tikslų derėtų vertinti kuo racionaliau.
„Mentoriui svarbu nedominuoti ir jokiu būdu nesistengti ugdytinį iš karto atvesti prie rezultato, nes tai būtų tik vienkartinė pagalba. Juk jei turėsiu užrašytą formulę ir ją išmoksiu, tačiau nežinosiu, kur ir kada naudoti, kitą kartą panašioje situacijoje pasimesiu, nes nesuprasiu, kad metas jau žinomai formulei. Svarbiausia su savo ugdomu specialistu dalintis naudingais resursais, parodyti, kuo jie aktualūs, tačiau jokiu būdu nedalinti nurodymų, o suteikti laisvę ir skatinti savarankiškumą“, – teigia „Women Go Tech“ programos mentorius.
Nesistengti atkartoti savo karjeros kelio
Anot M.Venslausko, svarbu įvertinti, kad ekspertai bei jų ugdomi pradedantieji specialistai, net jei keliauja panašiu karjeros keliu, gali būti labai skirtingi: „Kiekvienas turime skirtingą patirtį ir nebūtinai mano karjeros kelyje priimti sprendimai kuo puikiausiai tiks kitaM.Vertėtų užmiršti standartinius rėmus, neuždaryti kito į dėžutę, sukurtą pagal tavo paties viziją“, – sako specialistas.
Pasak jo, savo turimą patirtį vertėtų pasitelkti užduodant tinkamus klausimus. Įsiklausyti į ugdytinio karjeros tikslą, padėti atsispirti jo link. Jei imama klaidžioti, pakreipti teisinga linkme.
Nuolat galvoti apie grįžtamąjį ryšį
Tad kas mentoriaus rolei suteikia tikrąją reikšmę, jei aiškiais žingsniais sudėliotas veiksmų planas – tik koją kišantis sprendimas? M.Venslauskas pastebi, kad savo tikslo link keliaujant drauge su mentoriumi, tikrąja pagalba tampa reguliarius grįžtamasis ryšys, kurį mentorius, iš šono stebėdamas savo ugdytinį, gali suteikti.
„Ekspertams, tapusiems mentoriais, patarčiau apie grįžtamąjį ryšį galvoti nuolat. Vengti improvizuoti, tačiau aktyviai stebėti savo ugdomą specialistą, kiekvieno susitikimo metu pagalvoti, už ką galėtumėte pagirti ar kur patartumėte labiau pasistengti“, – sako mentorius.
Jam antrina ir mentorystės programos „Women Go Tech“ vadovė:
„Mūsų persikvalifikavimo programoje dalyvaujančios ugdytinės neretai jau turi ne tik pakankamai žinių, bet ir realios patirties, kurią būtų galima pritaikyti dirbant technologijų sektoriuje. Ko joms išties trūksta – tai pasitikėjimo ir patvirtinimo, kad svajonių specialybė jau beveik ranka pasiekiama. Kai šalia atsiduria įkvepiantis ir palaikantis mentorius, suteikiantis naudingus resursus, stebintis procesą ir užduodantis teisingus klausimus – karjeros tikslus įgyvendinti kur kas paprasčiau“, – teigia Ū.Pociūtė.