Šalies reklamos rinka augo kaip tikėtasi – 3,8 proc.
„Lietuvos reklamos rinka 2017 m. augo 3,8 proc. ir siekė 111,2 mln. eurų – maždaug tokių apimčių ir tikėjosi reklamos rinkos ekspertai, pernai metų pradžioje prognozavę jai 3,5 proc. augimą. Vienam šalies gyventojui pernai teko 39 eurai reklamos žiniasklaidoje išlaidų“, – trečiadienį žiniasklaidai išplatintame pranešime teigia bendrovė.
Jos duomenimis, greičiausias rinkos arkliukas pernai buvo lauko reklama – ji per metus ūgtelėjo beveik 16 proc., užimdama dešimtąją rinkos dalį su 11 mln. eurų. Toliau spartų augimo tempą išlaiko ir banerinė reklama internete – jos padaugėjo per 12 proc., kas sudaro netoli penktadalio (18,2 proc.) viso rinkos pyrago.
Internetui, kaip rašoma pranešime, tenka antroji pozicija reklamos rinkos lentelėje. Vienvaldė rinkos lyderė TV reklama sparčių augimo tempų demonstruoti negali, kadangi, anot „Kantar TNS“, užima arti pusės reklamos (45 proc.), vis dėlto ir čia fiksuotas beveik 3 procentų augimas bei pasiektas 50 mln. eurų biudžetas.
„Santykinai nedidelį biudžetą – 1 mln. eurų ir 0,9 proc. rinkos – turinti vidaus TV reklama demonstravo įspūdingą 25 proc. augimą. Panašią poziciją (1 proc. rinkos) užimanti kino reklama savo ruožtu augo 10 proc. – tiek pat augo ir investicijos į radijo reklamą. Pastaroji pagal reklamos biudžetus užima ketvirtąją vietą rinkoje, nedaug nusileisdama žurnalams, – rodo tyrimas.
– Žurnalų kategorija pernai smuktelėjo 13,5 proc., vis dėlto jai tenkanti biudžeto riekė (9,6 mln. eur) išlieka panaši į radijo reklamos (9,8 mln. eur). Kiek lėčiau per metus mažėjo investicijos į reklamą laikraščiuose – 6,6 proc. iki 7,6 proc. rinkos dalies su 8,5 mln. eurų metiniu biudžetu.“
Tyrimų bendrovės „Kantar TNS“ reklamos monitoringo vadovė Giedrė Juronienė teigia, kad augimą kai kuriuose žiniasklaidos kanaluose pernai lėmė alkoholio reklamos bumas prieš įsigaliojant draudimui.
„Alkoholio reklamos uždraudimas ekspertų nurodomas kaip pagrindinė priežastis, kurį gali pristabdyti reklamos rinkos augimą šiaip metais“, – teigia ji.
Anot G.Juronienės, varomąja 2017 metų reklamos rinkos jėga tradicinėje žiniasklaidoje išlieka mažmeninės prekybos žaidėjai.
2018 metais reklamos rinka turėtų augti 2,4 proc.
„Kantar TNS“ atliktos didžiausių žiniasklaidos planavimo agentūrų, reklamos davėjų, žiniasklaidos priemonių savininkų ir vadovų apklausos duomenimis, šiemet Lietuvos reklamos rinka turėtų augti 2,4 proc.
„Didžiausią augimą ekspertai numatė interneto reklamai – 9,5 proc., tačiau kalbant apie atskirus interneto reklamos kanalus, prognozuojama, kad banerinės interneto reklamos lietuviškuose portaluose šiek tiek mažės – 0,4 proc. Kino reklama numatoma augs 7,5 proc., radijo reklama 3 proc., televizijos reklama 1,5 proc., o vidaus reklama 0,5 proc. Pasak reklamos ekspertų, išlaidos šiais metais mažės laikraščių reklamai (6,8 proc.), žurnalų (2,7 proc.) ir lauko reklamai (1 proc.)“, – tikina bendrovė.
Ekspertai, kaip tvirtina G.Juronienė, prognozuoja, kad 4 proc. turėtų augti TV reklamos, radijo ir interneto reklamos kainos: „Lauko reklamos įkainiai turėtų ūgtelti nežymiai – 1 proc. Visų kitų žiniasklaidos kanalų – laikraščių, žurnalų, kino ir vidaus reklamos reklamos įkainiai numatoma nesikeis.“
„Kantar TNS“ išplatintame pranešime teigiama, kad bendrą reklamos apimčių augimą šiais metais turėtų lemti aktyvi konkurencija mažmeninės prekybos ir telekomunikacijų sektoriuje, palankios šalies ekonominės prognozės bei augantis vidaus vartojimas: „Tačiau spartesnį reklamos rinkos augimą stabdys alkoholio reklamos draudimas. Šis draudimas, pasak kai kurių rinkos ekspertų, gali lemti ir bendrą reklamos rinkos mažėjimą 2018 metais.“
Augs dauguma interneto reklamos formų
Ketvirtus metus iš eilės žiniasklaidos planavimo agentūros vertino ne tik interneto banerinės reklamos apimtis, bet ir kitų interneto reklamos kanalų biudžeto dalis bei prognozes šiems metams.
Apklaustųjų manymu, po vieną procentinį punktą kitąmet turėtų augti reklamos investicijos paieškos sistemose (iki 12 proc. rinkos), mobilioji reklama (iki 11 proc.), banerinė reklama užsienio portaluose (iki 10 proc.), taip pat vaizdo įrašų reklama – tiek „Youtube“, tiek lietuviškuose vaizdo portaluose (atitinkamai iki 8 ir 9 proc. rinkos).
Vienu procentiniu punktu prognozuojama mažės „Facebook“ reklamos biudžetai (iki 14 proc. interneto reklamos rinkos). Banerinės reklamos investicijų lietuviškuose portaluose, pasak žiniasklaidos planuotojų, turėtų mažėti 4 procentiniais punktais – nors jos dalis interneto reklamoje 2018 m. toliau liks didžiausia (32 proc.).
Remiantis žiniasklaidos planavimo agentūrų pateiktais skaičiais ir banerinės interneto rinkos dydžiu, „Kantar TNS“ skaičiuoja, kad 2017 metais bendras įvairių interneto kanalų reklamos biudžetas Lietuvoje galėjo būti apie 56,4 milijonų eurų. Šis skaičius neapima tiesiogiai reklamą interneto kanaluose perkančių reklamdavių išlaidų.
Lietuvos reklamos rinkos tyrimą „Kantar TNS“ atliko išanalizavusi savo 2017 m. reklamos monitoringo duomenis, apklausdama rinkos dalyvius, žiniasklaidos planavimo agentūras, šalies komercines televizijas, radijo stotis, interneto žiniasklaidos asociaciją, didžiausius interneto paslaugų teikėjus, lauko reklamos agentūras, kino ir vidaus reklamos davėjus.