Juridinių asmenų registrą tvarkantis Registrų centras iki 2025 metų numato išregistruoti iš viso 85 tūkst. tokių veiklos nevykdančių ir privalomų duomenų bei dokumentų neteikiančių juridinių asmenų.
„Įgyvendindami užsibrėžtus tikslus siekiame, kad registre kaupiami duomenys būtų tikslūs, išsamūs ir aktualūs. Šiuo metu Juridinių asmenų registre turime kelias dešimtis tūkstančių įmonių ir organizacijų, kurios jau keletą metų neteikia jokių duomenų apie save, neteikia visiškai ar vėluoja teikti finansines ataskaitas. Optimizavę vidinius procesus ir automatizavę dalį darbų sugebėjome paspartinti neveikiančių juridinių asmenų išregistravimą – per pastaruosius dvejus metus iš registro išregistravome daugiau kaip 10 tūkst. veiklos nevykdančių įmonių ir organizacijų“, – kalba Registrų centro Registrų tvarkymo direktorius Kazys Maksvytis.
Anot jo, juridinių asmenų išregistravimas iš Juridinių asmenų registro yra ganėtinai ilgas procesas – nuo pranešimo juridinio asmens vadovui apie numatomą inicijuoti likvidavimą iki juridinio asmens išregistravimo užtrunka apie 15 mėnesių. Pirmuosius pranešimus pradėjus siųsti prieš dvejus metus, išregistruojamų juridinių asmenų skaičius per ateinančius metus tik didės – skaičiuojama, kad Registrų centras per metus gali inicijuoti iki 15 tūkst. juridinių asmenų likvidavimų.
Nuo 2020 metų pradžios Registrų centras jau išsiuntė daugiau kaip 40 tūkst. pranešimų apie numatomą inicijuoti juridinių asmenų likvidavimą. Teisinis statusas „inicijuojamas likvidavimas“ įregistruotas jau beveik 22 tūkst. juridinių asmenų, o pasibaigus visoms likvidavimo procedūroms iš Juridinių asmenų registro Registrų centro iniciatyva jau išregistruota daugiau kaip 10 tūkst. juridinių asmenų. Tęsiant šiuos darbus, numatoma, kad 85 tūkst. veiklos nevykdančių juridinių asmenų likvidavimo procesas bus baigtas 2025 metais.
Kaip pabrėžia Registrų centro Registrų tvarkymo direktorius K.Maksvytis, juridiniam asmeniui įregistravus teisinį statusą „inicijuojamas likvidavimas“, jį atšaukti gali tik teismas.
„Turime atvejų, kai juridinių asmenų vadovai kreipiasi į teismą su prašymais panaikinti minėtą teisinį statusą, nes, kaip paaiškėja, juridinis asmuo vis dėlto vykdo veiklą. Nenorint, kad juridiniam asmeniui būtų pradėta likvidavimo procedūra, jo vadovas turėtų laiku atnaujinti duomenis ir teikti finansines ataskaitas Registrų centrui“, – primena K.Maksvytis.
Anot jo, gavus pranešimą iš Registrų centro apie numatomą inicijuoti likvidavimą, juridinio asmens vadovas turi nedelsdamas (ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo pranešimo gavimo dienos) pateikti pranešime nurodytus dokumentus Registrų centrui. Jei likvidavimo procesas pradėtas Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) siūlymu, juridinio asmens vadovas turi kreiptis į VMI ir pašalinti priežastis, dėl kurių buvo inicijuotas likvidavimas.