Kai prasideda krizė, nemažai įmonių tuoj pat pamiršta iki tol deklaruotus lozungus, kad svarbiausia joms – darbuotojai. Didelė dalis dirbančiųjų šiuo metu nerimauja dėl savo ateities, jaučiasi vieniši ar patiria stresą. Tačiau, kaip rodo gausybė gražių pavyzdžių, ir Lietuvoje yra kompanijų, kurios net ir sunkesniu metu pirmiausia galvoja, kaip pasirūpinti ypatingomis sąlygomis dirbančiais darbuotojais.
Šalyje jau ketvirta savaitė tęsiantis karantinui ir didėjant susirgusių koronavirusu skaičiui, įmonės suka galvą, kaip sumažinti riziką darbuotojams, privalantiems eiti į darbo vietą, ir kaip pasirūpinti nuotoliniu būdu dirbančių žmonių psichologine savijauta.
Į darbą – taksi ar išnuomotu autobusu
Gamybos įmonių darbuotojai – vieni iš tų, kurie net ir karantino metu kasdien eina į darbą. Tad siekdamos sumažinti apsikrėtimo riziką bendrovės imasi įvairiausių priemonių – dažnai dezinfekuoja patalpas, matuoja darbuotojų temperatūrą, stengiasi, kad skirtingų pamainų darbuotojai nesusitiktų, prašo darbuotojų persirengti namuose, stengiasi tarp darbo vietų užtikrinti didesnius atstumus.
O kai kurios įmonės karantino metu nusprendė darbuotojams pasiūlyti saugesnę alternatyvą viešajam transportui.
Kosmetikos gamintoja „BIOK laboratorija“ – viena iš tų įmonių, kurių gamybos apimtys per karantiną netgi išaugo, nes Lietuvai pritrūkus dezinfekcinio skysčio įmonė pradėjo gaminti dezinfekuojančius rankų gelius. Tiesa, nors, kaip pastebi įmonės direktorė Romualda Stragienė, pamažu šio produkto poreikis slūgsta, darbo kol kas netrūksta.
R.Stragienė 15min pasakojo, kad gamybos darbuotojams, neturintiems asmeninio transporto ir į darbą anksčiau vykusiems viešuoju transportu, „BIOK laboratorija“ parūpino įmonės transportą. Kelionėms į darbą bendrovė išnuomojo mikroautobusą, kuriuo darbuotojai vežiojami iš namų į darbą ir atgal.
„Prasidėjus pandemijai galvojome, kaip kuo labiau apsaugoti darbuotojus, ir atkreipėme dėmesį į tuos, kurie važiuoja viešuoju transportu. Suradome įmonę, kuri mikroautobusu surenka darbuotojus, o pasibaigus darbui išvežioja namo. Įmonei tai kainuoja papildomai, bet priėmėme sprendimą, kad šie kaštai būtini ir šitoje vietoje netaupysime, nes norime minimizuoti riziką darbuotojams apsikrėsti išorėje“, – pabrėžė R.Stragienė.
Iš gamyboje dirbančių trijų dešimčių darbuotojų šia įmonės pasiūlyta galimybe naudojasi apie 12 žmonių.
„Darbuotojams taip ne tik patogiau – sumažinome riziką, kad jie nebijotų vykti į darbą“, – tvirtina R.Stragienė.
Saugesne darbuotojų kelione į darbą pasirūpino ir inovatyvias technologijas bei sprendimus medicinai, mokslui ir biotechnologijų pramonei tiekianti „Interlux“ įmonių grupė.
Kaip 15min pasakojo „Interlux“ rinkodaros ir komunikacijos vadovė Edita Gurklienė, darbuotojai, negalintys dirbti iš namų ir neturintys nuosavo automobilio, atvyksta į biurą įmonės apmokamu taksi, kad nereiktų važiuoti visuomeniniu transportu.
Apdalijo nanopluošto šalikais
Kai kurios Lietuvos įmonės ieško būdų darbuotojus aprūpinti ne tik pagrindinėmis apsaugos priemonėmis, tokiomis kaip medicininės kaukės, bet ir inovatyviais produktais.
Nors dauguma „Interlux“ biuro darbuotojų dirba per nuotolį, įmonių grupė darbuotojams užsakė specialius nanopluošto šalikus, atstojančius respiratorius.
„Jie sulaiko 99,9 proc. visų pavojingų ore galinčių būti dalelių bei mikroorganizmų. Karantinui užsitęsus jau laukiame naujos siuntos, kuri taps papildoma darbuotojų apsaugos priemone – „Virus killer mask“ su aktyvuoto vario sluoksniu, sunaikinančiu virusus“, – apie inovatyvias priemones darbuotojams pasakojo „Interlux“ atstovė.
Beje, dalis „Interlux“ darbuotojų ir tiesiogiai susiduria su viruso grėsme, nes įmonė didžiajai daliai Lietuvos gydymo įstaigų tiekia įvairią medicininę ir laboratorijų įrangą bei priemones.
„Privalome užtikrinti, kad gydymo įstaigas pasiektų medicinos tyrimams atlikti reikalingi reagentai, operacinėms ir reanimacijos palatoms nepristigtų įrangos bei priemonių. Kaip ir visi prietaisai, medicinos įranga genda, o mūsų aukštos kvalifikacijos inžinieriai ir toliau vyksta jos taisyti“, – pasakojo E.Gurklienė.
Tad šiuos darbuotojus įmonė aprūpino respiratoriais, vienkartinėmis pirštinėmis, dezinfekciniu skysčiu, o jei teks vykti į koronaviruso gydymo skyrius, darbuotojai ten eis su specialiais apsauginiais kombinezonais.
E.Gurklienė pridūrė, kad tiesiogiai su viruso grėsme susiduriančius darbuotojus įmonė taip pat planuoja pradėti testuoti dėl COVID-19 greitaisiais testais.
Vyresniems darbuotojams – papildomi laisvadieniai
Šiuo metu tiesiogiai su koronavirusu susiduriantiems darbuotojams Lietuvos įmonės stengiasi skirti ypatingą dėmesį. Prekybos tinklai „Rimi Lietuva“, „Lidl Lietuva“, „Maxima“, „Iki“ pranešė, kad darbuotojams išmokės papildomus priedus už darbą karantino sąlygomis. Beje, „Rimi“ Baltijos šalių lygmeniu įsteigė fondą darbuotojams, kuriems dėl dabartinės situacijos reikalinga finansinė pagalba.
„Interlux“ priekinėse linijose pandemijos metu dirbantiems kolegoms taip pat sukūrė motyvacinę sistemą – įsteigė „Interlux drąsos ir pasididžiavimo“ ženklą, kuriuo pagerbti darbuotojai karantino metu gaus priedą prie atlyginimo, o pandemijai pasibaigus galės nemokamai ilsėtis įmonių grupei priklausančiose poilsio patalpose Lietuvos kurortiniame mieste.
O „Lidl Lietuva“ vyresniems kaip 60 metų darbuotojams, dirbantiems parduotuvėse ir logistikos centre, per visą karantino laikotarpį pasiūlė pasilikti namuose.
Rizikos grupėje esantys „Lidl Lietuva“ darbuotojai, kurie šiuo metu neatostogauja ar neturi nedarbingumo pažymėjimo, gavo apmokamų poilsio dienų. Šitos papildomos poilsio dienos bus apmokamos kaip ir darbo dienos, o tokia galimybe pasinaudojo kelios dešimtys prekybos tinklo darbuotojų.
Darbuotojų vaikams – nuotoliniai būreliai
Su įvairiais iššūkiais susiduria ir nuotoliniu būdu dirbantys darbuotojai, ypač turintys mažamečių vaikų. Darželiams sustabdžius veiklą jie susiduria su rūpesčiu, kuo užimti vaikus, tad įmonės sugalvoja įvairių būdų, kaip padėti tokiems darbuotojams.
Pirmojo Lietuvos vienaragio „Vinted“ laikinai personalo vadovės pareigas einanti Eglė Radeckienė 15min pasakojo, kad pradėjus dirbti nuotoliniu būdu darbuotojų kassavaitinis tyrimas atskleidė, kad dirbantys tėvai susiduria su didžiausiais iššūkiais.
Įmonėje 8,3 proc. darbuotojų turi 0–13 m. amžiaus vaikų.
„Tokiems darbuotojams iš pradžių kilo daug klausimų, kaip dirbti, kankino kaltės jausmas, kad darbo tempas nebėra toks spartus kaip anksčiau, nes reikia skirti laiko vaikams. Darbuotojai klausė, ką daryti, ar imti nedarbingumą, ar neapmokamas atostogas, tačiau pasakėme, kad visi dirbame tiek, kiek išeina, ir normalu turėti mažesnį produktyvumą“, – pasakojo E.Radeckienė.
Pasak pašnekovės, vadovai pirmiausia nuramino darbuotojus, kad šiuo periodu nesitiki iš jų šimtaprocentinio darbingumo. Įmonė taip pat suorganizavo ir pasiūlė dirbančių tėvų vaikams kelis skirtingus nemokamus būrelius, vykstančius darbo valandų metu, suteikiant tėvams galimybę turėti kelias produktyvesnes valandas.
Į sporto, robotikos ir kūrybinių technologijų nuotolinius būrelius užsirašė 33 vaikai nuo 1 iki 9 metų amžiaus.
Pasiūlė psichologo konsultacijas
„Vinted“ darbuotojų apklausa išryškino dar vieną problemą – darbuotojai skirtingai priima karantiną: vieni greičiau adaptuojasi, kiti lėčiau, vieniems išaugo darbo krūvis, kiti jaučiasi mažiau prisidedantys.
Tad siekiant pasirūpinti darbuotojų emocine savijauta įmonėje vyks psichologo paskaita visiems darbuotojams ir bus suteikta galimybė pasinaudoti nemokamomis individualiomis psichologo konsultacijomis.
„Situacija nėra įprasta, ir nors tokių darbuotojų, kurie prastai jaučiasi, nėra daug, mums svarbu turėti galimybę padėti žmonėms ir geriausiai tai padaryti gali psichologai“, – sakė E.Radeckienė.
Pasak jos, psichologo konsultacijas norima pasiūlyti ir kitose šalyse įsikūrusiems „Vinted“ biurams – Vokietijoje, Lenkijoje, Čekijoje.
Nuotolines anonimiškas psichologo konsultacijas darbuotojams, kuriems to reikia, pasiūlė ir „Ignitis grupė“.
Vadovams – lyderystės testas
Lietuvos atsakingo verslo asociacijos (LAVA) valdybos narė bei „Orkla Care“ rinkodaros ir komunikacijos vadovė Baltijos šalims Ornela Ramašauskaitė tvirtina, kad šiuo laikotarpiu sustiprės visuomenės bendruomeniškumas ir pilietiškumas, o vadovams teks pasitikrinti savo lyderystės sugebėjimus.
„Vadovams tenka misija išmintingai suvaldyti darbuotojų nuotaikas – bendras emocinis fonas turės domino efektą visoms gyvenimo sritims. Kai kuriems vadovams tai bus sunku, o tai geras laikas pagalvoti, ar jie savo vietoje. Analogiškai ir visiems mums tai gera proga pergalvoti, ar esame ten, kur norime, ir kaip, kokioje visuomenėje norime nugyventi savo gyvenimą. Viliuosi, kad pasidarytos įžvalgos nebus pamirštos nei per rinkimus, nei kai „balsuojama pinigine“ perkant atsakingų įmonių produkciją“, – tvirtino O.Ramaušauskienė.
Ji pridūrė, kad šiuo metu didžiausią pagarbą kelia įmonės, kurios persiorientavo į reikalingų produktų gamybą: alkoholio gamintojai pradėjo dezinfekcinio spirito gamybą, drabužių siuvyklos – apsaugos kaukių siuvimą (tą daro net Operos ir baleto teatras), greitai naujus produktus pasiūlė „Intersurgical“ ir „Thermo Fisher Scientific“.