Į JAV plūstelėjo lietuviški pieno produktai
Lietuvos statistikos departamento duomenimis, pirmąjį šių metų ketvirtį, lyginant su tuo pačiu laikotarpiu pernai, eksporto į JAV vertė išaugo daugiau nei 83 milijonais Eur.
Ypač smarkiai didėjo išvežamų pieno ir pieno produktų bei gyvūninės kilmės maisto produktų vertė. Vis dėlto, JAV pastaruoju metu pasiekia ne tik daugiau lietuviško maisto, bet ir farmacijos ir chemijos produktų bei medienos gaminių. Pirmąjį metų ketvirtį eksportas paaugo 35,8 proc., palyginti su tuo pačiu laikotarpiu praėjusiais metais.
Suprasti akimirksniu
- Pirmąjį šių metų ketvirtį šoktelėjo Lietuvos eksportas į JAV
- Lietuvos gamintojus eksportuoti į JAV skatina atpigęs euras, ES parama bei užsivėrusi Rusijos rinka
- Vis daugiau Lietuvos maisto gamintojų siekia užmegzti ryšius su JAV verslininkais
- „Rokiškio sūris“ į JAV rinką pradėjo dairytis Rusijai įvedus prekių embargą
Kaip 15min teigė Lietuvos pramonininkų konfederacijos (LPK) analitikas Aleksandras Izgorodinas, matoma aiški tendencija, jog šalies bendrovės diversifikuoja eksporto kryptis.
„Praėjusiais metais bendras eksporto lygis išaugo 2,6 proc., bet eksportas į NVS šalis krito daugiau nei 30 proc., – tikino A.Izgorodinas. – Įmonės pradėjo ieškoti užuovėjos, naujų rinkų, kurios galėtų šiek tiek kompensuoti netektis Rusijos rinkoje ir NVS regione“.
„2015 m. vienašališkas lyderis tarp naujų rinkų buvo JAV“ , – tikino LPK analitikas, pridūręs, kad auga ne tik lietuviškų maisto produktų, bet ir pramonės gaminių eksportas į JAV. Maža to, anot A.Izgorodino, kai kurios Lietuvos įmonės jau ryžtasi JAV atidaryti ir savo biurus, o tai ženklas, jog verslininkai šioje šalyje pasiryžę vystyti ilgalaikius projektus.
Eksportą stimuliuoja ir pigūs pinigai
Lietuvos eksportuotojams į JAV į naudą išėjo ir narystė euro zonoje, konkrečiai – ECB vykdoma kiekybinio skatinimo programa, kuri atpigino eurą dolerio atžvilgiu. Panašu, kad silpno euro argumentas prekių realizavimui renkantis JAV dar bus ilgai svarbus.
„Sunku tikėtis dolerio kritimo euro atžvilgiu, nes JAV centrinis bankas laikosi gana griežtos pozicijos dėl ekonomikos skatinimo, o ECB ją ir toliau stimuliuoja“, – aiškino A.Izgorodinas.
Galiausiai drąsiau žengti į JAV rinką Lietuvos pramonininkus skatina ir investicijos į įmonių pajėgumus bei jų modernizavimą bei prisitaikymas prie naujų eksporto rinkų.
„Šiais metais turėtų stipriau pajudėti ES parama, o ji taip pat bus nukreipiama į gamybą“, – pastebėjo LPK atstovas.
Jam antrino ir Lietuvos maisto eksportuotojų asociacijos vadovas Giedrius Bagušinskas. Anot jo, į JAV lietuviški maisto produktai eksportuojami jau seniai, tačiau ilgą laiką apsiribojo tik vadinamosiomis etninėmis parduotuvėmis, kurios orientuotis į lietuvius, rusus ir imigrantus iš kitų Rytų Europos šalių.
„Dabar, atsiradus eksporto proveržiui, atsirado noras išeiti į platesnius vandenis“, – apie Lietuvos gamintojų ambicijas kalbėjo G.Bagušinskas. Anot jo, didžiausią eksporto į JAV proveržį pademonstravo Lietuvos pienininkai.
Birželio 26 – 28 d. Niujorke vyks maisto prekių ir gėrimų paroda „Fancy Food Show“, kurioje šiemet pirmą sykį didelį stendą turės ir Lietuva.
Anot G.Bagušinsko, parodoje, kurioje siekiama užmegzti kontaktus, dalyvaus apie 15 įmonių iš Lietuvos, tarp kurių yra šaldytų produktų gamintojas „Liūtukas ir Ko“, sausus pusryčius siūlančios „Cerera foods“ ir „Naujasis Nevėžis“, pramoninio šokolado gamintojas „Meškėnas“ ir „Švenčionių vaistažolės“.
G.Bagušinskas pritarė A.Izgorodino išvardintoms eksporto augimo į JAV priežastims, ypatingai išskirdamas stipraus dolerio euro atžvilgiu svarbą.
Pradėjo žvalgytis Rusijai trenkus durimis
Nors G.Bagušinskas ir minėjo Lietuvos pienininkų eksporto į JAV proveržį, tačiau „Vilkyškių pieninės“ generalinis direktorius Gintaras Bertašius teigė, kad jo vadovaujama bendrovė tuo pasigirti kol kas negali, o už Atlanto siunčiamų produktų kiekiai kol kas tikrai nėra ženklūs.
„Apie tai net neverta šnekėti kol kas“, – tikino G.Bertašius.
Tiesa, kitaip kalbėjo į JAV kietuosius sūrius vežančios bendrovės „Rokiškio sūris“ vadovas Dalius Trumpa.
„Pardavinėjame JAV ir pastoviai didiname pardavimus šioje šalyje“, – sakė D.Trumpa.
Anot jo, 2015 m. bendrovės eksportas į šią šalį dar nebuvo toks intensyvus, nes į JAV rinką pradėta žvalgytis tik po 2014 m. vasaros pabaigos, kuomet Rusija uždraudė vakarietiškų maisto produktų importą.
D.Trumpa neatmetė ir pingančio euro svarbos didinant produktų tiekimo į JAV apsukas.
„Amerikonai viską skaičiuoja doleriais, ir jiems nesvarbu kursas, o mums atvirkščiai – jeigu euras stiprėja, gauname mažiau pajamų“, – kalbėjo „Rokiškio sūrio“ vadovas.