Seimas apsisprendė dėl akcizų alkoholiui ir tabako gaminiams: kiek didės kainos

Seimas antradienį apsisprendė dėl to, kaip artimiausius trejus metus didės akcizai alkoholiui ir tabakui. Labiausiai brangs stiprusis alkoholis, taip pat augs įvairių tabako gaminių, tarp jų – kaitinamojo tabako, elektroninių cigarečių skysčio akcizas.
Parduotuvė
Parduotuvė / Irmanto Gelūno / BNS nuotr.

Už Akcizų įstatymo pataisas balsavo 111 Seimo narių, prieš – vienintelė Lietuvos regionų frakcijos narė Beata Petkevič, o „darbietis“ Aidas Gedvilas, Lietuvos regionų frakcijos nariai Jonas Pinskus ir Zigmantas Balčytis bei „valstietis“ Algirdas Stončaitis susilaikė.

Stiprusis alkoholis brangs labiausiai

2023 ir 2024 metais pusė litro sidro kasmet brangs po 8–10 centų, vynuogių vynas virš 8,5 laipsnių stiprumo daugiau kainos po 10–12 centų, už alkoholinius kokteilius reikės mokėti po 9–11 centų daugiau, vermutas iki 15 laipsnių brangs po 9–10 centų, o spirituotas vynas virš 15 laipsnių – po 12–15 centų.

Pusė litro degtinės, trauktinės, brendžio brangtų 32–36 centais, alus brangs po 2–3 centus kasmet.

Seimo socialdemokratų frakcijos narys Gintautas Paluckas siūlė akcizų tarifo nuolaidą taikyti alaus darykloms, per metus pagaminančioms ne daugiau kaip 50 tūkst. hektolitrų alaus, tačiau Seimas siūlymui nepritarė.

„Valstiečių“ frakcijos narys, buvęs sveikatos apsaugos ministras Aurelijus Veryga sakė, kad akcizų didinimai yra nuosaikūs.

„Jie net nepasiveja gyventojų pajamų augimo ir alkoholinių gėrimų įperkakamumas net ir su visais akcizų padidinimais išauga”, – sakė A.Veryga.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Parduotuvė
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Parduotuvė

Tiesa, patvirtinu akcizų planu lengvata galės pasinaudoti mažosios alaus daryklos, kurių Lietuvoje yra 58.

Brangs įvairūs tabako produktai

Tuo metu 32 proc. kasmet augs kaitinamojo tabako akcizas, elektroninių cigarečių skysčio – po 25–32 proc.

Cigarečių (20 vnt.) pakelis 2022–2024 metais brangs po 17–20 centus, cigarai ir cigarilės (20 g) – po 27–39 centus, rūkomasis tabakas (20 g) – po 17–20 centų, kaitinamojo tabako produktai (20 vnt.) – po 27–47 centus, o elektroninių cigarečių skystis (2 ml) – po 7–15 centus.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Rūkymas
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Rūkymas

Kai kurie sakė, kad išaugs kontrabanda

Pasak Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininko Mykolo Majausko, priėmus šį akcizo planą, bus mažinamas ne tik alkoholio įperkamumas, bet ir remiami mažieji, nepriklausomi aludariai.

„Jeigu bus priimtas įstatymas, Lietuva pradės remti kraftinio alaus gamintojus, kurie yra maži ir kurie yra nepriklausomi nuo kitų alaus gamintojų. Mažieji aludariai yra tikrieji aludarystės kultūros paveldo sergėtojai ir naujų modernių alaus rūšių kūrėjai. Tokius sumažintus akcizus nepriklausomiems mažiesiems aludariams plačiai taiko absoliuti dauguma Europos Sąjungos šalių“, – sakė M.Majauskas.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Mykolas Majauskas
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Mykolas Majauskas

Seimo vicepirmininkas, Laisvės frakcijos narys sakė, kad pateiktas akcizų planas suteikia aiškumo.

„Gera žinia, kad su šiuo akcizų planu yra aiškumas ne tik dėl tabako, rūkomųjų produktų, bet ir dėl alkoholinių produktų“, – sakė V.Mitalas.

Savo ruožtu darbietis Artūras Skardžius sakė, kad dėl didinamų akcizų išaugs kontrabanda.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Artūras Skardžius
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Artūras Skardžius

„Visi euforijoje, bet manau, kad labiausiai šituo džiaugiasi kontrabandininkai, nes jų pelnai tikrai išaugs – tiek kontrabandinių cigarečių, tiek viso kito“, – teigė A.Skardžius.

Finansų ministrė Gintarė Skaistė anksčiau sakė, kad pasiūlymas kelti akcizus buvo derintas su įvairiomis institucijomis.

„Dabar kaitinamojo tabako produktuose akcizo dalis sudaro 19 proc., o cigaretėse 59 proc. Akivaizdu, kad skirtumas bent tris kartus didesnis ir žvelgiant į pakaitumo tendencijas, kurios yra rinkoje nuo 2017 metų, kai kaitinamojo tabako dalį rinkoje sudarė 0,3 proc. Štai dabar turime kilogramais skaičiuojant 10,1 proc., o jeigu skaičiuotume vienetais – 20 proc. Akivaizdu, kad augimas yra eksponentinis ir natūra, kad tam tikri sprendimai turi būti daromi ir dėl to, kaip tas produktas yra apmokestinamas“, – anksčiau nurodė G.Skaistė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis