Bendrovėje „Vilnius veža“ iš metų pradžioje buvusių 150 darbuotojų liko vos kelios dešimtys. Vairuotojų darbo sutartis pakeitė individualios veiklos liudijimai, o verslo valdymas perduotas įmonei „Amber taxi association“, kuriai vadovauja A.Zuoko politinis bendražygis, Lietuvos laisvės sąjungos tarybos narys Tomas Peleckas.
TAIP PAT SKAITYKITE: Konkurencijos taryba įpareigojo Vilniaus savivaldybę per 3 mėnesius uždaryti „Vilnius veža“
Iš šios asociacijos individualiai dirbantys taksistai nuomojasi automobilius, kuriuos anksčiau valdė „Vilnius veža“. Tikimasi, kad surezgus tokią painią mokesčių optimizavimo ir tikrųjų verslo savininkų slėpimo schemą pavyks išvengti Konkurencijos tarybos (KT) sprendimo uždaryti savivaldybės įmonę.
Iš darbo „mielai“ išeina patys
Bendrovėje „Vilnius veža“ yra likę dvidešimt keli vairuotojai. Visi su malonumu perėjo į asociaciją, nes nori toliau dirbti, – teigė B.Baltusis.
Į 15min.lt kreipėsi bendrovėje „Vilnius veža“ taksistu dirbęs žmogus, kuris pasiūlė pasidomėti, kodėl nuo vasaros darbuotojams vėluoja atlyginimai, šventiniu laikotarpiu pagal darbo sutartis dirbantiems žmonėms pinigai nebuvo sumokėti už lapkritį, kodėl žmonės be išeitinių kompensacijų verčiami išeiti iš darbo ir atsisakyti visų turimų garantijų vien tam, kad vėliau galėtų taksi paslaugas teigti įregistravę individualią veiklą.
Vairuotojas piktinosi, kad nuostolingai dirbančios įmonės vairuotojai priversti iš pobūvių vežioti savivaldybės tarnautojus, kuriems nemokamai dalinami „Vilnius veža“ paslaugų talonai. Taip pat siūlyta atkreipti dėmesį, kas šiuo metu vairuotojams nuomoja taksi automobilius.
„Vilnius veža“ vadovas Benas Baltusis 15min.lt patvirtino, kad savivaldybės įmonėje šiuo metu darbuotojų liko nedaug, tačiau, jo teigimu, žmonės iš darbo noriai išeina patys. „Teismui esame apskundę KT sprendimą, tačiau 150 vairuotojų jau prieš kreipiantis į teismą ėmė klausinėti, kaip ir ką daryti. Vairuotojai įkūrė asociaciją ir pereina į ją. Dabar bendrovėje „Vilnius veža“ yra likę dvidešimt keli vairuotojai. Visi su malonumu perėjo į asociaciją, nes nori toliau dirbti“, – sakė pašnekovas.
Žurnalistas A.Zuokas atsakyti laiko nerado
Dispečerinės paslaugos teikiamos per privačią įmonę „Amber taxi association“. Joje dirba 5 darbuotojai, o įmonei vadovauja A.Zuoko partijos kolega T.Peleckas.
Pasak B.Baltusio, tokių pasikeitimų priežastimi tapo KT sprendimas. „Jame buvo parašyta, kad „Vilnius veža“ kaip savivaldybės įmonė negali teikti taksi paslaugų. Šiuo atveju „Vilnius veža“ lieka įmone, kuri teikia dispečerinės paslaugas.
Tokios paslaugos teikiamos ne tik asociacijos automobiliams, bet ir prisijungusiems privatininkams. Tokių šiuo metu yra šeši“, – sakė savivaldybės įmonės vadovas.
Dispečerinės paslaugos teikiamos per privačią įmonę „Amber taxi association“. Joje dirba 5 darbuotojai, o asociacijai vadovauja A.Zuoko partijos kolega T.Peleckas.
Kodėl mokesčių mokėtojų pinigais dotuojamos savivaldybės įmonės veikla perduota privačiai bendrovei, kurios vadovu tapo prieš trejus metus mokyklą baigęs, bet jau politinę karjerą spėjęs padaryti T.Peleckas, 15min.lt sužinoti nepavyko.
Pastarosiomis dienomis apie savo apsisprendimą kandidatuoti kitų metų Vilniaus mero rinkimuose pareiškęs ir žurnalistu rinkėjams prisistatantis A.Zuokas paaiškinti permainų įmonėje „Vilnius veža“ laiko nerado.
TAIP PAT SKAITYKITE: Sostinės taksistai atvirai prabilo apie persekiojimus ir išskirtines sąlygas savivaldybės bendrovei „Vilnius veža“
Darbo dienos į 15min.lt klausimus atsakyti neužteko ir Vilniaus savivaldybės Viešųjų ryšių skyriaus darbuotojams. Vėluojančius savivaldybės įmonės darbuotojų atlyginimus, milijoninės paramos tikslingumą ant uždarymo slenksčio atsidūrusiai bendrovei ir „Vilniaus veža“ automobiliais nemokamai iš švenčių vežamų savivaldybės klerkų atvejus Viešųjų ryšių skyriaus vedėja Irma Juškėnaitė pažadėjo paaiškinti per 3 darbo dienas.
Įmonės zombiai
Savivaldybė „Vilnius veža“ veiklai skyrė solidžias biudžeto lėšas – mažiausiai 1,6 mln. litų. Taip pat šiai įmonei sudarė palankias sąlygas gauti taksi veiklai būtinus dokumentus, išsinuomoti patalpas, naudotis savivaldybės resursais, skleidė informaciją apie „Vilnius veža“ teikiamas paslaugas, – teigė J.Šovienė.
Konkurencijos tarybos pirmininko pavaduotoja Jūratė Šovienė 15min.lt teigė, kad Vilniaus valdžia nusprendė ir kurti taisykles, ir pati dalyvauti taksi paslaugų rinkoje. Tyrimas atskleidė, kad esant tokiam konfliktui Vilniuje buvo piktnaudžiaujama turimais valdžios svertais proteguojant savivaldybės įmonę.
Ji apgailestavo, kad šiuo metu kuriamos fiktyvios įmonės bandant išvengti tarybos sprendimo vykdymo ir patikino, kad į šį klausimą bus žiūrima iš esmės, o ne formaliai.
„Jeigu valdžios institucija nenori ar nepajėgia suvokti konkurencijos pažeidimais daromos žalos, teisės įgyvendinimas tampa sudėtingesnis. Tenka apgailestauti, kad teisinio nihilizmo atvejų yra daugiau nei geranoriško bendradarbiavimo užtikrinant veiksmingą konkurenciją vartotojų labui.
Neretai noras išspręsti problemas „greitai“, „teisingai“, o dar dažniau populistiškai, paskatina valdžios institucijas įsikišti į rinkos veikimą, nustatyti tam tikras reguliavimo priemones, teikti privilegijas tam tikriems ūkio subjektams, mokesčių mokėtojų lėšomis išlaikyti įmones „zombius“ bei kitais veiksmais riboti konkurenciją. „Vilnius veža“ ir yra vienas iš neigiamų valdžios kišimosi į rinką pavyzdžių“, – teigė pašnekovė.
Pasak jos, „Vilnius veža“ atveju savivaldybė nusprendė ir kurti taisykles, ir dalyvauti taksi rinkoje kaip žaidėjas. Šis sprendimas sukėlė dvi rimtas problemas. Buvo sukurtas interesų konfliktas – savivaldybė ir veikia rinkoje, ir pati kontroliuoja, ar laikomasi jos nustatytų taisyklių. Esant tokiam konfliktui, išlikti objektyviu rinkos reguliatoriumi yra neįmanoma. Tai parodė ir Konkurencijos tarybos tyrimas.
Be to, savivaldybė „Vilnius veža“ veiklai palaikyti skyrė solidžias biudžeto lėšas – mažiausiai 1,6 mln. litų. Vilniaus savivaldybė šiai įmonei taip pat sudarė palankias sąlygas gauti taksi veiklai būtinus dokumentus, išsinuomoti patalpas, naudotis savivaldybės resursais, skleidė informaciją apie „Vilnius veža“ teikiamas paslaugas savivaldybės oficialioje interneto svetainėje, tarpininkavo „Vilnius veža“, skatindama kitus asmenis naudotis būtent šio ūkio subjekto paslaugomis. Apie tokią paramą svajotų kiekviena taksi rinkos dalyvė, tačiau dosni parama buvo skirta tik „Vilnius veža“, o konkurentėms, negaunančioms paramos, tapo daug sudėtingiau veikti ar net išsilaikyti rinkoje.
Šių metų gruodžio 16 d. KT sprendimo nepripažįstantis A.Zuokas pats kreipėsi į tarybą prašydamas įvertinti kitas rinkoje veikiančias bendroves.
Astronominė suma
Matau situaciją ir galiu pasakyti, jei kitų privačių įmonių vadovai elgtųsi taip, kaip dabar tvarkomasi „Vilnius veža“, jie greitai atsidurtų už grotų, – teigė R.Kriukovas.
Šiuo metu „Vilniaus veža“ automobiliais norintys klientus vežioti vairuotojai įmonei „Amber taxi association“ turi sumokėti 6 tūkst. litų per mėnesį. Formaliai nurodoma, kad ši suma mokama už dispečerinės paslaugas.
„Ši kaina yra absoliučiai nereali. Jei žiūrėsime į e.taksi sistemą, tai vairuotojai moka 2 litus už vieną užsakymą. Jeigu užsakymų daugiau, tai ši kaina mažėja iki 1,5 Lt. Už dispečerinės paslaugas vairuotojai Vilniuje moka nuo 500 iki 800 litų per mėnesį.
Tokią sumą vienam vairuotojui fiziškai uždirbti neįmanoma. Jo maksimalios pajamos pagal dabar galiojančius tarifus yra 6-7 tūkst. litų per mėnesį, jeigu jis labai intensyviai dirbs, tačiau iš jų dar reikia išskaičiuos 2-2,5 tūkst. litų degalams“, – 15min.lt teigė Taksi paslaugų teikėjų asociacijos vadovas Ričardas Kriukovas.
Tuo tarpu „Vilnius veža“ vadovas teigė, kad ši suma atsiperka nesunkiai, nes vienu automobiliu naudojasi keli vairuotojai. „Nėra tiesa, kad sumokami pinigai sunkiai atsiperka. Dabar vairuotojai, jų žodžiais, uždirba daugiau. Automobilį jie dažniausiai nuomojasi trise ir surenka pinigėlius, kuriuos mes turime sumokėti lizingui, draudimams ir remontams“, – sakė B.Baltusis.
Pasak jo, automobiliai yra banko, bet „Vilnius veža“ davė sutikimą išnuomoti automobilius įmonei „Amber taxi association“. Iš 40 „Vilnius veža“ automobilių 32 yra išnuomoti.
Pavyzdys, kaip apgauti valstybę
Įstatymai draudžia individualia veikla maskuoti pastovius darbo santykius taip mokant mažesnius mokesčius, – teigė D.Buta.
B.Baltusis pasidžiaugė, kad pradėjus permainas „Vilnius veža“ nuostoliai stipriai mažėja, nes nebeliko tiesioginių darbo santykių.
Tuo tarpu R.Kriukovas atkreipė dėmesį, kad bendrovės nuostoliai gali mažėti pažeidžiant įstatymus:
„Šiuo metu daromi visi žingsniai, kad „Vilnius veža“ galėtų išsiversti be didesnių dotacijų.
Mūsų akimis, jų veiksmai rimtai kertasi su šiuo metu galiojančiais teisės aktais. Kai kurie jų gali būti vertinami Baudžiamojo kodekso kontekste. Jei ši įmonė buvo kuriama visiems rinkos dalyviams parodyti, kaip reikia dirbti sąžiningai, tai dabar ji yra pavyzdys, kaip apgauti valstybę.
Šiuo metu kitos taksi įmonės dirba žymiai skaidriau, nes yra nuodugniai tikrinamos prižiūrinčių institucijų. „Vilnius veža“ naudojasi savo kaip savivaldybės įmonės statusu ir gauna daug nuolaidų. Matau situaciją ir galiu pasakyti, jei kitų privačių įmonių vadovai elgtųsi taip, kaip dabar tvarkomasi „Vilnius veža“, jie greitai atsidurtų už grotų“, – teigė R.Kriukovas.
Galimą įstatymų pažeidimą kurpiant naują „Vilnius vežą“ gelbėjimo schemą įžvelgė ir Valstybinės mokesčių inspekcijos komunikacijos vadovas Darius Buta. Pasak jo, įstatymai draudžia individualia veikla maskuoti pastovius darbo santykius taip mokant mažesnius mokesčius.