Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Specialistai apie gamyklų iškėlimus iš Lietuvos: konkuruoti su Lenkija mes negalime

Pastaraisiais metais tarptautinės kompanijos viena po kitos paskelbė apie gamybos perkėlimą iš Lietuvos į Lenkiją. Tačiau jos taip elgiasi nebūtinai dėl prastos verslo aplinkos mūsų šalyje, sako analitikai. Mažiau nei tris milijonus gyventojų turinčioje Lietuvoje vartojimo mastai niekada neprilygs lenkiškiesiems, todėl bulvių traškučius, gaiviuosius gėrimus ar pomidorų padažus gaminantys tarptautiniai koncernai mieliau veiklą plečia didesnėje rinkoje.
„Coca Cola“
„Coca Cola“ / Vida Press nuotr.

Rugpjūčio 22 dieną paaiškėjo, kad „Estrella Baltics“ traškučių gamybą iš Kauno perkelia į Lenkiją. Neilgai trukus, rugsėjo 1-ąją, apie tokį patį sprendimą paskelbė ir „Coca-Cola“, kuri taip pat gamybą iš Alytaus iškelia į Lenkiją. Dar anksčiau paskelbta ir apie kitų užsienio investuotojų sprendimus perkelti gamybą.

Kas tai? Investicinės aplinkos suprastėjimas? Lenkai dirba geriau? Ar globalizacijos pasekmė?

Pavojaus signalas valdžiai

Lenkijos rinka yra ženkliai didesnė ir mes negalime su ja konkuruoti dydžiu ir perkamąja galia, – sakė „Investuok Lietuvoje“ vadovas M.Katinas.

„Verslo aplinka Lietuvoje tarptautinės bendrovės nesiskundžia. Tačiau nepamirškime, kad Lietuva pagal gyventojų skaičių yra vienos Lenkijos vaivadijos dydžio“, – paklaustas apie pastaraisiais metais „Coca Cola“, „Estrella“ ir „Felix“ priimtus sprendimus nutraukti gamybą Lietuvoje teigė „Investuotojų asociacijos“ valdybos pirmininkas Vytautas Plunksnis.

Anot jo, daugiau nei 38 mln. gyventojų turinčios Lenkijos rinka reiškia ir didesnę vartotojų armiją. Dėl to tarptautinės įmonės, viską apskaičiavusios, ir nusprendžia produkciją gaminti kaimyninėje šalyje, o iš jos vežti į Lietuvos rinką.

Vytautas Plunksnis
Vytautas Plunksnis

„Tai didelis praradimas Lietuvai, nes tarptautinėse bendrovėse dažniausiai yra gerai apmokamos ir geidžiamos darbo vietos. Tokie bendrovių sprendimai (nutraukti gamybą Lietuvoje) turėtų tapti pavojaus signalu valdžiai, kad reikia dirbti dar smarkiau į šalį pritraukiant stambius investuotojus“ , – kalbėjo V.Plunksnis.

Kokie lenkų privalumai?

„Investuotojų asociacijos“ valdybos pirmininkas ne visiškai sutiko ir su pasakymu, kad gamyba Lenkijoje yra brangesnė nei Lietuvoje.

„Lenkija yra labai nevienoda šalis. Sakyti, kad Lenkijoje tikrai brangesnė darbo jėga, nedrįsčiau. Varšuvoje atlyginimai ir kainos didesni nei Vilniuje, tačiau šalis didelė ir yra tokių vietų, kuriose visai kitas išsivystymo lygis“, – aiškino V.Plunksnis. Jis taip pat pabrėžė, kad būtina nepamiršti ir svyruojančio Lenkijos zloto veiksnio.

Su Lenkija konkuruoti negalime?

Mantas Katinas, „Investuok Lietuvoje“ generalinis direktorius, pastebi, kad verslas gyvena pagal savo principus bei taisykles, ir kartais jo sprendimai nebūna palankūs vietai, kur jis būna įsikūręs.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Mantas Katinas
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Mantas Katinas

„Tarptautinės įmonės optimizuoja savo veiklą, daro savo tam tikrų funkcijų koncentraciją ir išgrynina padalinių specializaciją. Pavyzdžiui, keliuose padaliniuose vykdomą veiklą koncentruoja viename“, – komentare teigia M.Katinas.

Antroji priežastis, pasak jo, yra gamybos koncentracija didžiausioje rinkoje. Tai vyksta tais atvejais, kai vietos pasirinkimas yra nulemiamas vidinės rinkos dydžio.

„Manome, kad „Coca-Cola“ atvejis yra būtent toks – Lenkijos rinka yra ženkliai didesnė ir mes negalime su ja konkuruoti dydžiu ir perkamąja galia. Norint mažinti tokio pobūdžio grėsmes reikėtų koncentruotis į visiškai eksportui dirbančią gamybą – dauguma mūsų organizacijos pastarųjų metų projektų yra būtent tokie“, – sakė M.Katinas.

Tikisi, kad atsiras nauji darbdaviai

Trečioji priežastis – kai įmonės išeina dėl problemų, susijusių su vidinėmis šalies ar regiono problemomis – dėl prasto investicinio klimato, nesutarimų su institucijomis, darbo jėgos trūkumo ir pan.

„Viso mūsų viešojo sektoriaus darbas yra užtikrinti, kad būtent dėl šios priežasties iš Lietuvos nepradėtų išeiti užsienio darbdaviai.

Taip pat reikėtų nepamiršti, kad Alytuje lieka puikus gamybinis pastatas, ir dabar yra tik laiko klausimas, kada jame bus pradėta kitokia veikla, vykdoma vietinio ar užsienio kapitalo darbdavio“, – teigė „Investuok Lietuvoje“ vadovas.

Baksnoja į Darbo kodeksą

Kiek kitokios nuomonės apie verslo aplinką šalyje laikosi asociacijos „Investors' Forum“ vykdomoji direktorė Rūta Skyrienė, kuri pabrėžė naujo lankstesnio darbo kodekso svarbą.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Rūta Skyrienė
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Rūta Skyrienė

Anot R.Skyrienės, dažnai verslininkai būna apžavėti įvairiais pažadais iš valdžios pusės, tačiau vėliau paaiškėja, kad vienoks ar kitoks sprendimas nėra priimamas. Taip, anot jos, atsitiko ir su daug diskusijų sukėlusio naujojo darbo kodekso priėmimu.

„Aš nesakau, kad „Coca Cola“ išėjo dėl to, kad neturime naujojo darbo kodekso. Konkrečiai nežinau šio sprendimo priežasčių. „Coca Cola“ visą laiką džiaugėsi ir didžiavosi šia gamykla“, – kalbėjo R.Skyrienė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos