ES į sankcionuojamų bendrovių sąrašą praėjusią savaitę naujai įtraukė dar keturias stambias Baltarusijos bendroves: „Grodno Azot“, „Belorusneft“, „Grodno Chimvolokno“ ir „Belšina“.
Lietuvos verslas tvirtina, kad šių sankcijų mūsų šalis nepajus, nes prekybinių santykių su šiomis bendrovėmis beveik nėra. Tiesa, „Lietuvos geležinkelių“ grupės įmonė „LTG Cargo“ su „Grodno Azot“ yra pasirašiusi dvi sutartis. Viena galioja iki 2021 m. gruodžio 31 d., antra – iki 2023 m. gruodžio 31 d.
Visgi „Lietuvos geležinkeliai“ tvirtina, kad įsigaliojantis naujas ES sankcijų paketas „LTG Cargo“ veiklai didesnės įtakos neturės, nes „Grodno Azot“ produkcijos įmonė tiesiogiai nevežė jau kurį laiką.
Šiai įmonei šiemet birželį įsigaliojo ir JAV sankcijos.
„Lietuvos geležinkeliai“ atstovė Kotryna Dzikaraitė 15min tvirtino, kad produkcijos gabenimo paraiškos su šia kompanija nebebuvo derinamos dar iki įsigaliojant JAV sankcijoms birželio mėnesį. Tiesa, nedideli „Grodno Azot“ produkcijos kiekiai geležinkelio bėgiais keliavo per tarpininkus.
„Vėliau, bendrovės duomenimis, yra pasitaikę pavienių mažos apimtiems krovinių, kurie buvo vežti įvairių ekspedijavimo kompanijų užsakymu“, – informavo „Lietuvos geležinkeliai“ atstovė.
Šią įmonę įtraukus ir į ES sankcijas, „Grodno Azot“ kroviniai nebebus vežami net ir per tarpininkus, teigia bendrovė. K.Dzikaraitė pabrėžė, kad „LTG Cargo“ savo veikloje laikosi tiek Lietuvos, tiek tarptautinių teisės aktų, todėl naujus ES sankcijų reikalavimus jau įgyvendina.
„Naujas ES sankcijų paketas numato, kad į sankcijų sąrašus įtrauktų įmonių kroviniai negalės būti vežami per Lietuvos teritoriją.
Į naująjį ES sankcijų paketą įtraukus minėtą bendrovę, sankcijos bus taikomos paslaugų teikimui. Nors formaliai sutartys lieka galioti, sankcijos bus įgyvendinamos atsisakant gabenti minimos kompanijos krovinius bet kokia apimtimi net ir per kitas įmones – prašymai gabenti į sankcijų sąrašą įtrauktos bendrovės krovinį nebus tenkinami“, – teigė K.Dzikaraitė.
Jos teigimu, pasikeitus sankcijų taikymui, bendrovė „LTG Cargo“ yra pasirengusi nedelsiant jų reikalavimus įgyvendinti.
„Baltarusija jau kurį laiką laikoma rizikinga rinka, tad bendrovė kryptingai dirba siekdama diversifikuoti veiklą. Bendrovė orientuojasi į tokias rinkas, kaip Lenkija ir Ukraina, plėtoja intermodalinių krovinių gabenimą į Vakarų Europą ir kt.“, – teigė K.Dzikaraitė.
Nuo gruodžio 8 d., trečiadienio, įsigalios JAV sankcijos, kurios palies ir „Belaruskalij“ kalio trąšų pervežimus per Lietuvą. Tiesa, ar produkcija toliau bus vežama per Lietuvos teritoriją, labiausiai priklausys nuo komercinių bankų. Nors savaime sankcijos Lietuvos įmonių prekybos su „Belaruskalij“ neapriboja, jeigu komerciniai bankai atsiskaitymų už baltarusiškas trąšas neleis, produkcijos vežimas sustos. O „Lietuvos geležinkelių“ atstovai mano, kad formaliai sankcijos Lietuvos įmonėms neturėtų galioti.