M.Skuodis savo kaltės nemato
„Veiki politikoje - automatiškai esi kaltas.
Kai kas įsitikinęs, kad Skuodis pasienyje tikrina, kokios prekės važiuoja vilkikais ir traukiniais… Jeigu nežino, kas važiuoja, irgi yra kaltas, nors gi bet kas, susidūręs su tarptautine prekyba, pasakys, kad per Lietuvos išorinę sieną prekes praleidžia (arba ne) Muitinė.
Beje, į teisėsaugą dėl „Siena“ nagrinėjamų sankcijų apėjimo schemų kreipėmės dar prieš savaitę. Dar prieš tai „Lietuvos geležinkeliai“ sulaikė 15 vagonų trąšų aiškintis, kokia jų kilmė.
Klausimą, kodėl informaciją apie galimus pažeidimus gavom iš žurnalistų, o ne mūsų visų spec. tarnybų, palieku atvirą.
Kalbant plačiau, kasdien valstybės institucijos ir įmonės užkerta kelią įvairiausiems būdams apeiti sankcijas. Kaip rodo istorija, tų būdų bus ir ateityje. Nes tai kasdienė kova, kas galiausiai įveiks ką“, – savo paskyroje „Facebook“ rašo susisiekimo ministras M.Skuodis.
Klausimą, kodėl informaciją apie galimus pažeidimus gavom iš žurnalistų, o ne mūsų visų spec. tarnybų, palieku atvirą.
Sankcijų apėjimo mechanizmas
Tiriamosios žurnalistikos centras „Siena“ skelbia su partneriais išaiškinęs mechanizmą, kuris galimai panaudotas apeiti sankcijas.
Karbamidas, kurio pėdsakai veda iki vienintelės jo gamintojos Baltarusijoje – Gardino „Grodno Azot“, geležinkelio sąstatais toliau rieda iki Klaipėdos Birių krovinių terminalo (BKT), kurio dalį akcijų valdo Baltarusijos valstybinė kompanija „Belaruskalij“. Jai, kaip ir „Grodno Azot“, taikomos ES sankcijos.
„Siena“, bendradarbiaudama su „Belarusian Investigative Center“ (BIC), „Atvira Klaipėda“ ir „Kas vyksta Kaune“, atskleidė, kad tiek vilkikais, tiek traukiniais gabenamas karbamidas Lietuvos sieną kerta pasinaudojant sankcijų spraga. Kadangi ES sankcijos taikomos „Grodno Azot“, o ne karbamidui, trąšų tiekėjomis oficialiuose dokumentuose įvardijamos kitos Baltarusijos įmonės, nefigūruojančios sankcijų sąrašuose.
Anot trąšų sektoriuje dirbančio verslininko Armino Kildišio, galimą sankcijų pažeidimą čia rodo pats krovinys – karbamidas, nes niekas, išskyrus „Grodno Azot“, Baltarusijoje jo negamina. Šių trąšų krovinį „Atvira Klaipėda“ užfiksavo BKT teritorijoje.
„Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) pripažįsta, kad karbamidas sėkmingai kirto Lietuvos sieną ir iki Klaipėdos keliavo traukiamas valstybės valdomos įmonės lokomotyvų. Anot LTG, kadangi krovinio dokumentacijoje nebuvo jokio „Grodno Azot“ pėdsako, sankcijų aliarmai nesuveikė.
„Jeigu vežėjas, siuntėjas, mokėtojas (...) ir pats produktas nėra sankcionuoti – taip. Jie yra eksportuojami, importuojami, vežami per pasienį“, – „Sienai“ teigė LTG verslo atsparumo direktorius Edvinas Kerza.
„Sienos“ duomenys rodo, kad BKT nurodomas kaip karbamido pristatymo vieta. Be šio terminalo, krovinio kelionėje dalyvauja dar kelios įmonės Lietuvoje, Baltarusijoje ir Jungtiniuose Arabų Emyratuose. Tarp jų yra Kauno bendrovė „Rogera“, Baltarusijos bendrovė „Technospectrading“, Dubajuje veikiančios krovos kompanijos „DP World“ padalinys.
BKT administracija neneigia, kad vagonuose buvo baltarusiškas karbamidas, tačiau atsisakė detaliau papasakoti apie šią siuntą, motyvuodama komercine paslaptimi.
Siekiant ištirti BKT teritorijoje užfiksuoto karbamido kilmę, praėjusią savaitę į prokuratūrą kreipėsi tiek „Lietuvos geležinkeliai“, tiek Susisiekimo ministerija.