Teisininkas: sutartis su „Belaruskalij“ gali būti nutraukta

„Lietuvos geležinkelių“ sutartis su Baltarusijos trąšų gamintoja „Belaruskalij“ tarptautinės teisės požiūriu gali būti nutraukta esant teisiniam pagrindui – sankcijoms, nenugalimos jėgos aplinkybei ar specialios komisijos Lietuvoje sprendimui, sako tarptautinės teisės ekspertas Andrius Mamontovas.
Stasylų geležinkelio pasienio kontrolės punkte tikrinami „Belaruskalij“ vagonai
Stasylų geležinkelio pasienio kontrolės punkte tikrinami „Belaruskalij“ vagonai / Luko Balandžio / 15min nuotr.

„Tarptautinės sankcijos ir nacionalinės saugumo komisijos sprendimai būtų tikrai tie tarptautinėje teisėje – tiek privatinėje, tiek viešojoje – pripažįstami pagrindai, dėl ko ta sutartis gali būti nevykdoma“, – BNS ketvirtadienį sakė teisininkas A.Mamontovas.

Tarp išimčių, atleidžiančių nuo atsakomybės nutraukus sutartį, jis minėjo nenugalimos jėgos aplinkybes bei valstybės veiksmus, nes „Lietuvos geležinkelių“ ir Baltarusijos įmonės sutartis yra paprasta civilinė sutartis.

„Pavyzdžiui, yra tokia išimtis, kaip nenugalima jėga, arba yra kažkokie valstybės veiksmai, dėl kurių paprastai šalys yra atleidžiamos nuo atsakomybės, nes jos nekontroliuoja tokių veiksmų“, – argumentavo advokatas.

„Manau, visiškai atitinka įprastinę sandorių nevykdymo praktiką tokie veiksmai“, – pridūrė jis.

Tarptautinės teisės eksperto teigimu, sutartis gali būti nevykdoma, jeigu prieštarautų imperatyvioms nacionalinės teisės normoms, o tai tarptautinėje teisėje yra pripažįstama.

„Jeigu sankcijos tinkamai patvirtintos arba jeigu mūsų institucijos nusprendžia, kad tai prieštarauja nacionaliniam saugumui, tai vienareikšmiškai tu gali tos sutarties nevykdyti“, – aiškino A.Mamontovas.

Jis mano, kad nutraukus sutartį avansas, sumokėtas „Lietuvos geležinkeliams“, turėtų būti grąžintas Baltarusijos įmonei.

„Jeigu klausimas tų sumokėtų avansų, tai tiesiog grąžini avansus ir viskas. (...) Mano nuomone, jeigu avansas buvo sumokėtas, jis turi būti grąžintas, nes paslauga nesuteikta“, – kalbėjo A.Mamontovas.

Šią savaitę įsigaliojus JAV sankcijoms „Belaruskalij“, vyriausybė strateginių įmonių sandorius tikrinanti komisija ėmėsi vertinti, ar šios trąšų gamintojos ir „Lietuvos geležinkelių“ sutartis, galiojanti iki 2023 metų pabaigos, atitinka nacionalinio saugumo interesus.

„Lietuvos geležinkelių“ grupės vadovas Mantas Bartuška teigia, kad pati įmonė neplanuoja ir nestabdys baltarusiškų kalio trąšų tranzito, tačiau sutartis galėtų būti nutraukta esant politiniams sprendimams. Tai, pasak jo, apsaugotų grupę teismuose.

„Belaruskalij“ produkciją į laivus Klaipėdoje kasmet kraunančios bendrovės Birių krovinių terminalas (BKT) didžiausias akcininkas Igoris Udovickis BNS ketvirtadienį sakė, kad trąšų tranzito per Lietuvą nutraukimas prieštarautų Lietuvos, ES ir JAV tarptautiniams susitarimams.

Anot jo, tranzitui kaip procedūrai sankcijų taikyti negalima, be to, tarptautinė teisė garantuoja tranzito laisvę neturinčioms prieigos prie jūros valstybėms.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų