Gali kilti klausimų dėl atrankos skaidrumo
Trečiadienį ryte Susisiekimo ministerija pranešė, kad uostui vadovaus A.Latakas, kuris atrinktas konkurse iš 13 pretendentų. Jis yra buvęs koncerno „Achemos grupė“ valdomos Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos („Klasco“) gamybos direktorius, uoste išdirbęs beveik du dešimtmečius. 15min rašė, kad A.Latakas pernai yra kandidatavęs „valstiečių“ sąraše į Klaipėdos miesto tarybą, taip pat yra parėmęs partiją.
Pats A.Latakas BNS neneigė, kad uoste pažįsta visus uoste dirbančius verslininkus, ir tai laiko privalumu, o interesų konflikto neįžvelgiantis.
S.Muravjovas sako, kad dabar daug kam gali kilti klausimų dėl A.Latako sąsajų su valdančiaisiais ir abejonių dėl paties Klaipėdos valstybinio jūrų uosto vadovo atrankos proceso.
„Štai kodėl konkursai į valstybės valdomas įmones turi vykti pagal aukščiausius skaidrumo standartus, o pačios įmonės turi skirti ypatingą dėmesį sprendimų pagrįstumui ir viešumui, interesų deklaravimui ir interesų konfliktų prevencijai“, – teigė jis.
Gali tekti nusišalinti
Tai, kad naujas įmonės vadovas anksčiau dirbo įvairiose su uostu susijusiose įmonėse, pasak S.Muravjovo, nėra savaime blogai. „Tačiau nenustebčiau, jei jam gali tektų nusišalinti nuo tam tikrų sprendimų. Juk atskaitingumo standartų taikymas visų pirma veikia įmonės vadovus.
Jie turi rodyti pavyzdį kitiems – vengti net interesų konflikto ar jų regimybės, pranešti apie galimas sąsajas su įmonėmis arba asmenimis, dėl kurių gali kilti interesų konfliktas, bei nusišalinti nuo tam tikrų sprendimų“, – sakė „Transparency International“ Lietuvos skyriaus vadovas.
Buvęs Klaipėdos uosto vadovas Arvydas Vaitkus buvo atleistas tuometinio ministro Roko Masiulio, iškilus grėsmei dėl galimo interesų konflikto – uosto įmonės parėmė jo politinę kampaniją.
Turėtų pranešti uosto darbuotojai
Dabartinėmis sąlygomis, pasak S.Muravjovo, uosto darbuotojai turėtų pranešti, jei pastebėtų, kad A.Latakas galimai piktnaudžiauja pareigomis.
„Aišku, kad tokia įmonė kaip Klaipėdos uostas privalo turėti gerai veikiančią vidinių pranešimų liniją, kuria uosto darbuotojai galėtų saugiai pranešti apie galimus piktnaudžiavimus įstaigoje. Deja, neretai valstybės ir savivaldybių valdomų įmonių realybė yra kitokia“, – pastebėjo S.Muravjovas.
Prieš keletą metų „Transparency International“ atlikto vertinimo metu paaiškėjo, jog net šių įmonių valdybų nariai dažnai neskiria tinkamo dėmesio interesų deklaravimui – daugeliu atvejų jiems nėra aišku, kaip ir kada reikėtų pranešti apie savo interesus bei nusišalinti nuo tam tikrų svarstymų.