2020 06 23 /14:46

Valdančiųjų nesėkmė: nepavyko atmesti prezidento veto dėl Kelių direkcijos valdybos

Seimui antradienį po aršių diskusijų nepavyko atmesti prezidento Gitano Nausėdos veto dėl Kelių direkcijos valdybos. Taigi, įstatymas dėl Kelių direkcijos pertvarkos priimtas su šalies vadovo pasiūlymu, kad į šios į valstybės įmonę reformuojamos biudžetinės įstaigos valdybą sudarytų nepriklausomų narių dauguma.
Kelių remontas
Kelių remontas / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Valdantieji nesėkmingai siūlė palikti gegužės pabaigoje priimto įstatymo nuostatą, jog daugumą valstybės įmonės valdyboje sudarys valstybės tarnautojai.

Už tai balsavo 64 Seimo nariai, bet veto atmesti reikėjo 71 balso. Per balsavimą prieš buvo 48 parlamentarai, susilaikė septyni politikai.

Vetuodamas įstatymą prezidentas sakė, kad valstybės tarnautojų dauguma valdyboje politizuos Lietuvos automobilių kelių direkciją. Tokios nuomonės laikėsi ir opozicija, tačiau veto siekę atmesti valdantieji tvirtino, kad tai leis užtikrinti, jog įmonė veiks vadovaudamasi valstybės, o ne privačiais interesais.

„Primena Leniną“

„Kelių direkcija turi vykdyti Vyriausybės programą, todėl ir valdyboje atitinkamai turi atstovauti 50 proc. valstybės tarnautojų“, – sakė Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas „valstietis“ Valius Ąžuolas.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Valius Ąžuolas
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Valius Ąžuolas

Pasak jo, daugelis Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos šalių taiko praktiką, kad valstybės įmonių valdybose dirba 30 proc. nepriklausomų narių.

Konservatorius Mykolas Majauskas tvirtino, kad valstybės tarnautojai nėra kompetetingi būti valstybės įmonių valdyboje.

„Tokia situacija man primena Leniną, kuris neva siekia, kad kiekviena virėja turėtų valdyti valstybę, bet iš tikrųjų tuo buvo siekiama užvaldyti valstybę, pastatant tam tikrus žmones“, – teigė Seimo narys.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Mykolas Majauskas
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Mykolas Majauskas

Jis tvirtino, kad pertvarkant Kelių direkciją siekiama, jog būtų atleistas valdantiesiems neįtikęs dabartinis įstaigos vadovas Vitalijus Andrejevas.

Liberalas Eugenijus Gentvilas sakė, kad pertvarka tikriausiai nėra siekiama tiesiog atleisti V.Andrejevą, o iš tikrųjų norima politizuoti kelių tvarkymo klausimą ir siekti sau naudos būsimuose Seimo rinkimuose.

„Tikslas yra pakeitus personaliją žengti toliau politinės korupcijos žvyrkeliais paverčiant juos blizgančiu asfaltu. Mes matome, kokią įtaką rinkimams daro Seimo narių ir kitų politikų pastangos užtikrinti kelių kokybę žvyrkelių asfaltavimu“, – sakė parlamentaras.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Eugenijus Gentvilas
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Eugenijus Gentvilas

„Jūs Kelių direkciją pertvarkote ne dėl kitų tikslų, o dėl smulkių buržuazinių interesų – laimėti Seimo rinkimus“, – pridūrė jis.

Mišrios Seimo narių grupės atstovas Artūras Skardžius būtinybę valstybės tarnautojams sudaryti daugumą Kelių direkcijos valdyboje aiškino cituodamas Konstituciją, jog valstybė reguliuoja ūkinę veiklą taip, kad ji tarnautų bendrai tautos gerovei.

„Kaip dabar savininkas negali įtakoti savo valdomų įmonių, už kurias jis atsakingas, rezultatų? Bet kokios rinkos sąlygomis tai neįmanomas dalykas“, – kalbėjo A.Skardžius.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Artūras Skardžius
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Artūras Skardžius

Tuo metu V.Ąžuolas atmetė priekaištus dėl neva politinių siekių reformuojant Kelių direkciją. Anot jo, pertvarka siekiama didinti jos darbuotojų atlyginimus ir leisti būsimai valstybės įmonei skolintis.

„Kalbėti apie vadovų atleidimus čia būtų neteisinga“, – sakė „valstiečių“ atstovas.

Jis taip pat sakė, kad nepriklausomų valdybos narių sistema Lietuvoje neveikia, nes tie nariai dažniausiai vis tiek būna susiję su vienomis ar kitomis politinėmis jėgomis.

Nausėda sveikina

G.Nausėda antradienį popiet pasveikino Seimo sprendimą priimti veto.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Gitanas Nausėda
Luko Balandžio / 15min nuotr./Gitanas Nausėda

„Nuostata, kad LAKD valdybos daugumą turi sudaryti valstybės tarnautojai, galėjo sukurti pavojingą precedentą ateičiai ir sužlugdyti gerosios valdymo praktikos diegimą mūsų šalyje“, – feisbuke parašė prezidentas.

Jis tvirtino, kad jeigu Seimas būtų atmetęs veto dėl Kelių direkcijos valdybos, rizikų ir nuogąstavimų dėl būsimojo valstybinio banko būtų kur kas daugiau.

„Blogiausia, kas galėtų atsitikti ir diskredituoti pačią idėją, – tai tokio banko veiklos politizavimas, verčiant jį žaisti pagal politikų primestas taisykles“, – kalbėjo šalies vadovas.

„Valstybė turėtų įgyvendinti savo strategiją per profesionalią ir nepriklausomą banko valdybą, kadangi tik tai leistų išvengti liūdnai pagarsėjusio Lietuvos valstybinio komercinio banko istorijos pasikartojimo“, – pridūrė jis.

Seimas antradienį po svarstymo pritarė idėjai kurti valstybinį plėtros banką, jo pagrindinė funkcija būtų paskolų teikimas smulkiajam ir vidutiniam verslui. Plačiau apie tai skaitykite čia.

Tuo tarpu Lietuvos automobilių kelių direkcijos reorganizacija įvyks rugsėjį.

Reaguodami į tai, kad Kelių direkcijos valdybą Seimas anksčiau nutarė formuoti iš valstybės atstovų daugumos, valdantieji suskubo keisti ir kitų valstybės ir savivaldybių įmonių valdybų formavimą – Seimas gegužės pabaigoje priėmė svarstyti Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo pataisas. Šių pataisų ateitis dabar lieka neaiški.

Dabar Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymas numato, kad į valdybas turi būti skiriami ne tik valstybės tarnautojai, bet ir nepriklausomi nariai – jie turėtų sudaryti bent pusę narių, o bent penktadalį – darbuotojų atstovai.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis