Kai dėl karantino duris užvėrę sporto klubai sustabdė ir narystės mokestį šiam laikotarpiui, klientai lengviau atsipūtė, kad nereikės ruoštis kovai už savo teises.
Tačiau po karantino sportuoti sugrįžusių klientų laukė nemaloni staigmena – paaiškėjo, kad nemaža dalis įmonių dviem mėnesiams pratęsė ne tik iš anksto apmokėtus metinius abonementus, kurių klientai dar neišnaudojo, bet ir metams sudarytas narystės sutartis, pagal kurias klientai įmokas moka kas mėnesį.
Tarnyba pastaruoju metu sulaukia nemažai skundų dėl su vartotojais nesuderinto sporto klubų sutarčių pratęsimo, – informavo N.Jarmulkovič.
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VTAT) Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus vyresnioji patarėja Natalija Jarmulkovič 15min informavo, kad tarnyba šiuo metu nagrinėja daugiau kaip 30 tokio pobūdžio vartotojų skundų.
Daugiausia nusiskundimų sulaukta dėl didžiųjų ir daugiausia lankytojų turinčių sporto klubų – „Lemon Gym“, „Impuls LTU“, „Gym Plius“, „VS Fitness“.
„Tarnyba pastaruoju metu sulaukia nemažai vartotojų skundų dėl su vartotojais nesuderinto sporto klubų sutarčių pratęsimo ir vartotojų keliamo reikalavimo nutraukti paslaugų teikimo sutartis“, – informavo N.Jarmulkovič.
Tiesa, VTAT atstovė pažymėjo, kad kol kas nė vienas skundas dar nėra išnagrinėtas, tačiau, tarnybos nuomone, vienašališkai pratęsti narystės sutarčių sporto klubai negali. Kol oficialaus išaiškinimo dar nėra, sporto klubai VTAT išaiškinimus interpretuoja savo naudai.
Išsikrausto, bet pratęstos sutarties nutraukti negali
Viena iš klientų būrio, stojusių į kovą su sporto klubais dėl savo teisių, – vilnietė Laura. Viename iš tinklo „Lemon Gym“ sporto klubų ji turėjo sportuoti iki rugpjūčio 22 dienos – būtent tada baigiasi metams sudaryta narystės sutartis. Į kitą gyvenamąją vietą persikelti planuojanti mergina sutartį sudarė 12 mėnesių iš anksto žinodama, kad vėliau šis sporto klubas jai netiks.
Tačiau iš anksto sporto klubą apie nutraukiamą sutartį nutarusi informuoti Laura apstulbo – paaiškėjo, kad „Lemon Gym“ vienašališkai narystės sutartį pratęsė dar dviem mėnesiams – tam laikotarpiui, per kurį sporto klubas nedirbo dėl karantino.
Beje, per karantiną „Lemon Gym“ narystės mokesčio neskaičiavo.
Vienašališkai sutartį pratęsęs sporto klubas motyvavo tuo, kad sutartis pasirašyta minimaliam 12 mėnesių laikotarpiui, tad tiek mėnesių klientas ir privalo sportuoti.
Į 15min kreipusis Laura piktinosi, kad tokiu atveju sporto klubai nori visus finansinius nuostolius permesti tik ant vartotojų pečių, nors per karantiną nukentėjo ne tik įmonės, bet ir gyventojai.
„Jie nusiteikę traktuoti sutartį taip, kaip jiems naudinga, neatsižvelgdami į vartotoją. Aš suprantu, kad jie kenčia dėl karantino, bet atsiimti visus praradimus vartotojų sąskaita, jų net neinformavus – taip negalima elgtis. Tarp klientų taip pat yra ir darbų netekusių, ir su sumažėjusiomis pajamomis, tad norėtųsi kompromiso, o sporto klubas teigia, kad pasirašyta 12 mėnesių sutartis, todėl nesvarbu, kas atsitiktų, jis nori atgauti visus pinigus už 12 mėnesių – buvo karantinas ar nebuvo“, – stebėjosi Laura.
Aš suprantu, kad sporto klubai kenčia dėl karantino, bet atsiimti visus praradimus vartotojų sąskaita jų net neinformavus – negalima, – piktinosi „Lemon Gym“ klientė.
Laura tvirtino, kad vienašališkai pratęsus sutartį ji ir jos draugas, taip pat turintis narystės sutartį su „Lemon Gym“, patiria 80 eurų nuostolį.
Mergina savo istoriją paviešino socialiniuose tinkluose, kur kiti šio sporto klubo klientai netruko pasidalyti savo patirtimi – nemažai jų sakė net nebuvę informuoti, kad sutartis pratęsta. Pašnekovė pasakojo šią žinią paskelbusi ir „Lemon gym LT narystės“ puslapyje, tačiau daug dėmesio iš kitų klientų sulaukusi žinutė buvo ištrinta, o ji pati – užblokuota.
Laurą ypač papiktino, kad apie vienašališką sutarties pratęsimą sporto klubas jos neinformavo. Kreipusis į VTAT mergina išsiaiškino, kad jei vartotojas nesutinka su sutarties pratęsimu, jis gali nesutikti. Jau savaitę Laura tikina susirašinėjanti su sporto klubu, siunčianti VTAT išaiškinimus, Civilinio kodekso nuostatas, tačiau sporto klubas nenusileidžia.
Pasak jos, pradėjus viešinti socialiniuose tinkluose šią istoriją, „Lemon Gym“ galiausiai su ja susisiekė ir pasiūlė pratęsti sutartį su 50 proc. nuolaida arba nutraukti sutartį pasibaigus terminui, tačiau sumokėti už karantino metu uždaryto klubo negautas paslaugas.
„Visais atvejais, kuriuos jie man siūlo, aš turiu sumokėti pinigus. Tai nėra alternatyvos ieškojimas, nes bet kokiu atveju jie išlošia, o aš pralošiu“, – pabrėžė Laura.
Pašnekovė tvirtino, kad sporto klubas piktnaudžiauja tuo, kad žmonės nesidomi savo teisėmis. Kai kurie klientai tiesiog nutraukia sutartis ir sumoka netesybas arba susitaiko su pratęsta sutartimi.
„Ir dėl savęs, ir dėl kitų norisi, kad žinotų žmonės, kad gali nemokėti. Jūs turite teises ir negali sporto klubas traktuoti sutarties tik savo naudai ir bandyti atsiimti to, ką prarado dėl karantino, vien iš vartotojų. Tai nėra sąžiningi veiksmai“, – pasiduoti neketina Laura.
Nutraukė sutartį sumokėjusi netesybas
Kai kurie klientai išties nusprendžia nutraukti sutartis, tačiau nukenčia finansiškai. Kaunietė Rasa Vengrauskienė 15min pasakojo, kad tokioje pačioje situacijoje atsidūrus jos vyrui šeima nusprendė nutraukti sutartį su „Lemon Gym“, tačiau sporto klubas išsireikalavo netesybų mokestį.
Pašnekovė pasakojo, kad jos vyras, nuėjęs pasiteirauti dėl galimybės persirašyti į kitą šio tinklo sporto klubą arčiau namų, sužinojo, kad lapkritį turėjusi pasibaigti narystės sutartis pratęsta iki sausio.
„Įdomiausia buvo kitas niuansas – pagal sutartį turėjome mokėti 6 mėnesius mažesnę įmoką, o kitus 6 mėn. – 50 proc. didesnę. Bet per karantiną baigėsi 6 mėn. terminas ir sporto klubas pareiškė, kad dabar mokėsim didesnę įmoką. Net ir už pratęstą laiką. Taip išeina, kad pigiau mokėjau tik už 4 mėnesius, o dabar už 8 mėn turėsiu mokėt daugiau?“ – piktinosi R.Vengrauskienė ir pridūrė, kad tiek vienašališkai pratęsta sutartis, tiek ši paaiškėjusi aplinkybė ir lėmė šeimos sprendimą nutraukti sutartį su klubu.
Visas sutartis pratęsė automatiškai
Tiek „Lemon Gym“, tiek „Impuls“, tiek „Gym plius“ sporto klubo atstovai 15min patvirtino, kad klientų sutartys buvo sustabdytos prasidėjus karantinui ir pratęstos atitinkamam laikotarpiui jau atnaujinus veiklą.
„Lemon Gym“ tinklo vadovė Greta Radzevičienė 15min neslėpė, kad sutartys buvo pratęstos automatiškai, tačiau pabrėžė, kad klientai apie tai buvo informuoti kovo 12 dieną SMS žinutėmis ir el.paštu. Ši informacija buvo paskelbta ir interneto tinklalapyje. Tą patį tvirtino ir „Impuls“ sporto klubų, kuriuos valdo tie patys savininkai, kaip ir „Lemon Gym“, atstovė.
Tiesa, abi 15min kalbintos sporto klubų klientės tikina priešingai – jokių pranešimų apie pratęstą sutartį nesulaukusios.
„Remiantis konsultacijomis su VTAT, klientai, nusipirkę narystes minimaliam 12 mėnesių laikotarpiui, yra įsipareigoję naudotis paslaugomis tokį laiką, todėl dėl klubų veiklos sustabdymo per karantiną klientų įsipareigojimo įvykdymas yra perkeltas atitinkamam laikotarpiui“, – teigė klubo atstovė ir pridūrė, kad kiekvieną situaciją su klientais sprendžia individualiai – pasiūlo nuolaidas arba nemokamą narysčių stabdymą, jei klientas vis dar jaučiasi nesaugiai ir sportuoti nori pradėti vėliau.
Tokią pat informaciją pateikė ir „Gym plius“ operacijų vadovas Mantas Badikonis, informavęs, kad sporto klubas paslaugų tiekimą klientams buvo sustabdęs nuo kovo 13 dienos iki gegužės 21 dienos – 69 dienas imtinai.
Už šį laikotarpį jokie mokesčiai klientui nebuvo skaičiuojami, tad po sporto klubo veiklos atnaujinimo buvo atitinkamai 69 dienoms pratęstas ir abonementų galiojimo laikas.
Pasak jo, dviem mėnesiams pratęsti tiek metiniai abonementai, už kuriuos klientas apmokėjo iš anksto, tiek paslaugų teikimo sutartys, pagal kurias vartotojas pasirinko abonementą su 12 mėnesių įsipareigojimu mokėti mėnesinį mokestį.
Tarnybos išaiškinimus interpretuoja savaip
Tiek sporto klubai, tiek vartotojai savo teisumu įsitikinę. Maža to, abi pusės remiasi ir VTAT išaiškinimais. G.Radzevičienė ne kartą citavo VTAT pateiktą informaciją, kad nė viena šalis neturi patirti finansinių nuostolių, ir pridūrė, kad yra pateikę raštišką užklausą tarnybai bei laukia atsakymo.
Beje, G.Radzevičienė pažymėjo, kad visi klientai taip pat turi galimybę vienašališkai stabdyti ar nutraukti savo sutartis informavę iš anksto, remiantis sutarties sąlygomis. Tačiau tokiu atveju reikės sumokėti netesybas.
Jei klientas nutraukia sutartį nepasibaigus minimaliam laikotarpiui, pagal sutartį jis turi sumokėti netesybų mokestį, – teigė G.Radzevičienė.
„Jei klientas nutraukia sutartį nepasibaigus minimaliam laikotarpiui, pagal sutartį jis turi sumokėti netesybų mokestį, kuris yra skaičiuojamas pagal suteiktos nuolaidos dydį už kiekvieną mėnesį, kai klientas naudojosi paslaugomis. Taigi už laikotarpį, kai sporto klubų veikla buvo sustabdyta, jam mokėti nereikia“, – aiškino klubo atstovė.
Ji tvirtino, kad karantino laikotarpis padarė didelę įtaką sporto klubus valdančios įmonės veiklai, nes visu šiuo laikotarpiu negauta pajamų.
„Matome, kad klientai dar neskuba sugrįžti į sporto klubus. Žinoma, ir vasaros laikotarpis sporto klubų veiklai nėra palankiausias. Klientų srautas sporto klubuose yra sumažėjęs“, – sakė G.Radzevičienė.
VTAT: vartotojas gali nesutikti su pratęsta sutartimi
Tai kas šiame ginče teisus? Vartotojų teisių apsaugos tarnybos atstovė N.Jarmulkovič 15min paaiškino, kad šiuo atveju teisūs vartotojai, kurie turi teisę nesutikti pratęsti sutartį.
Pasak VTAT atstovės, paslaugų teikėjas gali vartotojui siūlyti pratęsti abonementų sutartis tokiam laikotarpiui per kurį paskelbus karantiną Lietuvoje negalėjo teikti paslaugų, tačiau kiekvienu atveju pasiūlymas turi būti individualiai aptartas su vartotoju.
O tuo atveju, jei vartotojas nesutinka pratęsti sutarties, jis gali atsisakyti tai daryti ir prašyti nutraukti sutartį pasibaigus sutarties galiojimo terminui.
Kilus ginčui būtent sporto klubas turės įrodyti, kad dėl abonemento sutarties pratęsimo buvo kreiptasi į vartotoją bei pratęsimas buvo individualiai aptartas ir suderintas, – pabrėžė N.Jarmulkovič.
„Kilus ginčui dėl sporto klubo paslaugų teikimo abonementų sutarčių pratęsimo, būtent paslaugų teikėjas turės pareigą įrodyti, kad dėl abonemento sutarties pratęsimo buvo kreiptasi į vartotoją bei pratęsimas buvo individualiai aptartas ir suderintas su vartotoju“, – pabrėžė N.Jarmulkovič.
Ji taip pat kvietė abi šalis įvertinti, dėl kokių konkrečių paslaugų sąlygų tarp šalių yra susitarta, ar sutartyje nėra aptartos nenugalimos jėgos aplinkybės ar šalių nenumatytos aplinkybės, ar nėra aptarta sąlygų dėl paslaugų teikimo dėl nuo paslaugų teikėjo nepriklausančių aplinkybių ir pan.
Pasak N.Jarmulkovič, oficialaus sprendimo, kas teisus, tikėtina, kad greitai nebus, nes ginčo nagrinėjimas gali užtrukti iki trijų mėnesių.