„Kaip visada paruošėme medžiagą konkursui. Jis turėjo įvykti vasario 11-ąją, antradienį, 14 val. Iki to laiko per elektroninę sistemą turėjome pateikti pasiūlymą. Jau ketvirtadienį norėjome jį išsiųsti, bet mums tai nepavyko. Tiesiog rodė, kad negalima pasijungti prie serverio“, – piktinosi bendrovės „Būsto švara“ gamybos vadovas Juozas Račys.
Kaip galva į sieną
IT specialistas nurodė, kad tai pirkimų tarnybos serverio klaida ir pasiūlė laukti pirmadienio – tikėjomės, kad tai laikini sutrikimai, tačiau ir pirmadienį pasiūlymo pateikti nepavyko, – pasakojo J.Račys.
Pasak pašnekovo, jau ketvirtadienį bandyta skambinti į Viešųjų pirkimų tarnybą (VPT), bet telefonu iki pat darbo dienos pabaigos taip niekas ir neatsiliepė.
Penktadienio rytą paskambinus vėl teko klausytis telefone grojančios muzikos.
„Susisiekėme su mūsų įmonės IT specialistu, kuris pamatęs gedimą nurodė, kad tai VPT serverio klaida ir pasiūlė laukti pirmadienio – tikėjomės, kad tai laikini sutrikimai, tačiau ir pirmadienį pasiūlymo pateikti nepavyko.
Mūsų skambučiai turi būti fiksuoti. VPT niekas telefonų nekėlė. Turėjome kontaktus, todėl paskambinome tiesiai tarnybos vadovui Žydrūnui Plytnikui. Iš jo gavome už elektronines sistemas atsakingo darbuotojo telefono numerį. Šis pasipiktino, kad skambiname asmeniniu telefonu ir nurodė, kad tai – mūsų techninės problemos. Nieko nelaukę surašėme pretenziją“, – pasakojo J.Račys.
Tuo pat metu „Būsto švara“ atstovai susisiekė su Seimo kanceliarijos darbuotojais ir paprašė laikinai stabdyti konkursą, tačiau sulaukė atsakymo, kad be VPT nurodymo to padaryti neįmanoma.
Liko užribyje
Tai atveria kelią manipuliavimui. Kai viskas vyksta elektroniniu būdu ir tu nepateiki pasiūlymo, vėliau jokios informacijos negali gauti. Negali nei paklausti, kas laimėjo, nei kokia kaina, nieko.
"Būsto švara" atstovo teigimu, negalėdamas pateikti pasiūlymo bendrovės IT specialistas ėmėsi iš naujo diegti visą programinę įrangą, tačiau paraiškos sistema neregistravo. Norėdamas įsitikinti, jog problema nesusijusi su įmonės technika, IT specialistas visą sistemą nuo nulio įdiegė keliuose skirtinguose kompiuteriuose ir bandė pasiūlymą siųsti iš skirtingų vietų.
„Mums pasiūlymo pateikti taip ir nepavyko. Antradienį mes elektroniniu paštu ir telefonu bendravome su VPT darbuotojomis, tačiau sulaukėme tik pasiūlymų susitvarkyti savo kompiuterius. Argumentas buvo visą laiką tas pats – kiti pasiūlymai sėkmingai užregistruoti. Iki 14 val. mūsų pasiūlymas taip ir nebuvo užregistruotas, konkursas nebuvo pratęstas. Mums iš karto buvo paaiškinta, kad jokių pretenzijų niekas nepriims, nes reikėjo su antstoliu fiksuoti faktines aplinkybes“, – piktinosi J.Račys.
Pasak jo, susidarė įspūdis, kad laikas specialiai tempiamas. Į tarnybą atvykti verslininkai pasiūlymą gavo tik pasibaigus konkurso laikui.
J.Račys priminė, kad kitų būdų nei internetu pateikti pasiūlymą nenumatyta: „Tai atveria kelią manipuliavimui. Jei tu nepateiki pasiūlymo, vėliau jokios informacijos negali gauti. Negali nei paklausti, kas laimėjo, nei kokia kaina, nieko. Jei pavėlavai nors minutę, šiame procese nebedalyvauji.“
Gedimų pasitaiko
Elektroninė sistema yra elektroninė sistema. Niekas negali užtikrinti, kad neiškils nenumatytų techninių problemų, – teigė Ž.Plytnikas.
VPT vadovas Žydrūnas Plytnikas 15min.lt patvirtino, jog techninių problemų būna, tačiau jos visada sprendžiamos, o sutrikdyti konkursai nukeliami.
„Užpraėjusią savaitę buvo sistemos atnaujinimas, bet dabar jis baigtas. Visi buvo informuoti. Praėjusią savaitę sistema veikė“, – nurodė jis.
Pasak Ž.Plytniko, jeigu konkurso dalyvis nesugeba pateikti pasiūlymo, jis skambina į VPT Elektroninių pirkimų skyrių ir prašo pagalbos. Apie sistemos gedimus tarnybos atstovai gauna pranešimus. Dažniausiai problemų kyla, nes verslininkai laiku neatsinaujina sistemos.
„Jei vienu metu keli dalyviai pateikia savo pasiūlymus, tai kodėl kitiems viskas pavyksta, o vienam ne?“ – klausė jis.
Popieriniu būdu pasiūlymų pateikti neįmanoma. „Šį būdą eliminavome, nes elektroninė sistema yra daug saugesnė. Mes rekomenduojame, kad visi pasiūlymai būtų baigti teikti likus bent valandai iki konkurso pabaigos. Visi galvoja, kad pateikus paskutinę minutę bus daugiau šansų laimėti. Nieko panašaus. Elektroninė sistema yra elektroninė sistema. Niekas negali užtikrinti, kad neiškils nenumatytų techninių problemų, todėl mes ir rekomenduojame pasilikti pakankamai laiko kilusiems neaiškumams spręsti“, – kalbėjo tarnybos vadovas.
Jaučiasi neapsaugoti
„Daugelis verslininkų stengiasi konkursui pasiūlymus pateikti paskutinę dieną, nes nėra tikri, jog informacija nebus nutekinta konkurentams“, – teigė D.Jasaitienė.
Ž.Plytnikas paaiškino, kodėl konkurso terminai keičiami tik išimtiniais atvejais: „Jei pradėsime nukėlinėti terminus, tai viešieji konkursai neteks prasmės. Tam ir yra nustatyti griežti reikalavimai, kad visiems sąlygos būtų vienodos. Kas atsitiktų, jeigu vienas dalyvis prašytų papildomos valandos, o kitas sakytų, kad nukeliam dar trim?“
UAB „Būsto švara“ direktoriaus pavaduotoja Diana Jasaitienė 15min.lt teigė, jog daugelis verslininkų stengiasi konkursui pasiūlymus pateikti paskutinę dieną, nes nėra tikri, jog informacija nebus nutekinta konkurentams.
„Šį kartą pasiūlymą teikėme likus trims dienoms. Turėjome jį parengti, taip pat patyrėme išlaidų dėl draudimo. Ir tai dar nėra blogiausias variantas, nes galėjome rinktis kitą kelią ir vietoj draudimui išleistų kelių šimtų litų palikti užstatą. Šiame konkurse jis buvo 50 tūkst. litų. Būtų tekę pervesti pinigus iš anksto. Užstatas nebūtų grąžinamas iki konkurso pabaigos. Jei būtume padarę parvedimą, būtume ilgam įšaldę pinigus, nors konkurse net negalėjome sudalyvauti“, – minėjo D.Jasaitienė.
Ž.Plytnikas patikino, kad verslininkų baimės dėl informacijos saugumo yra be pagrindo. „Iš išorės prie sistemos niekas negali prieiti. Sistema yra visiškai apsaugota. Ją tikrino teisėsaugos institucijos, buvo atliktas auditas. VPT darbuotojų prisijungimai yra fiksuojami. Galime pasiimti visą žiniaraštį, kuriame būtų matyti, kas ir kada buvo prisijungę“, – paaiškino jis.
Viskas serverio valdytojo rankose
Kiekvienas klientas autorizuojasi – prisijungia su savo vardu ir slaptažodžiu. Gali būti, jog serverio klaida susijusi su konkretaus kliento paskyra. Techniškai nėra jokių kliūčių piktnaudžiavimams.
Pavardės prašęs viešai neminėti „Būsto švara“ IT specialistas (vardas ir pavardė redakcijai žinomi) neslėpė nuostabos: „Nuo pat pradžių pranešimas apie klaidą buvo „500 Internal server error“. Tai fiksavome. Pasinaudokite "Google" ir įsitikinkite patys. Šis pranešimas reiškia būtent serverio, o ne kliento klaidą.
Aš prašiau, kad mums būtų duotas atsakingas asmuo, kuris galėtų spręsti problemą, bet į elektroninius laiškus atsakinėjo merginos, kurios neturi būtinos patirties ir žinių.
Tai buvo akivaizdu iš standartinių frazių – perkraukit kompiuterį, iš naujo įdiekite naršyklę, elektroninį raktą. Tai žingsniai, kurie ir taip jau po kelis kartus buvo pabandyti. Situacija nejudėjo iš vietos.“
Pasak pašnekovo, tai, kad kiti pateikė pasiūlymus, nėra joks rodiklis vertinant serverio pasiekiamumą konkrečiai įmonei.
„Kiekvienas klientas autorizuojasi – prisijungia su savo vardu ir slaptažodžiu. Gali būti, jog serverio klaida susijusi su konkretaus kliento paskyra. Techniškai nėra jokių kliūčių piktnaudžiavimams. Jei esi serverio administratorius, tai gali daryti, ką nori, pavyzdžiui, kataloge nustatyti netinkamas teises konkrečiam profiliui ir jis negalės prisijungti“, – aiškino specialistas.
Pašnekovas nurodė, kad nepavykus pateikti pasiūlymo, toliau nieko nebuvo daroma: „Tiesiog palikom viską, kaip yra. Kitą dieną klientas pabandė pasiūlymą pateikti kitam konkursui ir jis nukeliavo be jokių problemų. Procedūra vyko lygiai taip pat naudojant tą pačią sistemą tais pačiais kompiuteriais.“
Vasario pradžioje dėl panašios priežasties iš sostinės gatvių apšvietimo konkurso buvo pašalinta Rusijos milijardieriaus Olego Deripaskos kontroliuojama Austrijos įmonė „Strabag“.
Ji ir Italijos bendrovė „Gemmo“ pateko į konkurso finalą, tačiau O.Deripaskos bendrovė dėl netikėtai kilusių techninių kliūčių nesugebėjo laiku pateikti galutinio pasiūlymo ir buvo pašalinta.