„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Po audito, kirtis „Via Lietuva“ – prastai planuoja, darbai vėluoja ir 3 metus

Lietuvoje valstybinės reikšmės kelių ilgis – daugiau nei 21 tūkstantis kilometrų. Už šių kelių atkūrimą, priežiūrą ir plėtrą atsakinga akcinė bendrovė „Via Lietuva“ (buvusi Lietuvos automobilių kelių direkcija). 2021–2023 m. iš valstybės ir savivaldybių biudžetų valstybinės reikšmės kelių atkūrimui, priežiūrai ir plėtrai panaudota 1 306,5 mln. Eur. Tačiau vis dar daugiau nei trečdalis šių kelių su asfalto danga – blogos būklės, rašoma Valstybės kontrolė pranešime spaudai.
Eismas
Eismas / Eriko Ovčarenko / BNS nuotr.

Kalbėdamas apie atlikto audito „AB „Via Lietuva“ veikla organizuojant valstybinės reikšmės kelių atkūrimą, priežiūrą ir plėtrą“ rezultatus valstybės kontrolierius M.Macijauskas atkreipė dėmesį, kad kelių statybos darbų sutarčių įgyvendinimas vėluoja nuo kelių dienų iki trijų metų, statybos darbų planavimo procesui trūksta nuoseklumo ir skaidrumo, neužtikrinamas finansavimas iš įvairių galimų šaltinių. „Tam, kad būtų užtikrinta tinkama kelių kokybė bei saugus ir patogus susisiekimas automobilių keliais, reikia neatidėliotinų sprendimų dėl tvaraus kelių finansavimo modelio parinkimo ir tinkamo darbų planavimo“, – sako valstybės kontrolierius M.Macijauskas.

Siekiant gauti papildomų pajamų valstybinės reikšmės kelių atkūrimui, priežiūrai ir plėtrai, planuojama įdiegti elektroninę kelių rinkliavos sistemą, įsteigti infrastruktūros plėtros fondą ir užsitikrinti pajamas iš komercinių paslaugų. Tačiau šių iniciatyvų įgyvendinimas vėluoja apie 3 metus.

Audito metu konstatuota, kad valstybinės reikšmės kelių atkūrimo, priežiūros ir plėtros darbų planavimas turi trūkumų.

Valstybės kontrolė konstatuoja negalėjusi įsitikinti, ar sudarant kelių remonto ir rekonstrukcijos prioritetines eiles buvo naudojami patikimi duomenys, nes dokumentuose nebuvo nurodyta, kaip apskaičiuotos kelių vertinimui naudojamų kriterijų reikšmės, kurios datos duomenimis atliktas skaičiavimas ir kokio laikotarpio duomenys buvo naudojami.

Be to, nebuvo pateikti dokumentai apie kelių ruožų, kuriuose numatoma einamaisiais metais atlikti statybos darbus, atranką ir finansavimo paskirstymą, todėl darbų planavimo ir finansavimo procesas nebuvo pakankamai skaidrus ir nuoseklus.

AB „Via Lietuva“ neužtikrino tinkamo valstybinės reikšmės kelių atkūrimo, priežiūros ir plėtros darbų įgyvendinimo. Didžioji dalis (78 proc.) sutarčių dėl kelių statybos darbų projektų parengimo ir (86 proc.) statybos darbų sutarčių nebuvo įgyvendintos laiku. Statybos darbai vėlavo dėl jų broko, netikslumų projektuose ir papildomų nenumatytų darbų.

Audito metu įvyko struktūriniai ir organizaciniai „Via Lietuva“ pokyčiai: išrinktas naujas generalinis direktorius, suformuota nauja aukščiausiojo lygio vadovų komanda, atnaujinta organizacinė struktūra bei parengta ir pradėta įgyvendinti pokyčių valdymo programa, apimanti įvairias veiklos sritis.

Kartu su audito išvadomis Valstybės kontrolė pateikė ir rekomendacijas, kokių priemonių imantis būtų galima pagerinti esamą situaciją. Įgyvendinus šias rekomendacijas valstybinės reikšmės keliai prioritetinėse eilėse bus reitinguojami remiantis patikimais vertinimo kriterijų duomenimis, bus užtikrintas nuoseklus ir skaidrus kelių statybos ir kitų darbų planavimas, projektavimo ir statybos darbai bus įgyvendinami nustatytais terminais, o užtikrinus tvarų finansavimą, bus pagerinta kelių kokybė ir sudarytos sąlygos kelių plėtrai, tokiu būdu pasiekiant bendrovei iškeltus strateginius tikslus.

„Via Lietuva“ savo ruožtu teigė, kad šis auditas parodė, jog pokyčiai tuometinėje Lietuvos automobilių kelių direkcijoje buvo būtini.

„2023 metais pasikeitusi įmonės vadovybė pradėjo svarbias pertvarkas, kurios daro esminį pokytį didinant „Via Lietuva“ veiklos efektyvumą ir skaidrumą, tobulinant kelių infrastruktūros plėtros projektų priežiūros ir planavimo procesus bei nuosekliai ieškant naujų bendrovės veiklos finansavimo šaltinių“, – pranešė „Via Lietuva“.

„Via Lietuva“ generalinis direktorius Marius Švaikauskas pabrėžė, kad praėjusiais metais įmonėje buvo peržiūrėti veiklos planavimo procesai bei atlikti esminiai pokyčiai.

„Nors dalis reikalingų pokyčių buvo inicijuoti vos prieš daugiau nei metus, jau dabar fiksuojame gerėjančius įmonės rezultatus. Didžiausi nepriklausomos Lietuvos istorijoje kelių infrastruktūros projektai, tokie kaip „Via Baltica“ nuo Marijampolės iki Lenkijos sienos modernizavimas, yra vykdomi griežtai taip, kaip suplanuota", – pranešime teigė jis.

„Via Lietuva“ prižiūri daugiau nei 21 tūkst. kilometrų valstybinės reikšmės kelių, daugiau nei 1,5 tūkst. tiltų, viadukų, tunelių bei daugiau nei 2 tūkst. kilometrų pėsčiųjų ir dviračių takų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs