Šventę pagimdė krizė
Ne daug kas žino, jog renginyje dalyvavusios Niujorko parduotuvės lemtingąjį vakarą įsipareigojo netaikyti jokių nuolaidų.
Idėja skirti vieną metų naktį siautulingai mados ir pirkimo šventei kilo JAV mados industrijos lyderėms, ieškojusioms išeičių iš vartojimo krizės. Ekonominio sunkmečio metais drabužių parduotuvės ištuštėjo, išaugo e-parduotuvių populiarumas, o tradiciniai mados prekių ženklai įsivėlė į nuolaidų karą.
Mados pasaulio viršūnės nutarė sutramdyti verslui nuostolingas tendencijas. "Vogue" žurnalo vyr. redaktorė Anna Wintour ir Amerikos mados dizainerių tarybos prezidentė Diane von Furstenburg 2009 m. Niujorke inicijavo pirmąjį „Fashion‘s Night Out“ renginį. Tikslai ambicingi – grąžinti amerikiečius į prestižines drabužių parduotuves, nutraukti prekės ženklams pražūtingą nuolaidų ciklą ir priversti vartotoją už trokštamą įvaizdį mokėti daugiau. Ne daug kas žino, jog renginyje dalyvavusios Niujorko parduotuvės lemtingąjį vakarą įsipareigojo netaikyti jokių nuolaidų.
Niujorko pavyzdžiu tais pačiais metais pasekė daugybė pasaulio miestų, taip par ir Vilnius. Tradicinėse tapusiose „Mados naktyse“ dalyvauja žymūs dizaineriai, modeliai, scenos žvaigždės, žiniasklaidos atstovai, o pirkėjai vaišinami nemokamais gėrimais ir stebinami modelių bei atlikėjų pasirodymais. Viskas tam, kad madų besivaikantys vartotojai plūsteltų į parduotuves ir vėl įprastų pirkti. Pirkti brangiai.
Interneto parduotuvės: pas mus pigiau!
Nenuostabu, jog kontraversiška renginio koncepcija pasinaudojo kai kurios e–parduotuvės. Aptariamo renginio metu jos kasmet vartotojams pasiūlo išskirtines akcijas bei nuolaidas. Paradoksalu, tačiau augančio praktiškų pirkėjų segmento negalėjo ignoruoti ir įtakingasis "Vogue" žurnalas, 2010 m. inicijavęs alternatyvią „Fashion‘s Night In“ akciją, kurios metu mados prekių akcijomis buvo džiuginami iš namų internetu pirkę vartotojai. Tai buvo pabaigos pradžia.
Pasak Huffingtonpost.com, būtent vartotojų pasirinkimas lėmė „Mados naktų“ tradicijos žlugimą JAV. Niujorke ir kituose Amerikos miestuose 2013 m. renginiai buvo atšaukti. Nepaisant didžiulio pasisekimo dalyvių gausos ir žiniasklaidos dėmesio prasme, „Mados naktys“ neatnešė organizatoriams ir prekeiviams planuoto pelno. Žmonės renginį traktavo visų pirma kaip kultūrinę pramogą, galimybę pasižmonėti, pasidairyti į įžymybes bei nemokamai išgerti šampano. O permokėti už prestižinį stilių net ir Niujorke krizės metais norėjo tik mažuma madingo renginio dalyvių.
„Alice + Olivia“ mados namai ir Stacey Bendent apsipirkinėjimo vakarėlio, surengto Niujorke, kadras. Vakarėlio lėšos skirtos labdarai – plaučių vėžio tyrimams atlikti. |
Renkasi pramogauti, o ne pirkti
Mados naktis neturi ateities, jei renginių metu pirkėjams nebus pasiūlytos išskirtinės nuolaidos, – sakė J.Šumakovė.
Lietuvoje iš „Shopping Night Out“ šventės daugiausiai laimėti šiemet taip pat pasišovė „internetininkai“, išradingai atkreipę dėmesį į „online“ ir „offline“ kainų skirtumus. Kvepalais prekiaujanti e-parduotuvė pasekė užsienio interneto prekeivių pavyzdžiu ir „Mados naktį“ išnaudojo savo konkurencinių pranašumų komunikacijai. Dėmesį traukiančių pakabų sudominti praeiviai buvo kviečiami palyginti tų pačių kvepalų kainas miesto parduotuvėse ir internete. „Žinojome, jog dauguma žmonių šį šiltą spalio vakarą norės ne kuo daugiau pinigų išleisti, o tiesiog pasidžiaugti neeiliniu vakaru senamiestyje“, – teigė Sau.lt rinkodaros vadovė Julija Šumakovė.
Pasak jo, mados naktis neturi ateities, jei renginių metu pirkėjams nebus pasiūlytos išskirtinės nuolaidos ir jei bus tikimasi parduoti daugiau vien dėl to, kad pirkėją pavaišinai nemokamu šampanu. "Laimei, tą šįkart supratome ne tik mes, bet ir kai kurie senamiesčio butikai, pasiūlę ir kūrybinių sprendimų, ir žemesnių kainų“, – renginį komentavo J. Šumakovė.
Iš tradicinių parduotuvių bene didžiausio žiniasklaidos dėmesio šiemet susilaukė lietuvių dizainerių butike „Moustache Boutique“ siautėjęs ir žaismingos erotikos nestokojęs Julijos Vežauskaitės drabužių linijos „Mickey Project“ pristatymas.