„Labai svarbu, kad prie šios iniciatyvos jungiasi verslo įmonės – kuo daugiau įmonių supras naftos produktų naudojimo mažinimo, tuo didesnius svertus siekti šio būtino tikslo turėsime. Džiugu, kad jungiasi ne tik tvarios energetikos ar alternatyvaus kuro bendrovės, jas vienijančios organizacijos, bet ir vienos didžiausių šalies transporto, pramonės įmonės, kurių įtaka mažinant naftos produktų vartojimą yra labai didelė. Tai reiškia, kad verslas vis geriau supranta, jog tik mažindami naftos produktų vartojimą galime pasiekti ambicingus klimato kaitos tikslus“, - sako Martynas Nagevičius, Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacijos prezidentas ir iniciatyvos „41 proc. mažiau naftos“ iniciatorius.
Aktyviausiai prie iniciatyvos jungiasi transporto sektoriaus, kuriam naftos produktų naudojimo mažinimas šiuo metu yra prioritetinė veiklos sritis, įmonės bei organizacijos. Idėją itin aktyviai palaiko ir atsinaujinančios energetikos, alternatyvių degalų, pramonės bendrovės.
Ko siekiama?
Lietuva, kaip ir kitos šalys, turi iškeltus klimato kaitos stabdymo tikslus, tačiau kol kas labai smarkiai nuo jų atsilieka. Transporto sektoriuje anglies dvideginio išmetimai pastaraisiais metais ne tik kad nemažėjo, bet ir labai reikšmingai augo.
Degalų vartojimas Lietuvos transporto sektoriuje nuo 2005 m. iki 2021 m. išaugo daugiau nei 45%. Jeigu šalyje nuo 2021 m. iki 2030 m. degalų vartojimas sumažėtų 41%, tai leistų 2005–2030 m. laikotarpiu pasiekti 14% sumažėjimo rodiklį ir išlaikyti taršos mažinimo įsipareigojimus ES.
„Eurostat“ duomenimis, atsinaujinančių energijos išteklių dalis Lietuvos transporto sektoriuje siekia vos 6,5 proc. ir yra viena mažiausių, lyginant su kitomis ES valstybėmis.
Anot iniciatyvos autorių, Vyriausybė turėtų būti įstatymu įpareigota sukurti konkretų veiksmų planą šiems siekiams įgyvendinti. Šį ambicingą tikslą galima pasiekti bendrų pastangų dėka, skatinant atsinaujinančių energijos išteklių naudojimą, netaršų transportą, gyventojų ir verslo iniciatyvas mažinti naftos naudojimą.
Verslas pokyčių siekia savo sąskaita
Pasak M. Nagevičiaus, ne viena šalies įmonė savanoriškai sutinka priimti įsipareigojimus „žalinti“ savo transporto parką, deja, verslas tai turi daryti savo lėšomis, todėl pralaimi konkurencinę kovą prieš įmones, kurios ir toliau laikosi įsikibusios tradicinio naftos produktais varomo transporto ir prie šalies tikslų mažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą neprisideda.
„Dabartinė situacija tokia, kad į žaliuosius transporto sprendimus investuojantį verslą visi sveikina, palaiko žodžiais, tačiau iš esmės tokia kryptis įmonėms neatsiperka ir netgi atvirkščiai – produktus ir paslaugas pabrangina, padarydama veiklą nekonkurencingą. Dėl to ypač svarbu, kad prie įmonių įsipareigojimo „žalinti“ savo veiklą prisidėtų ir valstybė, kurdama tinkamą ir tam palankią reguliacinę aplinką“, - sako M. Nagevičius.
Anot jo, nustatytą 41 proc. naftos mažinimo tikslą iki 2030 m. pasiekti yra realu – tam reikia iškastinį kurą transporte keisti atsinaujinančiais energijos ištekliais – biometanu, pažangiaisiais biodegalais, elektra, o ateityje – sintetiniais degalais ar žaliuoju vandeniliu. Be to, siekiant dekarbonizacijos tikslų svarbu propaguoti mažiau aplinką teršiančias transporto priemones, miestuose skatinti darnaus judumo iniciatyvas.
Prie iniciatyvos „41 proc. mažiau naftos“ kviečiamos prisijungti ir kitos šalies įmonės, tai padaryti galima ČIA.
Šaltinis: https://sc.bns.lt/view/item/472809