Draugišką kolegą keičia profesionalas
„Populiarų „didžiojo brolio“ principą, kuomet naujam kolegai yra paskiriamas patyręs darbuotojas, šalia savo darbo dar ir apmokantis „naujoką“, keičia verslui prasmingesnė taktika – vidinis lektorius, besirūpinantis tik kokybiška pretendento į laisvą poziciją integracija į organizaciją“, – apie modernėjantį verslo organizacijų požiūrį į naujo darbuotojo adaptacijos iššūkius kalba „Academia Dominorum“ bendraįkūrėjas, lektorius Andrius Janiukštis.
Anot jo, bandomasis laikotarpis yra nemenkas iššūkis naujai priimtam darbuotojui, kuris įsilieja į organizaciją tiek profesiniu, tiek socialiniu atžvilgiu. Pasak lektoriaus, tai reikšmingas pokytis ir pačiai organizacijai, investuojančiai į darbo vietos sukūrimą bei rizikuojančiai, jog sprendimas gali nepasiteisinti, ir vadovui, kuriam svarbu, kad naujas darbuotojas profesine kompetencija prisidėtų prie skyriui keliamų tikslų įgyvendinimo.
„Tad, nestebina tai, kad pastaruosius keletą metų vis dažniau, greta organizacijoms įprastos darbuotojų įvedimo praktikos, atsiranda poreikis viduje turėti instruktorius, trenerius ar lektorius, kurie rūpinasi pradiniu darbuotojų apmokymu ir sėkminga integracija“, – dalinasi pašnekovas.
Lektoriaus A. Janiukščio teigimu, jei iki šiol daugiausia dėmesio buvo kreipiama į naujo darbuotojo informavimą ir supažindinimą su darbo tvarkomis, darbuotojo pristatymą organizacijai, aiškių lūkesčių, pareigų ar funkcijų nustatymą, tai šiuo metu vis proceso centre yra kokybiškas darbuotojo apmokymas.
Naujos pareigos
Vadovaujanti „Academia Dominorum“ partnerė Vilma Butrimaitė – Mikšionė akcentuoja, kad vidiniai lektoriai padeda užtikrinti, jog organizacijoje sukaupta patirtis ir žinios „neišeitų“ su darbuotojų rotacija, bet būtų „įdarbinamos“ viduje. Patyrusių specialistų žinios ir įgūdžiai tampa vertinga investicija, kuri grįžta per efektyvų naujokų mokymą ir jų greitesnį įsitraukimą į organizacijos veiklą.
Pašnekovė paaiškina, kad „vidiniai lektoriai“ įmonėje yra darbuotojai arba specialistai, vedantys mokymus ar seminarus savo kolegoms. Šių lektorių veikla gali apimti įvairias temas, tokias kaip techninės žinios, profesiniai įgūdžiai, įmonės procedūros ir kultūra.
„Kaip, atsiradus vidiniams lektoriams, pasikeičia naujo darbuotojo integracija į organizaciją? Profesionalus, apmokytas žmogus koncentruotai suteikia visą esminę informaciją kolegai – nuo elektroninio pašto dėžutės sukūrimo iki konkrečių darbdavio numatytų funkcijų išgryninimo. Mėginančiajam prisijaukinti darbo vietą nereikia spėlioti, kaip vyksta procesai, jis greitai įsijungia į veiklą, o jį apmokančiam vidiniam lektoriui nereikia nerimauti, jog dėl bendravimo su naujoku nukentės jo darbas, nes jo užduotis yra vienintelė – būtent pasirūpinti naujoku. Nežinia, nenoras būti priklausomam nuo mokytojo, skolos jausmas mažina darbuotojų motyvaciją, todėl tai, kad jiems organizacijoje iškart būtų jauku, gerokai paprastina kelią siekiant bendro tikslo“, – neabejoja pašnekovė.
Vidinių lektorių sistema turi keletą privalumų. Vienas iš jų – gilesnis žinių apie įmonę supratimas, nes jie gerai žino įmonės procesus, kultūrą ir specifinius poreikius, todėl jų mokymai yra tiksliai pritaikyti įmonės darbuotojams. Taip pat vidiniai lektoriai gali greitai reaguoti į įmonės poreikius ir pritaikyti mokymų turinį, kai to reikia. Be to, naudojant jų kompetenciją, įmonė gali sutaupyti pinigų, nes nereikia samdyti išorinių mokymų paslaugų tiekėjų. Vidiniai mokymai taip pat gali sustiprinti ryšius tarp kolegų, skatindami komandinį darbą ir tarpusavio supratimą.
„Vienas svarbiausių vidinio lektoriaus sėkmės pavyzdžių yra suvokimas, kad profesinė kompetencija ir darbuotojų mokymas yra du skirtingi dalykai. Tad, būtų teisinga konstatuoti, kad puikus darbuotojas, kuris turi aukštą profesinę kompetenciją, nebūtinai bus puikus lektorius ir atvirkščiai“, – sako A. Janiukštis.
V.Butrimaitė-Mikšionė pastebi, kad siekiant užtikrinti, jog vidiniai lektoriai būtų efektyvūs, būtina juos tinkamai atrinkti ir parengti, todėl įmonės organizuoja jiems įvairias programas. Jos apima mokymus, kaip kompetetingai perduoti žinias, kaip valdyti auditoriją ir kaip jaustis saugiai bei užtikrintai mokymo procese. Mokymų lektoriai taip pat turėtų būti apmokyti mokymo metodikų, viešojo kalbėjimo ir suaugusiųjų mokymo principų bei turėtų galimybę nuolat tobulėti, atnaujinti žinias ir gauti reikiamą palaikymą iš savo vadovų.