„Dažnai darbuotojai klaidingai mano, kad metiniam pokalbiui ruoštis nereikia ir žiūri į tai tik kaip į galimybę informuoti vadovą apie darbų statusą ar paprašyti didesnio darbo užmokesčio.
Vis dėlto norintiems pozityvių pokyčių ir tobulėjimo pasiruošimas metiniam pokalbiui yra būtinas – taip ne tik parodysite vadovui, kad jums rūpi jūsų kelionė organizacijoje, kad sekate jos eigą, bet ir galėsite supažindinti jį su savo perspektyva, pokalbiui suteiksite gelmės“, – sako I.Juknevičiūtė-Lukašonok.
Ji siūlo atsižvelgti į prof. Steveno Rogelbergo knygoje „Glad We Met: The Art and Science of 1:1 Meetings“ pristatytą tyrimą, kuriuo nustatyta, kad one-on-one susitikimai yra produktyviausi tada, kai juose daugiausia dėmesio skiriama darbuotojui – jo poreikiams, rūpesčiams ir lūkesčiams, o ne tik tam, kas yra svarbiausia vadovui.
„Profesorius taip pat nustatė, kad dažnai darbuotojai per susitikimus su vadovu tiesiog iškelia temas, kurių iš jų tikimasi – pavyzdžiui, ką jie dirbo praėjusią savaitę. Tačiau ši informacija vadovams anaiptol nepadeda suprasti jūsų vidinių būsenų, didžiausių iššūkių darbe ir lūkesčių ateičiai. Metinis pokalbis turėtų būti skirtas ne tik rezultatams aptarti, bet ir bendriems (jūsų ir organizacijos) tikslams nustatyti. O kad tai aptartumėte, turite žinoti, ko siekiate.“
Persvarstykite praėjusius metus ir (ne)pasiektus rezultatus
Pradėti I.Juknevičiūtė siūlo nuo praėjusių metų rezultato apžvalgos – kokius darbus pavyko padaryti, o kokių – ne? Kokios yra to priežastys? „Taip pat atkreipkite dėmesį į anksčiau jums suteiktą grįžtamąjį ryšį – ar pavyko pajudėti pirmyn, kaip atrodė šis kelias, kas kišo koją, o kas skatino pozityvų pokytį.
Situaciją reikėtų įsivertinti kuo objektyviau – aiškiai įsivardyti, kas trukdė (ir kas padėjo) pasiekti tikslus, ar tai būtų jūsų asmeninės savybės ar kompetencijos, kurias reikia tobulinti, ar darbo įrankių stoka, ar komandos mikroklimatas, ar kitos priežastys. Visa ši informacija jūsų vadovui leis geriau žinoti, kurioje srityje jums reikia pagalbos, kad rezultatai būtų geresni. Taip pat verta su savimi turėti jūsų duomenis apie praėjusių metų darbus ir pasiektus rezultatus, kad kartu geriau pamatytumėte bendrą vaizdą, pasidžiaugtumėte ir laimėjimais“, – tikina „Emplonet“ vykdomoji direktorė.
Nusistatykite tikslus ir lūkesčius
Prieš metinį pokalbį specialistai skatina apsvarstyti savo trumpalaikius bei ilgalaikius tikslus – kokias užduotis šiemet labiausiai norėtumėte atlikti, kas skatintų jūsų profesinį augimą, ko siekiate karjeroje bendrąja prasme.
Svarstant atlygio klausimą, pravartu pasidomėti rinka – atsiversti darbo skelbimus.
„Gerai pagalvokite, kokios darbo užduotys teikė didžiausią malonumą, kurios daugiausiai augino, o kurios buvo teikiančios mažiau prasmės jausmo ir nepadėjo artėti prie jūsų tikslų, – priduria ekspertė. – Apie tai verta užsiminti pokalbio metu – galbūt besidalydami idėjomis rasite kompromisų ir jums bus deleguojama daugiau jūsų profesinius tikslus atliepiančių užduočių, kurios padės tobulėti kaip specialistui.
Prisiminkite, kad jūsų motyvacija, profesinis prasmės jausmas darbdaviui svarbūs ne tik dėl bendražmogiškų priežasčių – motyvuoti ir įsitraukę darbuotojai yra tiesiog produktyvesni. Svarbu yra pagalvoti ir apie įmonės tikslus – kaip jūs galėtumėte prie jų prisidėti, kur jūsų asmeniniai tikslai persikerta, kur yra tas bendrasis laukas.“
Svarstant atlygio klausimą, pravartu pasidomėti rinka – atsiversti darbo skelbimus, pasižiūrėti, kokį darbo užmokestį ir darbo sąlygas įmonės siūlo panašaus pobūdžio darbuose ir panašias patirtis sukaupusiems darbuotojams: „Pasidomėjimas rinka jums suteiks daugiau pasitikėjimo savimi keliant klausimus apie darbo užmokestį.“
Dažna situacija – kai įmonės dėl finansinių sumetimų darbo užmokesčio žymiai pakelti negali, o darbuotojas turi išaugusį poreikį uždirbti daugiau.
„Verta nepamiršti, kad papildomų pajamų yra nebūtina ieškotis už įmonės ribų – galite pasiteirauti vadovo, ar nebūtų galimybės užsidirbti papildomai apsiimant daugiau projektų“, – komentuoja I.Juknevičiūtė-Lukašonok.
Priimkite ir suteikite grįžtamąjį ryšį
Grįžtamasis ryšys – vienas svarbiausių metinio pakalbio aspektų. Ekspertė visų pirma rekomenduoja mokytis jį priimti – net jeigu kritika gali paliesti emociškai.
„Išgirsti neigiamą grįžtąmąjį ryšį tikrai nėra malonu nė vienam. Tačiau reikėtų nepamiršti, kad jis mums padeda tobulėti ne tik kaip specialistams, bet ir augti kaip žmonėms. Galbūt jūsų pastabos skaudina kolegas, gal jūsų laiko planavimo įgūdžiai neleidžia įvykdyti darbų laiku ar jums trūksta atidos, ir pan. Dirbant komandoje, išryškėja ir kampuotos mūsų savybės – visa tai yra natūralu. Padėkokite už pagyrimus ir kritiką bei su vadovu nusibrėžkite planą, kaip būtų galima tobulėti.“
Nepamirškite grįžtamojo ryšio suteikti ir savo vadovui – jam irgi yra svarbu žinoti, kaip geriau atliepti ne tik jūsų, bet ir kitų darbuotojų lūkesčius. Ne vienas tyrimas rodo, kad vadovai – vieni vienišiausių darbuotojų. Dažnai darbuotojai baiminasi pasakyti apie neigiamus jų komunikacijos aspektus, o tai gali paveikti įmonės mikroklimatą.
„Parodydami atvirumą, nuoširdžiai kalbėdami apie jūsų darbo santykį galite pagerinti tarpusavio komunikaciją. Žinoma, svarbu yra ir mokėti tinkamai išreikšti kritiką, neužsipulti vadovo. Pavyzdžiui, sakyti: „Man būtų daug maloniau dirbti, jeigu jūs apie darbus praneštumėte gerokai anksčiau / kritiką išreikštumėte privačiai, ir pan.“ Vadovui verta pasakyti ir apie teigiamas jo savybes, darbo principus“, – sako „Emplonet“ vykdomoji direktorė.
Pokalbio su vadovu pabaigoje nusibrėžkite žingsnius, kuriuos verta padaryti iki kito jūsų susitikimo dviese. Kartu išdiskutuokite metinius tikslus, KPI, įsivertinkite galimybes juos pasiekti.