Vienas svarbiausių dalykų praūžus audrai – laiku gauti tikslią informaciją
apie įvykusius elektros tinklo gedimus. Bendrovė „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) naudoja trumpojo jungimo indikatorius, padedančius greičiau likviduoti stichijos padarinius. „Nebereikia, kaip būdavo anksčiau, važiuoti pagal visą elektros liniją, nes žinome tikslią vietą, kur įvyko pertrūkis“, - aiškina ESO Tinklų eksploatavimo tarnybos vadovas Dalius Svetulevičius. Pasak jo, bendrovės tikslas – kad visi trumpojo jungimo indikatoriai turėtų informacijos perdavimo funkciją ir dispečeriai, sėdėdami prie kompiuterio, operatyviai gautų būtiną informaciją. Surinkti duomenys siunčiami avarijų padarinius šalinantiems specialistams.
Net ir pažeidus liniją, elektros energija pasiekia gyventojus. Tai padaryti padeda išmanusis tinklas, apimantis daug elementų. Pavyzdžiui, nuotolinio stebėjimo apie linijų pažeidimus įrenginiai, „savaime besigydantys“ tinklai, kurie, sutrikus tiekimui, patys lokalizuoja gedimo vietą ir užtikrina patikimą elektros tiekimą maksimaliam vartotojų skaičiui be išorės įsikišimo. Išmanusis tinklas leidžia nuotoliniu būdu valdyti ir stebėti visas pagrindines ESO transformatorių pastotes ir beveik pusę vidutinės įtampos skirstomųjų tinklų. Paprastai specialūs valdomi komutaciniai aparatai įrengiami miškingose vietovėse, kur didesnė linijos pažeidimų tikimybė. Elektros energijos ruožas dalinamas į kelias dalis ir linija atjungiama tik į vieną pusę, tad dalis gyventojų nepajunta elektros tiekimo sutrikimų. Šiuo metu ESO turi 111 tokių aparatų.
Jeigu audra itin smarkiai nusiaubia konkrečią vietovę, ESO ekspertai teritoriją gali apžiūrėti pakilę Valstybės sienos apsaugos tarnybos sraigtasparniu su išmaniuoju žemėlapiu. „Šia transporto priemone galime greitai pasiekti vietoves, kurios po audros būna neprivažiuojamos. Skrendant virš linijų galime iškart identifikuoti, kur yra pažeidimai ir į tiksliai nustatytą vietą siųsti darbuotojus“, - pasakoja D.Svetulevičius.
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas (PAGD) naudoja ir tobulina Gyventojų perspėjimo ir informavimo sistemą. Žinutę apie artėjantį pavojų į savo mobiliuosius telefonus gauna gyventojai, kurie yra aktyvinę korinio transliavimo pranešimų funkciją. PAGD duomenimis, vis daugiau žmonių nori gauti pranešimus ir naudojasi departamento specialistų patarimais.
„Pastebime, kad po Gyventojų perspėjimo ir informavimo sistemos pranešimų žmonės ima aktyviau ieškoti informacijos internete, domisi mūsų svetainėje pateikiamais patarimais. Technologija padeda operatyviai ir plačiai paskleisti svarbią informaciją ir įspėti žmones, kad jie galėtų laiku pakeisti savo planus, pasirūpintų artimaisiais ir savo turtu, būtų saugūs“, - sako Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento Civilinės saugos valdybos viršininkas Jūris Targonskas.
Kai informacija gyventojus pasiekia laiku, žmonės sugeba apsaugoti save ir kaimynus.