Penktadienį po pietų „Perlas energija“ klientus ištiko nemalonus siurprizas – elektros tiekėjas pranešė, kad po mėnesio esamiems klientams fiksuotos kainos planai bus keičiami į kintamos kainos.
„Mes naikiname fiksuotos kainos planus esamiems ir būsimiems klientams ir visus perkeliame tiesiogiai į su birža susietą planą, kuris reiškia, kad už elektros energiją klientai mokės pagal realias biržos kainas“, – penktadienį pranešė „Perlas energija“ direktorius Vilius Juraitis.
Tad ką tai reiškia vartotojams ir kas laukia ateityje?
1. Kodėl įmonė naikina fiksuotos kainos planus?
„Perlas energija“ savo sprendimą aiškina tuo, kad ženkliai pakilus elektros kainoms, įmonė nebegali jos tiekti tokiomis kainomis, kurios buvo užfiksuotos sutartyse. Beje, kainos, kurias siūlė „Perlas energija“ per antrąjį elektros rinkos liberalizavimo etapą, dažnai buvo mažesnės nei kitų elektros tiekėjų.
Kaip penktadienį komentavo V.Juraitis, liepą dujų kaina išaugo 360 proc., o Lietuvos elektros biržos kaina pasiekė rekordines aukštumas.
„Prie dabartinių rinkos sąlygų, kai kainos auga nebe po kelis procentus per mėnesį, o dešimtimis procentų ar netgi kai kuriomis dienomis kartais, tiekti vartotojams fiksuotos kainos planus tampa nebelabai įmanoma“, – kalbėjo įmonės vadovas.
Jis tvirtino, kad esant tokioms kainoms nebeliko įrankių valdyti rizikos.
„Rugpjūčio pirmos dienos parodė, kad buvo dienų, kai patyrėme penkių nulių zonoje esantį nuostolį per vieną dieną“, – tikino V.Juraitis.
2. Kas yra „Biržos“ planas?
Nuo rugsėjo 5 dienos visi įmonės klientai bus permesti į kintamos kainos planą „Birža“ – tai reiškia, kad galutinė elektros kaina vartotojams bus apskaičiuojama remiantis elektros rinkos kaina „Nord Pool“ biržoje, kurioje elektrą perka tiekėjai.
Kaip savo tinklalapyje informuoja „Perlas energija“, tai reiškia, kad elektros kaina galės keistis kiekvieną mėnesį, priklausomai nuo to, kokia ji bus elektros energijos biržoje.
Tiesa, V.Juraitis penktadienį nesiėmė prognozuoti, kokių kainų gali sulaukti klientai, kuriems bus pasiūlyti kintamos kainos planai, tačiau pateikė kelis pasvarstymus, remdamasis pirmųjų rugpjūčio dienų situacija.
„Jei vartotojas ateis deklaruoti rugsėjį, jam bus kainos paskaičiuojamos pagal rugpjūčio mėnesio biržos kainas, po to per kitą mėnesį vartotojui bus kompensuojama ar paprašome primokėti, palyginus rugpjūtį su rugsėju. Mes dabar jų pasakyti negalime. Bet, jei išsilaikys ta pati tendencija, kaip pirmomis keturiomis rugpjūčio dienomis, po kompensacijos elektros kaina galėtų būti 48-49 centų, bet čia daug spekuliacijos, nes praėję labai mažai dienų“, – nurodė V.Juraitis.
3. Ką daryti klientams, nesutinkantiems su sutarčių sąlygų pokyčiais?
Jei „Perlas energija“ klientai nenori, kad elektros energija jiems būtų tiekiama pagal biržos kainas, jie gali sutartį nutraukti per 30 kalendorinių dienų nuo informacijos apie sutarties sąlygų keitimą pateikimo dienos.
Tai galima padaryti pasirašant sutartį su kitu tiekėju – tokiu atveju, kaip nurodo „Perlas energija“, sutartis su ja bus nutraukta automatiškai. Taip pat nutraukti sutartį galima elektroniniu paštu arba telefonu.
Be to, vertėtų žinoti, kad „Ignitis“ jau pranešė, jog kitos savaitės pradžioje žada pateikti alternatyvų pasiūlymą „Perlas Energija“ klientams, kurie nesutiks su sutarties sąlygų pakeitimais ir sutartį nutrauks.
„Nepasirinkus elektros tiekėjo, jei priklausėte pirmajam arba antrajam elektros energijos tiekimo rinkos liberalizavimo etapui, elektra jums bus tiekiama pagal garantinio tiekimo sąlygas, o jei priklausėte trečiajam etapui, tiekimą jums vykdys visuomeninis tiekėjas“, – nurodo „Perlas energija.“
Tiesa, Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) yra nurodžiusi svarbų momentą – pasak reguliatoriaus, tuo atveju, kai vartotojas išreiškia nepritarimą pasiūlytam sutarties pakeitimui, tačiau nenurodo, kad pageidaujama nutrauktį sutartį, lieka galioti tokios sutarties sąlygos, dėl kurių jau yra sutarta.
Remdamasis VERT išaiškinimu Lietuvos energetinių tyrimų institutas šeštadienį skelbė, kad „Perlas energija“ klientai, turintys fiksuotų planų sutartis, gali ir toliau mokėti pagal numatytus tarifus ir neskubėti nutraukti sutarties ar priimti siūlomus kintančios kainos tarifus.
„Vis dėlto tokia situacija nesitęs ilgai. Energetinių tyrimų instituto vertinimu, anksčiau ar vėliau „Perlas energija” pripažins, jog negali vykdyti įsipareigojimų, arba savo noru nutrauks veiklą, įvykdys reorganizaciją, arba jo veikla bus sustabdyta VERT sprendimu”, – feisbuke rašė institutas.
Pasak jo, tokiu atveju visi „Perlas energija” vartotojai bus perduoti kitam nepriklausomams elektros tiekėjui arba patys galės pasirinkti, su kuriuo tiekėju sudaryti naują sutartį.
Teisės aktuose, kaip nurodo institutas, nustatyta, kad net tuo atveju, kai vienas tiekėjas užbaigia veiklą, yra numatyta galimybė tokiomis pat sąlygomis užtikrinti paslaugos tęstinumą iš kito tiekėjo.
„Toks precedentas jau buvo 2021 m. „Inregnum“ nutraukus veiklą, o įmonės klientams tokiomis pat sąlygomis perėjus į „Elektrum Lietuva.” Tiesa, ar tai bus įmanoma visiems „Perlas energija” vartotojams – kol kas sunku spręsti, nes „Perlas energija” vartotojų yra daug ir jų perkėlimas kažkuriam vienam nepriklausomam elektros tiekėjui gali būti sudėtingas (ar net pabloginti šio tiekėjo finansinę situaciją”, – įspėjo institutas.
4. Kokias kainas siūlo kiti tiekėjai?
Nefiksuotos kainos planai „Perlas energija“ klientams įsigalios nuo rugsėjo 5 dienos. Jei jie su šiuo pokyčiu nesutinka ir toliau nori rinktis fiksuotų kainų planus, gali pereiti pas kitą tiekėją – „Ignitis“, „Enefit“ arba „Elektrum Lietuva.“ Visi pastarieji tiekėjai penktadienį patvirtino fiksuotų planų neatsisakysiantys.
Tiesa, verta žinoti, kad šiuo atveju kainos jau bus ženkliai didesnės nei tos, kurios buvo fiksuojamos anksčiau.
15min palygino, kokias kainas, šeštadienio duomenimis, siūlo kiti nepriklausomi tiekėjai, pasirašant sutartį dabar. Lyginant darome prielaidą, kad per mėnesį suvartojama 150 kilovatvalandžių (kWh) elektros energijos (maždaug tiek suvartoja statistinis vidutinis būstas Lietuvoje).
Taip pat verta žinoti, kad elektros vartotojams nuo liepos priklauso valstybės kompensacija – ji negali būti didesnė nei 9 centai už kilovatvalandę, o ją pritaikius elektros energijos kaina negali būti mažesnė nei 24 centai už kWh. Šia kompensacija vartotojai gali pasinaudoti, kai sutartis su tiekėju įsigalioja iškart arba nuo rugsėjo. Ji taikoma iki 2022 m. gruodžio 31 dienos.
Taigi, sąskaita, pasirinkus tiekėjo „Ignitis“ planą „Minimalus“, rekomenduojamą, kai vartotojai per metus suvartoja iki 2400 kWh elektros energijos, kai turimas vienos laiko zonos skaitiklis ir kaina užfiksuojama 18 mėnesių, su kompensacija siektų 63,31 euro. Šiuo atveju vienos kilovatvalandės kaina būtų 0,422 euro (be kompensacijos kilovatvalandės kaina sudarytų 0,512 euro, o mėnesio sąskaita – 76,8 euro).
Pasirinkus „Elektrum Lietuva“ planą „Praktiškas“, kai turimas vienos laiko zonos skaitiklis ir kaina fiksuojama 24 mėnesiams, mėnesio sąskaita sudarytų 49,5 euro su kompensacija (kilovatvalandės kaina – 0,33 euro). Be kompensacijos kas mėnesį tektų mokėti 63 eurus, o kilovatvalandės kaina siektų 0,42 euro.
Tuo metu pasirinkus „Enefit“ ir kainą fiksuojant 24 mėnesiams, „Fiksuotas“ plano mėnesio sąskaita su kompensacjia siektų 57 eurus (kilovatvalandės kaina – 0,38 euro), o be jos kas mėnesį tektų mokėti 70,5 euro (kilovatvalandės kaina šiuo atveju būtų 0,47 euro).
5. Ar „Perlas energija“ veiksmai nepažeidžia įstatymo?
„Perlas Energija“ sprendimas keisti sutarčių sąlygas neabejotinai nuvylė įmonės klientus, tačiau Energetikos ministerija čia įžvelgia ir šį tą daugiau – energetikos viceministras penktadienį komentavo, kad tokie veiksmai turi „įstatymo pažeidimo požymių.“
„Visus klausimus, kurie yra susiję su tiekėjais, kvalifikaciniais reikalavimais, mokumu ir patikimumu, tvarko Valstybinė energetikos reguliavimo taryba. Mūsų pozicija remiasi remiasi jų išaiškinimu. Diskutavome ir priėjome prie išvados, kad pasiūlytas „Perlo energijos“ sprendimas gali turėti įstatymo pažeidimo požymių, galutiniai teisiniai verdiktai bus pateikti šiek tiek vėliau”, – anksčiau kalbėjo Albinas Zananavičius.
Jis taip pat akcentavo, kad galiojanti tvarka neleidžia tiekėjams imtis tokių veiksmų, kuriuos pritaikė „Perlas energija“, todėl VERT gali taikyti sankcijas prieš šį tiekėją.
Energetikos ministerija tai pat paprašė VERT ir Vartotojų teisių apsaugos tarnybos atlikti teisinį situacijos vertinimą.
VERT savo ruožtu paragino nepriklausomus tiekėjus laikytis teisės aktuose nustatytos sutarčių sąlygų keitimo ir sutarčių nutraukimo tvarkos, nepiktnaudžiauti verslininko kaip stipresniosios sutarties šalies padėtimi ir tokiais savo veiksmais nediskredituoti elektros rinkos liberalizacijos proceso.
„VERT, nustačiusi, jog UAB „Perlas energija“ ar kiti tiekėjai piktnaudžiauja savo padėtimi dėl sutarčių sąlygų keitimo, imsis visų įmanomų būtinų priemonių, kad apsaugotų ir apgintų vartotojų teises ir teisėtus interesus”, – įspėjo reguliatorius.