Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Degalų kaina Lietuvoje persirito į centų zoną, pasaulyje ima trūkti rezervuarų

Smukusi degalų ir naftos paklausa muša kainas ir Lietuvoje. Dalyje šalies degalinių dyzelino litras jau nekainuoja nė euro, kai kur žemiau šios ribos nusmuko ir benzinas. Pasaulinėse rinkose jau imta kalbėti apie naftos kainą nulinėje zonoje, nes nėra kur laikyti juodojo aukso.
Degalų kainos balandžio 6 dieną Vilniuje
Degalų kainos balandžio 6 dieną Vilniuje / Luko Balandžio / 15min nuotr.

Pastarąjį kartą dyzelinas Lietuvoje tiek kainavo 2009–2010 metais, kai dar siautėjo ekonominė krizė, tiesa, tuo metu akcizai degalams buvo kiek mažesni. Prekybininkai sako, kad dar labiau nei kainos sumažėjo apyvarta – ji smuko perpus.

Krito iki 83 centų

Tradiciškai mažiausias dyzelino kainas išlaiko nedideli tinklai, tačiau ir didieji prekeiviai smukdo kainas. Kai kuriose „Neste“ ir „Circle K“ degalinėse dyzelinas kainuoja kiek daugiau nei 90 centų, bet benzinas vis dar kainuoja daugiau kaip euras.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Degalų kainos balandžio 6 dieną Vilniuje
Luko Balandžio / 15min nuotr./Degalų kainos balandžio 6 dieną Vilniuje

Pastebima, kad daugiausia kainos nukrito mažesniuose miestuose. Pavyzdžiui, koronaviruso gniaužtuose esančioje Ukmergėje „Neste“ dyzeliną parduoda po 92 centus. „Circle K“ automatinėje degalinėje Kaune, Varnių gatvėje, dyzelinas kainuoja 90 centų.

Dar mažesnes kainas nustatė lietuviškieji tinklai.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Degalų kainos balandžio 6 dieną Vilniuje
Luko Balandžio / 15min nuotr./Degalų kainos balandžio 6 dieną Vilniuje

Pavyzdžiui, „Saurida“ degalinėse Akmenėje ir Tauragėje dyzelinas kainuoja 88 centus, o „Jozita“ tinklas nustatė vienodą 83 centų ribą už litrą dyzelino. Čia benzinas taip pat nekainuoja euro.

Kaina džiugina, bet nėra kur keliauti

Kaip teigia Lietuviškų degalinių sąjungos vadovas Vidas Šukys, smarkiai smukusios kainos menkai guodžia vairuotojus. „Apyvarta degalinėse smuko perpus, nes žmonės tiesiog niekur nevažiuoja. Tiesiog neturi kur važiuoti“, – aiškino V.Šukys. Jis pastebėjo, kad pervežimo įmonės taip pat mažiau pilasi degalų – tarpmiestiniai autobusų maršrutai kai kur visai nutraukti.

Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Vidas Šukys
Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Vidas Šukys

„Vilkikų irgi mažiau važiuoja. Vairuotojai dažnai grįžta iš Europos jau be mašinų – palieka ten, nes nėra ką vežti. Todėl turime tokią situaciją“, – kalbėjo jis.

Ar tai jau kainos dugnas? V.Šukys sako, kad jau nereiktų tikėtis smukimo. „Nafta nuo ketvirtadienio pabrango dešimt dolerių, trimis centais didmeninę kainą pakėlė ir „Orlen Lietuva“, tad, manyčiau, tai jau savotiška riba“, – sakė jis.

Artėjama prie nulio ribos?

Vis tik erdvės kainų smukimui dar yra, pastebi tarptautinės prekybos ekspertai. Viena iš priežasčių – naftos atsargos yra milžiniškos, o dėl naftos gavybos mažinimo OPEC narės niekaip nesusitaria.

CNN skelbia, kad greitai naftos rezervai gali būti perpildyti dėl smukusios paklausos, todėl žaliavos kaina gali priartėti prie dar neregėtų žemumų.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Naftos platforma Šiaurės jūroje
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Naftos platforma Šiaurės jūroje

„Rinka jau pradeda signalizuoti, kad pasaulyje greitai nebeliks tuščių rezervų, taigi nebus kur saugoti naftos“, – CNN cituoja „Neuberger Berman“ energetikos analitiką Jeffą Wyllą.

Nuleisti lėktuvai, stringanti prekyba ir uždarytos sienos naftos kainą gali priartinti prie nulio, jei gavyba nemažės, o rezervuarai bus pilnai užpildyti, sako analitikas. Taigi naftos gavėjams gali būti geriau parduoti žaliavą pusdykiai, nes vietos jai saugoti nebelieka.

JBC Energy paskaičiavo, kad balandį per dieną pasaulio rinkoje atsiranda apie 6 milijonus „benamės“ naftos, kurios nėra kam parduoti ir nėra kur laikyti. Tai esą gali naftos kainą nusmukdyti į dar niekada nematytas žemumas.

„Orlen Lietuva“ nuotr./Būtingės terminale atidarytas naujas 52 tūkst. kubinių metrų tūrio naftos rezervuaras.
„Orlen Lietuva“ nuotr./Būtingės terminale atidarytas naujas 52 tūkst. kubinių metrų tūrio naftos rezervuaras.

Tiesa, Lietuviškų degalinių asociacijos vadovas V.Šukys sako, kad jei nafta ir atpigtų iki nulio, degalų litras Lietuvoje kainuotų ne mažiau kaip pusė euro. „Akcizai, kiti mokesčiai, marža, išlaikymas – visa tai susideda į kainą, kuri negali kristi žemiau tam tikros ribos“, – teigė jis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?