Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

„GET Baltic“ strategine partnere išrinkta „European Energy Exchange“ birža

Praėjusiais metais integravus Baltijos šalių ir Suomijos dujų rinkas į bendrą Europos Sąjungos rinką ir siekiant toliau plėtoti dujų biržos paslaugas, įvykdžius viešo tarptautinio konkurso procedūras, Baltijos šalyse ir Suomijoje veikiančios regioninės dujų biržos „GET Baltic“ strategine partnere išrinkta „European Energy Exchange“ AG (EEX) birža, rašoma „Amber Grid“ pranešime žiniasklaidai.
Gamtinės dujos JAV
Gamtinės dujos JAV / „Scanpix“ nuotr.

Strateginio partnerio atrankos tikslas – padidinti „GET Baltic“ regionui siūlomų paslaugų ir produktų pasirinkimą, kokybę, o intensyvesnė prekyba ir didesnis rinkos dalyvių skaičius sudarys prielaidas didesnei konkurencijai ir mažesnių dujų kainų formavimuisi.

Pasibaigus viešojo konkurso procedūroms, „Amber Grid“ valdyba ketvirtadienį priėmė sprendimą siūlyti visuotiniam akcininkų susirinkimui balsuoti dėl sutarčių pasirašymo su viešojo konkurso laimėtoja – „European Energy Exchange” birža dėl 66 proc. „GET Baltic“ akcijų pardavimo. Visuotinis akcininkų susirinkimas vyks balandžio 7 d. Sandoris bus galutinai užbaigtas gegužės-birželio mėn., pasirašius reikiamas sutartis ir atlikus kitus formalius sandorio uždarymo veiksmus.

„European Energy Exchange” biržos viešojo konkurso metu pasiūlyta 66 proc. „GET Baltic“ akcijų įsigijimo vertė yra 6,5 mln. eurų. Ši kaina atspindi gerus „GET Baltic“ 2022 metų veiklos rezultatus, kai biržos pajamos siekė 1,61 mln. eurų, o EBITDA rodiklis – 0,93 mln. eurų. Strateginis partneris atitiko visus jam keltus kvalifikacijos reikalavimus ir pasiūlė didžiausią kainą už „GET Baltic“ akcijas. Likusi dalis akcijų – 34 proc. – vėliau gali būti parduodama opcionu tam pačiam investuotojui, jam įvykdžius sutartinius įsipareigojimus, susijusius su naudos užtikrinimu Baltijos šalių ir Suomijos rinkoms.

„Tarptautinėje rinkoje gerai žinomos „EEX“ biržos tapimas „GET Baltic“ strategine partnere yra reikšmingas pokytis visam Baltijos šalių ir Suomijos regionui. Tokio investuotojo atėjimas leis dujų rinkos dalyviams suteikti platesnį biržos produktų pasirinkimą, užtikrins dalyvių prieigą prie naujausių technologinių sprendimų – prekybos ir kliringo sistemų, bei didins integraciją į visos Europos dujų rinkas. Taip pat bus užtikrinta konkurencinga paslaugų kainodara, spartesnis likvidumo augimas ir patraukliomis sąlygomis grįsta prekyba“, – sako „Amber Grid“ generalinis direktorius Nemunas Biknius.

„GET Baltic dujų rinkos vertingai papildo esamas „EEX“ grupės dujų prekybos ir kliringo paslaugas. Kartu su „GET Baltic” norime sustiprinti Baltijos jūros regiono dujų rinkas ir toliau integruoti Europos dujų rinkas. Mūsų patirtis plėtojant ir administruojant Europos dujų rinkas sudaro optimalų pagrindą šiam tikslui pasiekti. Todėl labai džiaugiamės laimėję kontrolinio „GET Baltic” akcijų paketo įsigijimo konkursą“, – sako „European Energy Exchange“ generalinis direktorius Peter Reitz.

Ateinančiais metais planuojama kartu su strateginiu partneriu „GET Baltic“ dujų rinkų dalyviams pasiūlyti vieningą, prekybos galimybes išplėsiančią dujų prekybos platformą, apimančią tiek trumpalaikius, tiek ilgalaikius produktus ir geriausią rinkos praktiką atitinkančias kliringo paslaugas. Tokį poreikį patvirtina ir biržos klientų nuomonės tyrimų metu identifikuoti lūkesčiai atnaujinti prekybos sistemą, įdiegti tobulesnius funkcionalumus ir pasiūlyti naujų prekybos galimybių.

„Amber Grid“ organizuotoje strateginio partnerio atrankoje dalyvavo bendrovės, turinčios ne mažesnę kaip 3 metų patirtį organizuojant dujų prekybą trumpalaikiais ir ilgalaikiais dujų produktais Europos Sąjungoje ir veikiančios pažangesnėje dujų rinkoje. Konkursas buvo organizuojamas keliais etapais. Praėjusiais metais buvo sulaukta pretendentų paraiškų, vėliau buvo rengiamos konsultacijos dėl esminių sandorio sąlygų su atrinktais dalyviais, galutinių pasiūlymų teikimas bei vertinimas.

„GET Baltic” yra licencijuota gamtinių dujų rinkos operatorė, turinti registruoto duomenų teikimo subjekto statusą (RRM) suteiktą agentūros ACER. Bendrovė administruoja elektroninę prekybos sistemą, kurioje vykdoma prekyba trumpalaikiais ir ilgalaikiais gamtinių dujų produktais su fiziniu pristatymu, prekybos aikštelėse esančiose Lietuvoje, bendroje Latvijos ir Estijos bei Suomijos prekybos aikštelėse. Kuriant gamtinių dujų prekybai pritaikytus sprendimus, siekiama didinti Baltijos šalių ir Suomijos didmeninės dujų rinkos likvidumą, konkurencingumą ir skaidrumą. Vienintelis „GET Baltic” akcininkas yra „Amber Grid”.

Sėkmingus 2022 metų „GET Baltic“ biržos veiklos rezultatus lėmė nuosekliai vystoma biržos veikla, auganti biržos dalyvių bendruomenė ir regione įgyvendinti infrastruktūriniai projektai. Biržos veiklos rezultatams įtakos turėjo 2022 metų gegužę Lietuvos ir Lenkijos sistemas sujungęs dujotiekis GIPL, lapkritį padidintas dujotiekio iš Lietuvos į Latviją pralaidumas. 2023 metų pradžioje Suomijoje įrengtas SGD terminalas kartu su jau nuo 2014 metų Klaipėdoje veikiančiu terminalu užtikrina didesnį dujų tiekimo stabilumą ir padidino regiono energetinį saugumą. Šie reikšmingi pokyčiai regione skatino naujus dalyvius registruotis bei aktyviai prekiauti biržoje, o GET Baltic prekybos rezultatai atspindėjo biržoje augantį likvidumą bei konkurenciją.

Praėjusiais ir šiais metais biržoje užsiregistravo 15 naujų dalyvių iš Lenkijos, Vokietijos, Nyderlandų, Danijos, Bulgarijos, Čekijos, Latvijos ir Lietuvos. Nepaisant gerokai sumažėjusio gamtinių dujų suvartojimo regione ir visoje Europoje, dėl didesnio esamų ir naujų klientų aktyvumo, „GET Baltic“ rinkos dalis 2022 m. išaugo iki 17 proc. visų Baltijos šalių ir Suomijos rinkoje suvartojamų dujų (2021 m. - 12 proc.). 2022 metais „GET Baltic“ biržoje buvo suprekiauta 7 TWh gamtinių dujų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos