Išskirtinėje Klaipėdos vietoje – piliavietės skliautuose šiomis dienimis aidi tarptautinės kalbos. Apie 30 savo sričių ekspertų dalinasi patirtimis ir skaito pranešimus anglų kalba, o pertraukų metu piliavietėje girdimos vokiečių, olandų, ukrainiečių, prancūzų, vokiečių ir kitos kalbos.
Organizatorių teigimu, didelis tarptautinės publikos susidomėjimas forumu liudija, kad Klaipėda ir jos regionas tampa reikšminga ašimi, kurioje susitinka SGD sferos lyderiai, kur pritraukiami potencialūs partneriai, užmezgami naudingi ryšiai. Klaipėdos universitetas vienintelis visame regione turi SGD terminalų inžinerijos studijų programą, tad uostamiestis svarbus ir kaip kompetencijų auginimo „hubas“.
„Nėra geresnio momento nei dabar aptarti visas praktines sublitybes, pasikeisti nuomonėmis, sektoriaus problemomis, potencialu, išplečiant SGD naudojimą sunkiajame transporte, laivyboje, siekiant švaresnės aplinkos“, – dalyvius nuotoliniu būdu tiesiogiai sveikino Energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas. SGD sektorius šiuo metu Europoje yra laikomas vienu dinamiškiausių ir nusileidžia tik atsinaujinančios energetikos sektoriui.
Pasak Ž.Vaičiūno, prognozuojama, jog jau 2025 metais SGD dujos bus plačiau naudojamos nei tradicinės dujos, tad gyvename unikaliame laikmetyje.
Dujos – ir kruiziniams laivams
Europos Komisijos atstovė Anne-Charlotte Bournoville forumo metu akcentavo reikšmingą SGD vaidmenį energetinio saugumo ir klimato iššūkių fone.
„Susitinkame Klaipėdoje, čia buvo atidarytas „Independence“ – Lietuvos nepriklausomybė, tai didžiausias projekto privalumas“, – sakė moteris, puikiai išmananti SGD rinką Europoje, o šių dujų poreikis čia vis auga.
15min kalbinta A.Ch.Bournoville priminė, šiuo metu Europoje veikia apie 25 SGD terminalai, dauguma jų susitelkę vakarinėje senojo žemyno dalyje. Terminalai veiklą vykdo nuo Ispanijos iki Olandijos ir Kroatijos, kur Europos Komisija palaimino ir čia bus atidarytas naujas SGD terminalas. Skaičiuojama, jog terminalai veikia 15 Europos šalių, vienas jų įsikūręs būtent Klaipėdoje.
SGD rinka itin dinamiška, šiuo metu Europa importuoja apie 70 proc. šių dujų.
„Šiemet per kelis mėnesius šių dujų importas iš JAV stipriai išaugo, iki 13 procentų, prieš metus buvo vos penki procentai. Tai augančios tendencijos. Mums reikia JAV dujų, nors Europa dujas importuoja iš Kataro, taip pat Afrikos, tačiau ši tendencija yra pozityvi dėl diversifikacijos. Mes įsitikinę, kad situacija išliks dinamiška ir vis daugiau suskystintų dujų atkeliaus iš JAV į Europą. Turėti daugiau konkurencijos yra gerai. Manome, kad dujos gali atpigti, nes, be abejonės, kainas įtakoja globali rinka. Dirbame su partneriais Japonijoje, siekiame lankstumo, siekiame konkurencingos kainos“, – pasakojo Europos Komisijos atstovė.
Pasak pašnekovės, dujos yra tranzitinis kuras, jis tarnauja įvairiose srityse – tiek transporte, tiek laivyboje, buityje, yra švarus išteklius pakeičiantis taršią anglį.
Paklausta, kokią ateitį mato naudojant suskystintas gamtines dujas, A.Ch.Bournoville teigė, jog plėtra neišvengiama.
„Matau labai šviesą ateitį SGD naudojimo sunkiojo transporto sektoriuje, laivyboje, taip pat ir kruiziniuose laivuose. Yra pilotinių projektų, kurie vykdyti Baltijos jūroje, siekiant sumažinti taršą, jau yra laivų, kurie plaukia naudodami SGD, tai geroji praktika, kuri galėtų būti pritaikyta Viduržemio jūroje, kur daug kruizinių laivų. Jie galėtų naudoti suskystintas dujas, tačiau perkronstruoti tokius laivus labai brangu, tad turėtų būti statomi nauji“, – kalbėjo moteris.
Matau labai šviesą ateitį SGD naudojimo sunkiojo transporto sektoriuje, laivyboje, taip pat ir kruiziniuose laivuose, - sakė Europos Komisijos atstovė.
Ambicingi šalių tikslai
Lenkijos vyriausybės požiūrį į SGD taikymą kelių transporte pristatė kaimyninės šalies Energetikos ministerijos atstovė Marta Czaplejewicz. Šalies planuose – 3 000 šiomis dujomis varomų transporto priemonių, bunkeravimo paslaugos keturiuose šalies uostuose, 14 SGD stotelių transportui.
Pastarųjų poreikį jaučia ir Lietuvos verslas.
„Mes dedame pastangas parodydami, jog SGD varomi vilkikai – ne dinozaurai, o tikras gaminys, tačiau kol kas juos turime vežioti ant platformos, o dujomis užpildyti Lenkijoje“, – problemą iškėlė
„Iveco“ atstovas Baltijos šalyse ir Suomijoje Ernestas Jakubonis, apgailestaudamas, jog Lietuvoje kol kas galimybės užpildyti vilkikus SGD nėra. Viliamasi, jog tokia stotelė atsiras jau po gerų metų, iniciatyvos ėmėsi privatus verlsas. Nė viena SGD stotelė kol kas neveikia ir Latvijoje bei Estijoje.
Dėmesys ir jūrai, ir geležinkeliams
Pirmoji forumo diena, gausiai Klaipėdoje subūrusi SGD sektoriaus atstovus, buvo skirta kelių ir geležinkelių, jūriniam ir vidaus transportui dedikuotas sesijas. Su svečiais iš Roterdamo uosto, tarptautinių kompanijų „Kongsberg Maritime“, „Nauticor GMbH & Co.KG”, „IVECO” scena dalinosi ir Lietuvos SGD klasteriui priklausančių verslo ir mokslo organizacijų atstovai, Aplinkos ministerijos atstovai.
SGD infrastruktūrai skirtoje forumo dalyje Lietuvos patirtimi ir savo įžvalgomis dalijosi AB „Klaipėdos nafta“ vadovas Mindaugas Jusius, primindamas, jog dar prieš kelerius metus infrastruktūra buvo tik pradedama plėtoti, tačiau bendrovė stipriai pažengė pirmyn kurdama SGD tiekimo ir paslaugų grandinę. Dabar iš Klaipėdos dujos keliauja į devynias šalis.
Olandijos SGD terminalų veiklą pristatė „National LNG Platform“ atstovas Patrickas Cnubbenas.
„Lietuva mažutė šalis, Nyderlandai – taip pat“, – savo kalbą pradėjo svečias, pabrėždamas, jog šaliai reikia jaunų šiame sektoriuje dirbsiančių žmonių, kurie būtų pasirengę dirbti šioje ateities rinkoje.
P.Cnubbeno skaidrėse atsispindėjo šalies ambicijos – iki 2030 metų keliuose riedės vien tik elektra varomos mašinos, greitkeliuose trečdaliu sumažės anglies dvideginio išmetimai.
Renginyje priminta, jog 2025 metais dyzelinius automobilius ketina uždrausti ne vienas Europos miestas: Paryžius, Roma, Grenoblis, Madridas, Štutgartas, Diuseldorfas, Atėnai.
Pirmąsyk Klaipėdoje organizuojamas SGD temai skirtas forumas tapo puikia platforma plačiai pristatyti šiuo metu šalyje vystomus technologinius projektus ir potencialą. Antroji forumo diena bus skirta SGD rinkos tvarumui ir inovacijoms.
Kone 200 atvykusių svečių pristatyti Klaipėdoje gimę unikalūs ekologiški projektai – SGD varomas lokomotyvas bei uostamiestyje pagal užsakymą pastatytas ir jau iškeliavęs vidaus vandenims pritaikytas laivas.
Forumą organizavo Lietuvos SGD klasterio partneriai AB Klaipedos nafta, Klaipedos mokslo ir technologijų parkas ir Nyderlandų Karalystės ambasada Lietuvoje .