15min primena, kad gruodžio 8 d. paaiškėjo, jog nepriklausomas elektros energijos tiekėjas „Vilniaus elektra“ stabdo veiklą.
PLAČIAU SKAITYKITE: Nepriklausomas tiekėjas „Vilniaus elektra“ stabdo veiklą, M.Dubnikovas primena situaciją JK
Tačiau šio tiekėjo buvę klientai nesupranta – kodėl ne dėl savo kaltės turi mokėti daugiau?
Prieš Kalėdas – 25 proc. didesnės sąskaitos
Į 15min kreipėsi Vilniaus rajone gyvenanti Jolanta Leonavičiūtė Grigorjevienė, kuri buvo viena iš 1,8 tūkst. žmonių, pasirinkusių elektrą įsigyti iš „Vilniaus elektros“. Ji įsitikinusi, jog visa tai, kas įvyko, yra nesustyguotos sistemos pasekmė.
„Esame kaip bandomieji triušiai. Kokiu būdu Valstybinė energetikos reguliavimo tarnyba vertina įmones, kurios gali tapti pirmojo būtinumo elektros šaltinio tiekimo partneriais? Aš galiu sukurti kokią mažąją bendriją ir sėdėdama namuose išrašinėti sąskaitas su 5 tūkst. įstatiniu kapitalu, rinkti klientus, vaizduoti, kad viskas dirba ir viskas“, – stebėjosi ji.
„Vilniaus elektrai“, J.Leonavičiūtės Grigorjevienės tiekėjui, nutraukus veiklą, jai buvo įjungtas garantinis elektros energijos užtikrinimas. Tačiau, pašnekovės teigimu, už elektrą ji turės mokėti 25 proc. daugiau. Garantinio energijos tiekimo sąlygose nurodoma, kad tiekimo kaina yra kintanti ir perskaičiuojama kas mėnesį atsižvelgiant į praėjusio mėnesio vidutinę biržos kainą ir ją padauginus iš koeficiento 1,25.
„Energijos skirstymo operatorius (ESO) visuomet deklaravo, kad pasirinktume laiku nepriklausomus tiekėjus, nes jeigu jie tieks elektrą, ji bus ketvirtadaliu brangesnė. Paskambino man iš ESO specialistas ir sakė, kad ji bus skaičiuojama nuo biržos kainų, bet kiek, niekas negali pasakyti. Vėl esu pakabinta tarp žemės ir dangaus“, – piktinosi ji.
Be to, moteris jau pasirinko kitą energijos tiekėją, tačiau negali su juo pasirašyti sutarties. J.Leonavičiūtės Grigorjevienės teigimu, dabartinis jos pasirinktas paslaugos teikėjas negali patvirtinti jos užsakymo, nes esą ESO privalo suteikti leidimą jam perimti jos sutartį.
„Vadinasi, kad aš, noriu ar nenoriu, tačiau privalau naudotis garantiniu elektros energijos teikimu su padidintu antkainiu, be galimybės susitvarkyti su situacija savarankiškai, nors į šią situaciją pakliuvau dėl valstybinės institucijos neveiklumo, kuri laiku nesukontroliavo elektros energiją parduodančios privačios įmonės veiklos. Ir neturiu jokio kito pasirinkimo tik tylėti ir mokėti ketvirtadaliu padidintą elektros mokestį“, – kalbėjo ji.
Tiekėją reikia pasirinkti iki gruodžio 18 d.
Energijos skirstymo operatoriaus (ESO) atstovas spaudai Paulius Kalmantas 15min informavo, kad bendrovė „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) gruodžio 8 dieną gavo informaciją iš nepriklausomo elektros energijos tiekėjo „Vilniaus elektra“ dėl sustabdomos veiklos.
„Iš viso elektros energiją pirkti iš „Vilniaus elektra“ buvo pasirinkę apie 1,8 tūkst. vartotojų. Svarbu, jog net įvykus tokiai situacijai, klientų interesai yra užtikrinami ir jiems energijos tiekimas nenutrūks, tai užtikrins ESO, kol gyventojai pasirinks kitą nepriklausomą tiekėją“, – teigė jis.
P.Kalmantas sakė, kad ESO bendrovė iškart informavo klientus apie situaciją ir galimus veiksmus.
„Daliai klientų bus taikomas visuomeninis tiekimas, dėl pratęsto nepriklausomo tiekėjo pasirinkimo termino. Kiti klientai paklius į garantinį tiekimą. Visi klientai galės pasirinkti naują nepriklausomą tiekėją iki gruodžio 18 d. ir jau nuo naujų metų galės naudotis naujo tiekėjo paslaugomis“, – nurodė jis.
Anot P.Kalmanto, klientas turi susitarti su nauju nepriklausomu tiekėju, pasirašyti sutartį, o kliento tiekėjas, priskirti kliento objektą sau per Duomenų mainų platformą. Jei sutartis pasirašyta su nauju tiekėju ir tiekimo pradžia nurodyta ne ankstesnė nei kitų metų sausio 1 d., ESO, pagal įstatymą, privalo užtikrinti garantinį tiekimą.
„Kalbant apie pasitraukimą, tai – nėra siektinas, tačiau tam tikra prasme natūralus laisvos rinkos reiškinys, kai vieni tiekėjai pradeda ar nutraukia veiklą“, – komentavo jis.
ESO atstovas teigė, kad šiuo metu vartotojai gali rinktis iš šešių nepriklausomų tiekėjų. Privačius elektros vartotojus aptarnauja ir pasiūlymus jiems gali pateikti „Birštono elektra“, „EGTO Energija“, „Elektrum Lietuva“, „Enefit“, „Ignitis“ ir „Perlas Energija“.
„Su bet kuriuo iš jų vartotojai gali sudaryti elektros energijos pirkimo-pardavimo sutartį, o energiją tiekiančią įmonę visada galima keisti. Jeigu klientai nori nutraukti sutartį ir pasirinkti kitą tiekėją, tai padaryti taip pat paprasta, kaip ir renkantis pirmą kartą. Nutraukus sutartį svarbu iš karto pasirinkti naują energijos tiekėją“, – tvirtino jis.
Ką reikėtų daryti atsidūrus tokioje situacijoje?
15min primena, kad „Vilniaus elektros“ atvejis, kai nepriklausomas elektros energijos tiekėjas nutraukia veiklą, nėra pirmas Lietuvoje.
Šių metų kovą įmonė „Inregnum“ paskelbė nuo balandžio 1 dienos nutraukianti savo, kaip nepriklausomo elektros energijos ir gamtinių dujų tiekėjo, įsipareigojimus klientams. Pranešta, kad visi „Inregnum“ įsipareigojimai klientams, pagal individualų susitarimą, perleisti nepriklausomam tiekėjui „Elektrum Lietuva“, kuris užtikrins energijos tiekimą tokiomis pat sąlygomis, kaip nurodyta su vartotojais sudarytose sutartyse.
„Vilniaus elektrai“ nutraukus veiklą, įmonė taip pat ragino klientus pereiti pas „Elektrum Lietuva“. O bendrovės komunikacijos projektų vadovė Jūratė Rupšienė patikslino, jog „Vilniaus elektrai“ paprašius, bendrovės klientams pateikė pasiūlymą pakviesdami pasirinkti „Elektrum“.
Kadangi šiuo atveju veiklą nutraukiantis tiekėjas nesusitarė su kitu dėl įsipareigojimų perėmimo, jo klientams buvo pritaikytas garantinis tiekimas.
Anksčiau Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VRT) Veiklos valdymo skyriaus vyr. specialistė Aira Pikčiūnienė 15min tvirtino, kad tuo atveju, jei nepriklausomam elektros tiekėjui yra iškelta bankroto byla arba kreditorių susirinkime priimtas nutarimas vykdyti bankroto procedūras ne teismo tvarka, vartotojui bus pritaikytas garantinis elektros energijos tiekimas.
Jis bus užtikrinamas nedelsiant, ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo bet kurios iš šių aplinkybių atsiradimo. Naują tiekėją per pusę metų turės susirasti pats vartotojas.
„Pagal Elektros energetikos įstatymą, garantinio tiekimo paslauga teikiama laikinai – ne ilgiau kaip 6 mėnesius. Tai lyg „draudimas“, kuris apsaugo vartotoją, kad šis neliktų be elektros energijos, tačiau kartu neatleidžia jo nuo pareigos pasirinkti kitą elektros tiekėją. Jei per 6 mėnesius vartotojas nepasirenka naujo elektros tiekėjo, garantinio tiekimo paslaugą teikiantis ESO įgyja teisę nutraukti elektros energijos tiekimą“, – aiškino VERT atstovė.
PLAČIAU SKAITYKITE: Kas nutiktų, jei bankrutuotų energijos tiekėjas ir ko reiktų pasimokyti iš krizės JK