Kėdainiuose gyvenantis Arūnas nuo šiol teiraudamasis apie nepriklausomų elektros tiekėjų įkainius bus budrus, mat savo akimis įsitikino, jog gali pakakti vieno telefoninio skambučio, kad atsidurtų kurios nors įmonės klientų gretose to net nežinodamas.
Praėjusiais metais, Lietuvoje prasidėjus pirmajam elektros rinkos liberalizavimo etapui, tūkstančiai Lietuvos gyventojų suskubo rinktis nepriklausomus energijos tiekėjus.
Daugiausia elektros energijos – 5000 kWh ir daugiau – per metus suvartojantys buitiniai vartotojai nuo birželio iki gruodžio 10 dienos elektros energiją jiems tieksiančią įmonę pasirinkti privalėjo. Į šią kategoriją žmonių daugiausia pateko didesnių privačių namų savininkai, apsišviečiantys ir savo kiemus ar garažus.
Bute gyvenantis 15min skaitytojas Arūnas į pirmąją nepriklausomą tiekėją turinčių pasirinkti vartotojų bangą nepapuolė, tačiau nusprendė iš anksto pasidomėti, kokias sąlygas siūlo įmonės. Tuo tikslu pernai rudenį keliems nepriklausomiems energijos tiekėjams vyras išsiuntė užklausas.
„Mes nesunaudojame 5000 kwh, bet pradėjome domėtis, kuris tiekėjas geriausias, nes vis tiek reikės pasirinkti. Pirmieji paskambino iš „Elektrum“, pasiūlė sutartį ir pasakė, kad atsiųs ją po valandos. Atsiuntė po trijų dienų. Kadangi mums po valandos nieko neatsiuntė, po trijų dienų buvo nebeaktualu – jau buvome nusprendę dar palaukti, nes skubėti pasirinkti tiekėjo neprivalėjome. Tad nustojome tuo domėtis“, – pasakojo pašnekovas.
Tačiau šiemet sausį, kai prireikė susimokėti už elektrą, skaitytojas „Ignitis“ tinklalapyje savo šeimos abonento neberado. Pradėjus domėtis, kas nutiko, „Ignitis“ jį nukreipė į ESO, o pastaroji atskleidė, kad vyras – pilnateisis nepriklausomo elektros energijos tiekėjo „Elektrum Lietuva“ klientas.
Mes nesame jokių parašų padėję, o „Elektrum“ aiškina, kad sutartį sudarėme žodinę telefonu.
„Mes nesame jokių parašų padėję, o „Elektrum“ aiškina, kad sutartį sudarėme žodinę telefonu“, – piktinasi kėdainiškis. Pasak jo, tąkart su „Elektrum“ konsultantu buvo tartasi, kad jei sutartis šeimai tiks, ji nusiųs patvirtinimą ir buto savininkės asmens duomenis elektroniniu paštu.
„Jokio laiško nenusiuntėme ir laukėme ateinančių metų, kai reikia tiekėją pasirinkti“, – pabrėžė skaitytojas.
Įmonės konsultantai Arūnui taip pat tvirtino, kad spalio 5 dieną buto savininkai turėjo būti informuoti apie sudarytą sutartį su „Elektrum Lietuva“, tačiau skaitytojas tikino jokio patvirtinimo negavęs.
Sudaryti telefonu sutartį galima, o nutraukti – ne
Tačiau labiausiai Arūną šioje istorijoje papiktino tai, jog pareikalavus tuoj pat nutraukti ne savo valia sudarytą sutartį, to padaryti nepavyko. Įmonės konsultantai neatsakydavo į laiškus, žadėdavo išsiaiškinę situaciją perskambinti, bet kėdainiškis skambučio laukdavo kelias dienas, o tada nesulaukęs ir vėl skambindavo pats.
Jei sutartis sudaryta telefonu, tai kodėl negalima jos ir nutraukti telefonu?
„Jei sutartis sudaryta telefonu, tai kodėl negalima jos ir nutraukti telefonu? Kai aiškiai pasakėme paskambinę, kad nuo vasario 1 d. nedelsiant nutraukite sutartį, kurią nelegaliai sudarėte, pasirodo, kad žodinis sutarties nutraukimas nebegalioja. Žodinis sutarimas sudaryti – galioja, o nutraukt nebegalioja“, – stebėjosi per prievartą klientu tapęs skaitytojas.
Suprasti akimirksniu
- ESO duomenimis, iš pirmo etapo dalyvių nepriklausomą energijos tiekėją pasirinko apie 93 tūkst. vartotojų, tai yra 95 proc. visų pirmo etapo vartotojų.
„Jaučiamės papuolę į privalomą mokėjimą – kaip reketas. Sutartį telefonu sudaryti galima, o nutraukti negalima. Tiekėjas daro ką nori su vartotoju, o vartotojas teisių neturi“, – apgailestavo Arūnas.
VERT: sutartis negalioja
Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VERT) atstovė Aistė Griškonytė 15min pabrėžė, kad jeigu vartotojas teigia, kad nedavė sutikimo sudaryti sutartį, tokiu atveju sutartis negali būti laikoma sudaryta.
„Pripažinus, jog sutartis yra negaliojanti, ji laikoma negaliojančia nuo pat jos sudarymo momento. Atsižvelgiant į tai, kad šiuo atveju, vartotojo teigimu, jis nesudarė sutarties, įmonė, paaiškėjus klaidai, turėtų nedelsdama imtis aktyvių veiksmų susidariusiai situacijai spręsti ir informuoti AB „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) apie klaidingai pateiktą informaciją, susijusią su sutarties sudarymu“, – komentavo A.Griškonytė.
Pasak jos, kadangi vartotojas pagal elektros energijos suvartojimą nepateko į pirmąjį elektros rinkos liberalizavimo etapą ir nėra teisės aktuose nustatyta tvarka nutraukęs sutarties su visuomeniniu tiekėju „Ignitis“, jis ir turėtų būtų grąžintas į visuomeninį tiekimą.
Nepavykus išspręsti problemos su nepriklausomu elektros energijos tiekėju, tarnyba siūlė vartotojams raštu pateikti skundą VERT.
„Elektrum Lietuva“ sutartį žada nutraukti vasario 28 d.
Neringa Petrauskienė, „Elektrum Lietuva“ komunikacijos ir rinkodaros vadovė 15min tvirtino, kad vadinamasis nuotolinis sutarčių sudarymas ne vienerius metus Lietuvoje plačiai taikomas telekomunikacijų, draudimo ir kituose sektoriuose ir yra teisės aktais įtvirtintas būdas susitarti dėl paslaugų teikimo sąlygų, laikotarpio bei kitų niuansų.
Pasak jos, pandemijos metu jis tapo kritiškai svarbus galiojant judėjimo bei fizinės distancijos ribojimams, ypač tiems klientams, kurie neturi ar nesinaudoja juridinę galią turinčiomis tapatybės nustatymo ar dokumentų pasirašymo priemonėmis.
„Jūsų minimu atveju pokalbis buvo standartinis, identifikavus klientą naudojantis jo paties pateiktais asmens duomenimis bei supažindinus ne tik su siūlomais tarifais, sutarties įsigaliojimo data š.m. sausio 1 dieną, bet ir keletą kartų paaiškinant sutarties nutraukimo galimybę.
Apgailestaujame, kad šiuo konkrečiu atveju dėl didelio klientų srauto, telefonu sudarytą sutartį klientė gavo ne po valandos, o tik po kelių dienų – tokie atvejai itin reti, paprastai iškart po sutarties sudarymo telefonu ji yra išsiunčiama klientui“, – komentavo N.Petrauskienė.
„Elektrum Lietuva“ duomenimis, iš 15 tūkst. klientų pasitaikė vos du nuotoliniu būdu sudarytos sutarties nutraukimai.
N.Petrauskienė teigė apgailestaujanti dėl šio atvejo bei patikino, kad situacija su klientu buvo išsiaiškinta ir rastas bendras sprendimas: sutartis kliento prašymu bus nutraukta nuo vasario 28 dienos. Įmonė taip pat tikino pakalbėjusi su savo darbuotojais ir atkreipusi dėmesį į būtinybę dar aiškiau komunikuoti bei kelis kartus akcentuoti sutarties sudarymo faktą telefonu, tuo pačiu ir sutartis išsiųsti vos tik gaunamas kliento patvirtinimas.
Suprasti akimirksniu
- Naujausiais 2021 m. vasario 17 d. duomenis, nepriklausomą tiekėją pasirinko 13 proc. visų į antrą etapą patenkančių vartotojų.
„Vadovaujantis vidine politika, kol kas sutartį nutraukti galima tik gavus rašytinį prašymą bendruoju el.paštu. Augant klientų skaičiui bei didėjant sutarčių sudarymo telefonu skaičiams, artimiausioje ateityje ketiname svarstyti ir sutarties nutraukimo galimybes šiuo būdu, kad mūsų klientams būtų kuo paprasčiau“, – tikino N.Petrauskienė.
Sutarties telefonu sudaryti negalima
N.Petrauskienė tvirtino, kad telefonu konsultantai naudoja pakankamas kliento identifikavimo priemones, pokalbio metu išsamiai paaiškina visą užsakomą paslaugą: elektros tarifų sudedamąsias dalis bei galutinę elektros tiekimo kainą, aptaria galimas nutraukimo sąlygas, jeigu klientas to pageidautų, ir kt. klientui kylančius klausimus.
„Klientui patvirtinus visus duomenis bei sąlygas laikoma, kad sutartis yra sudaryta. Jai papildomo patvirtinimo el. paštu ar kitais būdais nereikia“, – teigė „Elektrum Lietuva“ atstovė.
Suprasti akimirksniu
- Antru etapu nepriklausomą elektros energijos tiekėją turi pasirinkti gyventojai, sunaudojantys 1000–5000 kWh per metus, tai yra apie 750 tūkst. vartotojų.
Tačiau VERT laikosi kitokios nuomonės ir pabrėžia, kad įmonės elektros energijos pirkimo–pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutartis su vartotojais turėtų sudaryti raštu arba pasirašyti el. parašu. Tinkamomis priemonėmis laikomas elektroninis parašas, elektroninis spaudas, elektroninės laiko žyma, taip pat kitos priemonės, leidžiančios tinkamai identifikuoti asmenį.
„Telefoninis pokalbis nėra laikoma tinkama priemone identifikuoti sutartį sudarantį asmenį, o telefoninio pokalbio metu vartotojo išsakytas pritarimas pateiktam pasiūlymui negali būti laikomas sutarties pasirašymu“, – pabrėžė A.Griškonytė.
Telefoninio pokalbio metu vartotojo išsakytas pritarimas pateiktam pasiūlymui negali būti laikomas sutarties pasirašymu“, – pabrėžė A.Griškonytė.
Tuo atveju, jeigu vartotojas nesinaudoja el. paštu arba neturi el. parašo, prašyti įmonės sutarties projektą pateikti kitais būdais (reg. paštu, kurjeris ir pan.).
Tuo atveju, jei nepriklausomas elektros energijos tiekėjas telefonu pasiūlo vartotojui sudaryti elektros energijos pirkimo–pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutartį, vartotojui sutikus tokią sutartį sudaryti, nepriklausomas tiekėjas privalo patvirtinti telefonu vartotojui pateiktą pasiūlymą, pateikdamas ji vartotojui patvariojoje laikmenoje.
A.Griškonytė pripažino, kad tarnybai yra žinoma problema dėl žodžiu sudaromų sutarčių – apie sutarčių sudarymo procesą yra kalbėta su nepriklausomais elektros energijos tiekėjais, teiktas išaiškinimas. VERT, atstovė užsiminė, kad atsižvelgiant į identifikuotas problemas, tarnyba gali svarstyti būtinybę ar siūlyti griežtinti teisės aktuose įtvirtintus reikalavimus sutarčių sudarymui.
Nuo 2021 m. sausio 1 d. VERT yra gavusi 5 vartotojų skundus dėl klaidingai sudarytų sutarčių.
Iki 2023 metų Lietuvoje yra atsisakoma kainų reguliavimo mažmeninėje elektros energijos rinkoje ir visi buitiniai vartotojai turės pasirinkti nepriklausomus elektros tiekėjus.