Kodėl visam pasauliui svarbus Saudo Arabijos armijos atakuojamas Jemenas?

​Jemeno naftos gavyba sudaro vos 0,2 proc. visame pasaulyje išgaunamos naftos. Tačiau Jemenas yra pačiame pasaulio prekybos nafta centre. Štai dėl to ir brangsta nafta, praneša naujienų agentūra „Bloomberg“.
Husių pajėgos Anado oro pajėgų bazėje
Husių pajėgos Anado oro pajėgų bazėje / AFP/„Scanpix“ nuotr.

Jemenas turi sieną su Saudo Arabija, kuri yra didžiausia žalios naftos eksportuotoja pasaulyje, pro pat valstybę plaukia dideli tanklaiviai, judantys iš Persijos įlankos į Vakarus.

Pasaulyje naftos kainos ketvirtadienį šoktelėjo 5 proc., Saudo Arabijai pradėjus atakuoti Jemeną.  

Pasaulyje naftos kainos ketvirtadienį šoktelėjo 5 proc., Saudo Arabijai pradėjus atakuoti Jemeną.  Jemeno valdžia neišlaikė husių išbandymo ir Saudo Arabija, didžiausia OPEC narė gamintoja, nusprendė atakuoti maištininkus pati.

Sunitų dominuojama Saudo Arabija teigia, kad husiai yra pagrindinis šiitiško Irano ginkas. Iranas taip pat yra OPEC narys.

„Tūkstančiai barelių Jemeno naftos yra niekam neįdomūs, tačiau milijonai Saudo Arabijos – labai svarbūs. Saudo Arabija susirūpinusi, kad neramumai iš Jemeno gali plisti“, – sakė konsultacinės įmonės Singapūre „Vautrain & Co.“ vadovas Johnas Vautrainas, daugiau nei 30 metų dirbantis energetikoje.

2013 metais Jemenas per dieną išgaudavo maždaug 133 tūkst. barelių naftos ir pagal dydį buvo tik 39 pasaulyje. Daugiausia išgaunama naftos šalyje būdavo 2001 metais – 440 tūkst. barelių per dieną.

„CMC Markets“ Sidnėjuje analitikas Ricas Spooneris pabrėžė, kad pagal išgaunamą naftos kiekį Jemenas nėra svarbus, tačiau jo geografija lemia, kad tai yra labai svarbi Viduriniųjų Rytų dalis.

„CMC Markets“ Sidnėjuje analitikas Ricas Spooneris pabrėžė, kad pagal išgaunamą naftos kiekį Jemenas nėra svarbus, tačiau jo geografija lemia, kad tai yra labai svarbi Artimųjų Rytų dalis.

Jemenas yra netoli Bab el Mandebo sąsiaurio – jis yra ketvirtas pasaulyje pagal prekybą. Juo Raudonoji jūra susisiekia su Indijos vandenynu. 

2013 metais 3,8 mln. barelių naftos ir jos produktų per dieną keliavo šiuo sąsiauriu. Daugiau nei pusė krovinių keliavo į Sueco kanalą ir SUMED dujotiekį, kuris veikia kaip jungtis tarp Raudonosios ir Viduržemio jūrų.

Vandens kelio uždarytas neleistų tanklaiviams iš Persijos įlankos pasiekti Sueco kanalo ir SUMED dujotiekio. Tranzitas kainuotų papildomai laiko ir pinigų. Laivai su nafta iš Europos ir Šiaurės Afrikos negali tiesiausiu keliu pasiekti Azijos rinkų, jeigu Bab el Mandebas būtų uždarytas.

„Dramatiškai pasikeitusi Jemeno situacija pirmiausia yra vertinama kaip grėsmė tarptautinei laivininkystei ir naftos trasportavimui. Bijoma, kad, Jemenui tampant vis sunkiau valdomu, jis gali tapti piratavimo Raudonojoje jūroje baze“, – sakė nepriklausomas geopolitikos analitikas iš Dubajaus  Theodore'as Karasikas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų