​Kuo daugiau degalų vartosite, tuo labiau jie brangs

Jeigu kažkas kainuoja mažiau, tikėtina, kad to produkto žmonės pirks daugiau. Šis ekonomikos dėsnis ypač pasiteisinga pigesnės naftos atveju, rašo wsj.com.
Degalų kainos Vilniuje
Degalų kainos Vilniuje / Irmanto Gelūno / BNS nuotr.

Per pastaruosius pusę metų 53 proc. JAV parduodamų automobilių sudarė lengvieji sunkvežimiai ir sportiniai automobiliai, kurie suvartoja daugiau degalų nei paprasti automobiliai.

Šis rodiklis dabar yra didžiausias per dešimtmetį ir dviem procentais didesnis nei pernai birželį.

JAV Transporto departamentas skaičiuoja, kad amerikiečiai per 12 mėnesių iki lapkričio nuvažiavo daugiau nei 3 trln. mylių – daugiausia nuo pat 2008 metų vidurio. Dar niekada nuvažiuotų mylių skaičius neaugo taip greitai – 38 mlrd. per metus.

Kuo smarkiau krenta kainos, tuo daugiau žmonės gali sau leisti pirkti naftos produktų, ir būtent tai ilgainiui gali lemti kainų padidėjimą.

Kuo ilgiau naftos kainos bus mažos, tuo daugiau žmonės pirks ne itin ekonomiškų automobilių, aiškino „Prestige Economics“ prezidentas Jasonas Schenkeris.

„Ir taip vyks ne tik Amerikoje“, – sakė jis.

Naftos kainos krito ir išliko žemos 9 ir 10 praėjusio amžiaus dešimtmečiais, taip sumažindamos nerimą dėl energijos suvartojimo. Tai lėmė priemiesčių plėtrą, o pramonė mažiau jaudinosi dėl degalų suvartojimo.

Kai 2011 metais naftos kainos kilo, Tarptautinis valiutos fondas skaičiavo, kad 10 proc. kainos prieaugis sumažina naftos paklausą 0,2 proc. Žmonės turi būdų prie to prisitaikyti: tai yra naujos mašinos, keliavimas pėsčiomis, nauji kuro šaltiniai pramonėje ir pan.

Ekonomistai naftą laiko „neelastingu produktu“ – krentant naftos kainoms iškart nelabai kas keičiasi, tačiau ilguoju laikotarpiu permainos gali būti didelės.

Išsivysčiusiose valstybėse naftos paklausa turėtų išaugti 1,25 proc. trumpuoju laikotarpiu ir 4,7proc. ilguoju laikotarpiu, jeigu naftos kainos išliks žemos.

Nors TVF projektavo 10 proc. smukimą, naftos kainos krito 50 proc. To poveikis stipriau yra jaučiamas išsivysčiusiose šalyse ir jis kiek mažesnis besivystančiuose kraštuose.

Taigi, išsivysčiusiose valstybėse naftos paklausa turėtų išaugti 1,25 proc. trumpuoju laikotarpiu ir 4,7 proc. ilguoju laikotarpiu, jeigu naftos kainos išliks žemos.

Daug ekspertų tiki, kad naftos kainų smukimą pirmiausia lėmė gavybos apimčių augimas, ypač Šiaurės Dakotoje ir Teksase.

Ilgainiui naftos paklausos augimas šios žaliavos kainoms turėtų padėti pasiekti dugną. Sausį JAV naftos kaina buvo nusmukusi žemiau 45 JAV dolerių ribos ir nuo tada auga – praėjusią savaitę pasiekė 50,34 JAV dolerio.

Kol kas bet kokį kilimą kompensavo vis dar auganti naftos pasiūla. JAV Energetikos informacijos administracija praėjusią savaitę pranešė, kad JAV žalios naftos atsargos pasiekė didžiausią lygį per mažiausiai 80 metų.

OPEC šį mėnesį pakeitė savo prognozes. Anksčiau kartelis aiškino, kad energijos suvartojimas mažės dėl silpnų ekonomikų, tačiau dabar teigia, kad žemos kainos paskatins OPEC išgaunamos naftos paklausą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų