„Šis incidentas neturėjo poveikio „Equinor“ įsipareigojimams Klaipėdos SGD terminalo būtinojo kiekio paskirtajam tiekėjui „Ignitis“ – SGD kroviniai pristatomi sutartu grafiku ir kiekiu. Vienintelis skirtumas tas, kad „Equinor“ SGD krovinius gabena iš kitų šalių, didžiąja dalimi iš JAV, o ne iš Norvegijos, kaip buvo įprasta“, – rašoma BNS atsiųstame komentare.
Ministerija plačiau situacijos nekomentuoja. „Ignitis“ BNS taip pat teigė kol kas negalinti pateikti daugiau informacijos, motyvuodama komerciniu jos jautrumu.
BNS žiniomis, šiais dujų metais, kurie prasidėjo pernai spalį, „Ignitis“ importavo jau tris didelius laivus su „Equinor“ dujomis. Pagal sutartį su Norvegijos įmone „Ignitis“ turi nupirkti keturis laivus per metus.
Klaipėdos SGD terminalo operatorės „Klaipėdos naftos“ teigimu, „Equinor“ skystinimo gamykla planuoja veiklą atnaujinti tik kitų metų pavasarį, o SGD terminalo naudotojai šiais dujų metais daugiausia krovinių importavo iš JAV (apie 82 proc.). 2020-aisiais jų daugiausia įvežta iš Norvegijos (apie 70 proc.).
Pernai rugsėjį kilus gaisrui didžiausioje Europos dujų skystinimo gamykloje Hamerfeste, Norvegijoje, jos operatorė „Equinor“ paskelbė, kad gamykla maždaug metus bus remontuojama.
„Ignitis“ su „Equinor“ yra pasirašiusi 10 metų SGD tiekimo sutartį minimaliai Klaipėdos terminalo veiklai palaikyti ir kasmet turi nupirkti keturis didelius dujų krovinius. Jie įsigyjami gerokai brangiau nei dujos kainuoja rinkoje, todėl kainos skirtumą turi padengti visi dujų vartotojai.
Vyriausybei siekiant pakoreguoti „take or pay“ sutartį su „Equinor“, energetikos ministras Dainius Kreivys vasarį sakė, kad galbūt pavyks ją „bent šiek tiek pataisyti“, nors esminių pokyčių jis nesitiki.
Pasak D.Kreivio, „Ignitis“ bei Energetikos ir Finansų ministerijos dirba tiek su „Equinor“, tiek su Norvegijos vyriausybe, tačiau situacija nėra paprasta, nes „Equinor“ yra įtraukusi pajamas iš SGD tiekimo Lietuvai į pelnus.
Ankstesnis ministras Žygimantas Vaičiūnas siūlė, kad vietoj keturių laivų jau šiemet būtų perkami du, tokiu būdu dujų vartotojams tenkantys kaštai sumažėtų nuo maždaug 25 mln. eurų pernai iki 6,5-7 mln. eurų šiemet. Tačiau ministeriją perėmęs D. Kreivys gruodį pranešė, kad kol kas nenumatoma keisti iš „Equinor“ perkamų laivų skaičiaus „bent ateinantiems metams“.
Vyrausybės nurodymu Energetikos ir Finansų ministerijos iki kovo pabaigos turėjo parengti šių SGD krovinių sąnaudų mažinimo alternatyvas ir pasiūlyti SGD terminalo įstatymo ir kitų teisės aktų pakeitimus.
Finansų ministerija, kuri yra pagrindinė „Ignitis grupės“ akcininkė, turėjo parengti planą, kaip suefektyvinti „Ignitis“ veiklą, kad sumažinus SGD laivų skaičių, įmonė pajustų kuo mažesnį neigiamą poveikį.
Ministerija BNS pranešė, kad šiuo metu „Ignitis grupė“ tęsia derybas su „Equinor“, todėl visi pasiūlymai bus teikiami atsižvelgus į jų rezultatus.
„Finansų ministerija (...) vasario mėnesį atnaujintame lūkesčių rašte bendrovei ir jos valdomų įmonių grupei suformulavo vieną iš lūkesčių – optimizuoti SGD paskirtojo tiekimo veiklos sąnaudas siekiant mažinti šios veiklos SGD vartotojų kompensuojamus kaštus“, – teigia ministerija.
„Equinor“ dujas importuoja ir didžiausia dujų vartotoja šalyje Jonavos trąšų gamintoja „Achema“. Nei „Ignitis“, nei „Achema“ neskelbia, kiek ir iš kur gabena SGD krovinių.
„Klaipėdos nafta“ skelbė, kad šiais dujų metais terminalu Klaipėdoje naudojasi šešios įmonės iš Lietuvos ir Estijos.
Pernai spalį prasidėjusiais dujų metais į Klaipėdą atplaukė 10 didelių SGD krovinių iš JAV ir dar apie 30 mažų dujovežių iš Rusijos Vysocko, kur yra bendrovės „Novatek“ gamykla. Šį penktadienį laukiama ir didelio dujų krovinio iš Egipto.