Siekiant mažinti priklausomybę nuo importuojamos elektros energijos, valstybė skatina gyventojus investuoti į saulės jėgaines. Šiam procesui skiriama vis daugiau paramos, tačiau kai kurie įžvelgia šio proceso trūkumų.
Pasitaiko tokių situacijų, kai paaiškėja, jog prieš įrengiant saulės elektrinę reikia rekonstruoti elektros tinklus. Tokiu atveju būsimos jėgainės savininko „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) paprašo iš savo kišenės sumokėti pusę elektros tinklų rekonstrukcijos sumos. Tai taikoma tokiais atvejais, kai prijungti norimos galios elektrinės be papildomų tinklo pakeitimų galimybės nėra. Žaliosios energijos entuziastai dėl to, kad norint, jog elektrinės galia būtų didesnė, nei leidžiama, gyventojui pačiam tenka sumokėti pusę tinklo rekonstrukcijos išlaidų, skundžiasi ne pirmą kartą.
Taip nutiko ir Arnui (vardas pakeistas, bet redakcijai žinomas), kuris su „Ignitis“ sutartį dėl saulės elektrinės įrengimo pasirašė praėjusių metų spalį. Kaip jis pasakojo 15min, buvo sutvarkyti dokumentai, paraiška ESO sąlygas atitiko. Buvo sumokėtas avansas.
„Užpildėme paraišką paramai gauti. Na, ir tada prasidėjo laukimas“, – apie tai, kaip užvirė košė, redakcijai rašė Arnas.
Vyro teigimu, gavus paramą, jis buvo informuotas, kad bus priskirtas rangovas ir šis su juo susisieks. Iki vasaros pradžios jokios informacijos vyras teigė nesulaukęs, todėl ėmė domėtis, kas nutiko.
„Buvau informuotas, kad rangovas turi labai daug darbo, o aš esu eilėje. Darbus pradės liepos mėn.“, – teigė vyras. Vis dėlto atėjus liepai, jis vis dar nebuvo sulaukęs jokios naujos informacijos ir situacija vėl ėmė domėtis pats.
„Tada pasidarė aiškiau, kas ir kaip. Pasirodo, kad pirma paraiška (kai atitiko visas ESO sąlygas) buvo anuliuota, nes rangovas nepateikė deklaracijos. Tada „Ignitis“ teikė antrą paraišką ir ESO jau priskaičiavo, jog už transformatorinės rekonstrukciją man reikia susimokėti 3000 eurų. Antra paraiška buvo atšaukta, „Ignitis“ pradėjo vesti derybas, užpildė trečią paraišką, kur ESO pateikė jau daugiau kaip 5000 eurų sumą“, – pasakojo Arnas.
Tuomet iš „Ignitis“ jis tvirtina sulaukęs žinios, kad būtent pastarąją sumą ir reikės sumokėti.
„Natūralu, kad aš tiek nemokėsiu, nes tai man yra per daug. Laikas, kada turėtų atsipirkti elektrinė, pailgėja dvigubai“, – teigė jis.
Bet kuo toliau į mišką, tuo daugiau medžių – besidomint situacija vyrui kilo daugiau klausimų. Paaiškėjo, kad transformatorinė jau yra rekonstruojama.
„Vadinasi, galia turėtų būti padidinta. Vėl kreipiausi į „Ignitis“ ir ESO dėl išaiškinimo. Tačiau „Ignitis“ informavo, kad ESO darbuotojai teigia, esą neaišku, kada rekonstrukcija bus baigta ir ar man vis dar reikėtų mokėti papildomai, ar ne. Kas yra visiškas absurdas, nes įmonė turėtų žinoti, kas per darbai atliekami, kiek tai gali trukti ir ar man tos galios užteks, ar ne“, – apmaudo neslėpė vyras.
Jis nesupranta, kodėl jis turįs mokėti, jei šiuo metu jau yra atliekama transformatorinės rekonstrukcija.
Panašių istoriją – ne viena. Aprašant Arno situaciją, 15min sulaukė ir Dariaus laiško, kuriame jis teigia susidūręs su analogiška situacija.
„Mes patekome į analogišką situaciją – ESO reikalauja susimoketi už elektros tinklų rekonstrukciją 5130 Eur. ir tik tada leis statytis saulės elektinę.Gyvename Kauno mieste, ne kažkokiame nuošaliame rajone, todėl keista, kad, ESO teigimu, tinklas yra per silpnas, reikalinga brangi rekonstrukcija“, – teigė Darius.
Jis tvirtino, kad reforma šioje srityje bei Energetikos ministerijos dviveidiškumas ir neveiklumas tęsiasi.
„Ignitis“: mokėti vis dėlto nereikės
Bendrovės „Ignitis“ ryšių su visuomene projektų vadovė Laura Beganskienė 15min teigė labai atsiprašanti kliento Arno dėl nemalonios patirties.
„Dar kartą kreipėmės į ESO dėl techninių sąlygų ir turime gerą žinią klientui – gavome atsakymą, kad techninės sąlygos šiuo metu yra 0 eurų“, – tikino ji. Tai reiškia, kad iš savo kišenės už transformatorinės renovaciją jam mokėti nereikės.
„Techninės sąlygos reiškia, kad operatorius tuo momentu vertina esamo skirstomojo tinklo parametrus ir tuo momentu vertindamas tinklo būklę surašo, ką būtina atlikti, kad būtų galima prijungti norimos galios elektrinę. Jei būna įgyvendintos kitos sąlygos, keičiasi ir kitos su tuo sprendiniu susijusios sąlygos, dėl ko jų įgyvendinimas kartais būna paprastesnis. Šiuo atveju taip ir yra įvykę“, – paaiškino L.Beganskienė.
Pasak jos, būna ir priešingų atvejų, kai klientai gauna technines sąlygas už 0 eurų, bet jų neįgyvendina, ateina kiti klientai ir pasiima laisvus tinklo pajėgumus ir pakartotinai grįžus klientui jau nebelieka už 0 eurų.
Kaip teigia ESO, jie kasmet prijungia po keliasdešimt tūkstančių naujų klientų bei po kelis tūkstančius gaminančių vartotojų, kurie keičia esamo tinklo parametrus. Kai kuriais atvejais, atliekant tinklo pakeitimus, jame gerėja parametrai.
ESO: tokių vartotojų 2 proc.
ESO ryšių su visuomene projektų vadovas Paulius Kalmantas 15min teigė, kad bendrovė „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) sėkmingai įgalina žaliąją transformaciją – nuosavas saulės elektrines turinčių gyventojų skaičius Lietuvoje jau beveik 30 tūkst.
„Visada siekiama suteikti kokybišką paslaugą ir gyventojui pateikti prijungimo sąlygas tik tiksliai įvertinus visas technines galimybes. Nors patariama atkreipti dėmesį į norimos įsirengti elektrinės dydį, nebūtinai imti maksimalią galią, kurią leidžia parama, pasitaiko atvejų kai po galios didinimo prijungti norimo dydžio elektrinės be papildomų tinklo pakeitimų galimybės nėra. Apie tai klientai yra informuojami įvardinant alternatyvias galimybes. Svarbu suprasti, kad tinklas turi ribojimų ir kartais yra poreikis prisidėti prie tinklo rekonstrukcijų“, – perspėjo jis.
Pasak jo, per 2021 m. ESO išdavė 10,5 tūkst. prijungimo sąlygų gaminantiems vartotojams, iš kurių tik apie 200, t. y. tik apie 2 proc. atvejų buvo nustatytas poreikis prie tinklo rekonstrukcijos iš dalies prisidėti ir pačiam gyventojui.
Pagal nustatytą teisinį reglamentavimą, jei yra poreikis vykdyti tinklo rekonstrukciją – dalį kaštų dengia ESO, o dalį gyventojas, kurio poreikių tenkinimui ir reikalinga plėsti tinklą. Kaip aiškino P.Kalmantas, ne vienu šimtu atvejų ESO, įvertinusi esamus tinklo parametrus, savo investicinės programos apimtyje įgyvendino rekonstrukcinius projektus ir tokiu būdu užtikrino galimybę ESO klientams tapti gaminančiais vartotojais.
„Jei iki gaminančio vartotojo prisijungimo elektros tinklas atitinka nustatytus normatyvus, o prisijungus gaminančiam vartotojui nebeatitiktų – atitinkamai klientas, dėl kurio reikalinga plėtra, turi prie tos plėtros iš dalies prisidėti. Priešingu atveju, už gyventojo norą tapti gaminančiu vartotoju turėtų pilnai mokėti visi likę elektros vartotojai – visi šalies gyventojai“, – sako jis.
Taip pat jis pabrėžė, kad neįvykdžius tinko plėtros, susidarytų situacija, jog gyventojams (tiek gaminančiam vartotojui, tiek kaimynams) nebūtų užtikrinta tinklo kokybė.
Ministerija apie finansinių įsipareigojimų palengvinimą nekalba
Energetikos ministerijos atstovai15min teigė negalinti pasakyti, ar panašūs finansiniai įsipareigojimai gyventojui ateityje galėtų dar sumažėti.
„Visų pirma džiaugiamės, kad vis daugiau šalies gyventojų tampa gaminančiais vartotojais bei renkasi žaliąją transformaciją – naudoja atsinaujinančius energijos išteklius. Planuojant pokyčius, gyventojams rekomenduojame pasitarti su specialistais bei įvertinti galimybes ir sąlygas perduoti ar naudoti elektrą“, – teigiama ministerijos komentare.