Naujasis „PKN Orlen“ prezidentas Wojciechas Jasinskis trečiadienį kartu su „Orlen Lietuva“ vadovu Ireneuszu Fąfara bei Lenkijos ambasadoriumi Lietuvoje Jaroslawu Czubinskiu lankėsi pas premjerą.
Susitikimas truko maždaug valandą. Apie ką kalbėjosi už uždarų durų lenkų įmonės atstovai su premjeru, lieka tik spėlioti, mat tiek ministras pirmininkas, tiek „Orlen“ atstovai į žurnalistų klausimus atsakyti nesiteikė.
Anksčiau skelbta, kad „PKN Orlen“ vadovas atvyksta tik susipažinti su premjeru. Tačiau mažai tikėtina, kad lenkai nieko neprašė iš Lietuvos.
TAIP PAT SKAITYKITE: Ko tikėtis iš „Orlen“ vadovų vizito pas premjerą?
„Orlen Lietuva“ sėkmė priklauso nuo sėkmingų santykių su mūsų partneriais. 2015 metais „ORLEN Lietuva“ uždirbo išskirtinį pelną – 237 milijonus JAV dolerių.
Vis dėlto, turėtume nepamiršti, jog užpernai grėsė gamybos sustabdymas ir liūdnos perspektyvos dėl gamyklos nuolat patiriamų nuostolių. Taigi, turime rasti būdų užtikrinti sėkmingą „ORLEN Lietuva“ veiklą bet kuriomis rinkos sąlygomis“, – tokį pranešimą prieš susitikimą platino „Orlen Lietuva“.
Nori didinti gamybą
Po susitikimo ministro pirmininko spaudos tarnyba išplatino pranešimą, kuriame teigiama, kad „Orlen Lietuva“ nori didinti gamybą.
„Lietuva vertina partnerystę su „Orlen Lietuva“. Šios įmonės valdoma Mažeikių naftos perdirbimo gamykla yra strategiškai svarbus ūkio subjektas, aprūpinantis visą Baltijos regioną naftos produktais. Mums svarbu, jog bendrovė užtikrintų Mažeikių gamyklos ilgalaikę veiklą. Pokalbio metu buvau informuotas, jog koncernas „PKN Orlen“ yra suinteresuotas, kad „Orlen Lietuva“ gamybos apimtys didėtų, o ne mažėtų, kad būtų kuriama daugiau darbo vietų ir būtų galimybė plėstis“, – cituojamas premjeras.
„PKN Orlen“ prezidentas informavo, jog tebevyksta derybos tarp AB „Lietuvos geležinkeliai“ ir „Orlen Lietuva“ dėl logistikos tarifų. Premjeras tikisi, jog derybos bus naudingos abiem pusėms.
Susitarti tikisi ketvirtadienį
Valstybės valdomi „Lietuvos geležinkeliai“ ir didžiausio Lenkijos naftos koncerno „PKN Orlen“ valdoma „Orlen Lietuva“ ketvirtadienį tikisi pasiekti susitarimą ilgai trunkančiame ginče dėl krovinių vežimo tarifų. Tai BNS patvirtino „Lietuvos geležinkelių“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Albertas Šimėnas.
„Mes norime išspręsti visą kompleksą problemų, kad galėtume tęsti sutartį – ją tikslinam ir tęsiam iki galo. Baigiam visus ginčus, kokie yra, ir toliau sutartis su patikslinimais galioja iki 2024 metų. (...) Tačiau esama ir alternatyvaus kelio – palikti viską kaip yra, visos bylos lieka“, – BNS trečiadienį sakė A.Šimėnas.
Susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius BNS anksčiau trečiadienį patvirtino, kad „Orlen Lietuva“ ir „Lietuvos geležinkeliai“ ketina pasirašyti taikų susitarimą dėl pervežimo tarifų. Anot jo, tokį susitarimą buvo planuota pasirašyti per „Orlen“ vadovo vizitą į Vilnių trečiadienį, tačiau neaišku, ar jis tikrai bus pasirašytas.
„Nežinau, ar pavyks jį šiandien pasirašyti. Kaip žinote, „Orlen“ ir „Lietuvos geležinkeliai“ turi įvairių pretenzijų dėl 2009 metų sutarties dėl tarifų, kuri galioja iki 2024 metų. Dabar ieškoma kompromiso, kaip baigti ginčus ne teismine tvarka, o taikos sutartimi. Procesas juda, ir viena, ir kita pusė norėtų baigti teisminį procesą (...). Abi pusės ieškojo kelių ir būdų, ir tas kelias, matyt, bus surastas“, – BNS trečiadienį sakė R.Sinkevičius.
Pasak R.Sinkevičiaus, tyrimą dėl Rengės atlieka Europos Komisijos Konkurencingumo direktoratas, todėl joks bendrovių susitarimas šiuo klausimu dabar neįmanomas.
Politizuotas klausimas
Įtakingas Lenkijos leidinys „Rzeczpospolita“ neatsieja Lietuvos ir Lenkijos ekonominių santykių nuo politikos. Nenuostabu, turint omenyje, kad „PKN Orlen“ dabar vadovauja Lenkijos valdančiųjų atstovas.
„Prieš maždaug dvejus metus sklandė anekdotas: kai rusai puls Vilnių, vienintelė NATO partnerė puls padėti – Lenkija. Tačiau Lenkijos kariai nepasieks sostinės, nes keliai bus užkimšti Lenkijos nekenčiančių nacionalistų demonstracijų“, – rašoma leidinio komentare.
Į „PKN Orlen“ prezidento postą Lietuvoje viešintis W.Jasinskis buvo paskirtas tuomet, kai partija „Įstatymas ir teisingumas“ (PiS) pernai triuškinamai laimėjo parlamento rinkimus Lenkijoje. Būtent su šia partija W.Jasinskis ir buvo išrinktas į parlamentą.
Į Lietuvą jis, leidinio „Rzeczpospolita“ teigimu, atvyko ne tik susipažinti su valdžia. W.Jasinskis kėlė klausimą dėl „Lietuvos geležinkelių“ tarifų, taip pat dėl 19 kilometrų ilgio Rengės geležinkelio rekonstrukcijos.
Buvęs „PKN Orlen“ viceprezidentas Januszas Wisniewskis leidiniui pareiškė, kad, nepavykus Vilniuje susitarti šiais klausimais, „PKN Orlen“ svarstys apie Mažeikių naftos perdirbimo gamyklos pardavimą.
Pasak jo, koncernas „Orlen Lietuva“ gamyklą galėtų parduoti ir nuostolingai, nes ji niekad nebuvo reikalinga Lenkijai, erzino naftos tiekėjus iš Rytų.
Tiesa, „PKN Orlen“ spaudos tarnyba paneigė, kad kompanija svarsto parduoti padalinį Mažeikiuose.
Nepaisant to, kad Lietuva, leidinio apžvalgininko teigimu, kaišiojo pagalius į ratus svarbiam investuotojui iš Lenkijos, iš Vilniaus sklinda noras taisyti santykius su Lenkija.
Į komentarą apžvalgininkas įpina ir dar vieną dvišaliams santykiams įtaką darantį klausimą – lenkiškų pavardžių rašybą.