„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

SGD laivais – iš Lietuvos, „Gazprom“ vamzdžiais – į Lietuvą

Lietuva raško vaisius, kuriuos ilgai brandino. Pirmadienį Klaipėdoje pirmą kartą prisišvartavo laivas, kuris priims dujas iš SGD terminalo ir išplukdys į Skandinaviją. Tačiau mūsų šalyje šiais metais daugės rusiškų dujų, nes tai lėmė paskutinėmis 2016 metų dienomis pasirašyta sutartis su „Gazprom“. Manoma, kad Rusijos koncernui pasidarė neramu jau dėl viso regiono.
Klaipėdoje pirmą kartą pakraunamas SGD dujovežis
Klaipėdoje pirmą kartą pakraunamas SGD dujovežis / LDT nuotr.

Norvegiškos dujos į Norvegiją – per Klaipėdą

„Gazprom“ veiksmai rodo, kad jiems neramu ne dėl Lietuvos, o dėl viso regiono, – sakė M.Dubnikovas.

Norvegiškos „Statoil“ ir rusiškos „Gazprom“ dujos vis labiau konkuruos ne tik Lietuvoje, bet ir visame Baltijos regione. Taip teigia analitikai, taip rodo ir naujausi faktai.

Klaipėdoje ankstų pirmadienio rytą prisišvartavo SGD dujovežis, į kurį pumpuojamos dujos pagal rugsėjį pasirašytą „Litgas“, „Lietuvos dujų tiekimo“ ir Norvegijos „Statoil“ sutartį. Į laivą „Coral Energy“ bus perkrauta iki 15 tūkst. kubų SGD.

„Šias dujas mes ne įsigijome, o tik pasaugojome. Dujos bus plukdomos į Švediją arba Norvegiją“, – 15min paaiškino „Lietuvos energijos“ vadovas Dalius Misiūnas. Ar tai reiškia, kad iš Norvegijos atplukdytos dujos, pasaugotos Lietuvoje, vėl bus plukdomos atgal ir visi iš to uždirbs?

Asmeninio archyvo nuotr./Dalius Misiūnas
Asmeninio archyvo nuotr./Dalius Misiūnas

D.Misiūnas teigė, kad tokių SGD terminalų su aptarnavimo paslaugomis Norvegijoje nėra. „Taip dujos bus plukdomos į mažuosius uostus, į kuriuos dujos negali būti atgabentos iš didžiųjų terminalų. Jie paskaičiavo, kad taip jiems ekonomiškai naudingiau“, – sakė D.Misiūnas.

Tad rudenį į Klaipėdą buvo atgabenta daugiau dujų nei įprastai. Dujovežis „Coral Energy“ priklauso Skandinavijos gamtinių dujų tiekėjai „Skangass“.

Tikisi parduoti ir Lietuvai skirtas dujas

„Litgas“ anksčiau skelbė, kad vienas toks sandoris duos apie 130 tūkst. eurų pajamų terminalui bei uostui. Tuo pačiu mažės ir technologinės terminalo sąnaudos, kurios yra įtraukiamos į SGD terminalo saugumo dedamąją.

Pasak D.Misiūno, tikimasi, kad per metus atplauks 3-5 tokie laivai. Tačiau ateityje tikimasi tokiu būdu parduoti ir Lietuvai skirtas dujas.

„Taip, yra tokių planų. Turime būti lankstūs, tad ateityje galbūt parduosime ir terminalo dujas. Viskas vyksta dinamiškai, tad reikia greitos reakcijos“, – aiškino D.Misiūnas.

Neskelbiama, už kiek Lietuva parduotų SGD. Lietuva jau keli metai planavo parduoti dalį „Independence“ laive saugomų dujų.

Anksčiau buvo pasirodę žinių, kad Lietuva gali suskystintas dujas parduoti net pigiau nei įsigijo, apie tai neoficialiuose pokalbiuose užsimindavo ir energetikai.

LITGAS nuotr./Klaipėdoje pirmą kartą pakraunamas SGD dujovežis
LITGAS nuotr./Klaipėdoje pirmą kartą pakraunamas SGD dujovežis

„Gazprom“ dujos vėl grįžta

Mūsų šaliai šiais metais teks spręsti dujų klausimą greičiau, nes į šalį vėl grįžta „Gazprom“ produktas. Nors rusiškų dujų rinkoje visada būta, tačiau sutartis pasirašyta po ilgokos pertraukos.

Jau skelbta, kad paskutinėmis 2016 metų dienomis buvo pasirašyta sutartis su Rusijos koncernu. Šiais metais, po ilgokos pertraukos, „Gazprom“ dujos patenkins mažiausiai trečdalį poreikio.

Sutartis pasirašyta po įvykusio aukciono. „Tai lėmė ekonominiai sumetimai“, – 15min teigė D.Misiūnas, tačiau nei SGD, nei „Gazprom“ dujų kaina neatskleidžiama. Tačiau tikėtina, kad rusų dujos yra pigesnės nei siūlo „Statoil“.

Taip Lietuva bando išvengti sezoniškumo – priklausomai nuo metų laiko, dujų kainos svyruoja. Pavyzdžiui, SGD brangiausiai kainuoja žiemą, o „Gazprom“ – pakankamai stabilios ir šiuo metu, nes priklauso nuo naftos kainos.

„Tai yra toks miksas. O dujų tikrai nebus per daug, nes paklausa ir pasiūla yra subalansuota“, – ramino D.Misiūnas, paklaustas, ar nebus dujų perviršio, kai gausiau plūstelės „Gazprom“ srovė.

Rusijos koncernui jau neramu?

Lietuvos verslo konfederacijos Mokesčių grupės vadovas Marius Dubnikovas mano, kad „Gazprom“ galvą skauda ne dėl galimo Lietuvos, o viso regiono praradimo.

Asmeninio archyvo nuotr./Marius Dubnikovas
Asmeninio archyvo nuotr./Marius Dubnikovas

„Mūsų SGD terminalas yra didesnis nei mums reikia, tad akivaizdu, kad per jį bus pumpuojamos dujos į kitas šalis. Sujungus tinklus dujas gaus kaimyninės šalys, ir „Gazprom“ tai mato“, – sakė M.Dubnikovas.

Todėl Rusijos koncernas, pasak jo, suinteresuotas grįžti į rinką su geresnėmis kainomis ir taip nelikti už borto.

„Jie nutarė veikti rinkos sąlygomis, nes turės konkuruoti per kainą“, – pažymėjo analitikas.

Beje, dar šiais metais Klaipėdoje švartuosis ir JAV kompanijos laivas, kuris taip pat atgabens SGD. Tiesa, kol kas neaišku, iš kokios šalies.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs