Per mėnesį didmeninė benzino kaina Lietuvoje padidėjo jau 10 centų. Vidutinė benzino litro kaina degalinėse šiuo metu siekia 1,06 euro, nors buvo kritusi žemiau euro. Degalus gaminanti bendrovė „Orlen Lietuva“ vis primena, kad naftos ir degalų kainos yra nelygintinos.
Kreivė juda tik aukštyn
Didmeninė „Orlen Lietuva“ skelbiama benzino kaina nuo vasario 25 dienos iki kovo 29 dienos jau pabrango nuo 86 iki 96 centų. Ir nepanašu, kad kaina stabilizuotųsi, nes kreivė kone kasdien juda aukštyn.
Mažeikių gamyklos skelbiamos kainos daro poveikį ir skaičiams degalinėse. Vien tik šią savaitę benzinas jose pabrango mažiausiai dviem centais – nuo 1,04 iki 1,06 euro („Statoil“ tinkle). Net pigiais degalais garsėjantis „Jozitos“ degalinių tinklas buvo priverstas benziną pabranginti iki 0,99 euro už litrą, kai už dyzeliną prašoma 0,81 euro.
Dyzelino kainos – kur kas stabilesnės, o per mėnesį didmeninė kaina padidėjo tik keturiais centais – nuo 73 iki 77 centų. Tad ir degalinėse kaina svyruoja ties 93 centais.
Šiuo metu kol kas tai yra didžiausias dyzelino ir benzino kainos skirtumas šiais metais.
Degalinėse taip smarkiai nebrango
Suprasti akimirksniu
- Benzino kaina auga, nors nafta laikosi stabiliai
- Dyzelino ir benzino kaina kai kur jau skiriasi 20 centų už litrą
- Degalai Lietuvoje pigesni nei kitose Baltijos šalyse
- Benzino paklausa auga pasaulinėje rinkoje
„Benzino kaina paaugo protokoluose, bet degalinėse skaičiai nesikeitė taip ženkliai“, – sakė „Neste Lietuva“ vadovas Ringaudas Steikūnas. Pasak jo, tai lemia konkurencija – benzino rinka yra gerokai mažesnė, automobilių, varomų šiais degalais, yra mažiau nei varomų dyzelinu.
„Be to, benzininius automobilius dažniausiai turi privatūs asmenys, kurie jautriau reaguoja į kainą“, – teigė R.Steikūnas.
Nepaisant to, jei „Orlen Lietuva“ kaina ir toliau taip šuoliuos, degalinės turės reaguoti.
Benzino brangimą lemia daug priežasčių
Degalų gamintojai primena, kad benzino kainą kelia paklausa tarptautinėje rinkoje, ir su naftos kaina tai nesiejama.
„Nafta ir degalai prekybos požiūriu yra visiškai skirtingi produktai ir negali būti tiesmukai sulyginti. Degalų kainos nėra tiesiogiai susijusios su naftos kainomis. Be to, naftos kaina, kad ir netiesiogiai, įtaką daro tik daliai degalų kainos“, – 15min aiškino „Orlen Lietuva“ atstovas Mindaugas Linkaitis.
Jis priminė, kad didmeninę benzino ar dyzelino kainą iš esmės lemia atitinkamas „Platts“ agentūros indeksas.
Jeigu indeksas kyla, didmeninė degalų kaina didėja, o jeigu indeksas krinta, degalai pinga.
Degalų kainos nėra tiesiogiai susijusios su naftos kainomis, – priminė „Orlen Lietuva“ atstovas.
Vis dėl to kainos kitimas į viršų ar į apačią priklauso nuo daugelio kitų veiksnių, pavyzdžiui, euro ir JAV dolerio kurso svyravimo, pasiūlos ir paklausos santykio, logistikos sąnaudų ir pan.
„Orlen Lietuva“ mažmeninių kainų nekomentuoja.
O dyzelino kainą prilaiko dar ir tai, kad žiema jau baigėsi, taigi šildymui šio kuro jau nebereikia.
Rusiška nafta atpigo
Lietuvoje daugiausiai perdirbama rusiška „Urals“ tipo nafta. Barelis „Urals“ naftos tarptautinėje rinkoje pirmąjį šių metų ketvirtį buvo 39,3 proc. pigesnis nei prieš metus, kainavo vidutiniškai 31,99 JAV dolerio, rodo Rusijos finansų ministerijos duomenys.
Praėjusį mėnesį „Urals“ naftos kaina buvo 33,0 proc. mažesnė nei pernai kovą – 36,53 dolerio už barelį. Tiesa, per mėnesį (kovą, palyginti su vasariu) rusiška nafta jau pabrango 19,6 procento.
2015-aisiais rusiška buvo vidutiniškai 47,5 proc. pigesnė nei 2014 metais – 51,23 JAV dolerio už barelį.
Tiesa, vairuotojai Lietuvoje gali guostis nebent tuo, kad benzinas Lietuvoje yra pigiausias palyginti su kitomis Baltijos šalimis.