Akcizų už parduotus stiprius gėrimus – 79 proc. mažiau nei pernai kovą, už alų – 26 proc. mažiau.
Kaip ir buvo galima tikėtis, kovo mėnesį įsigaliojus naujiems akcizams už alkoholį, valstybė surinko gerokai mažiau mokesčių nei pernai tuo pačiu metu.
Degtinės – 80 proc. mažiau
Kai kurie skaičiai – sunkiai suvokiami. Valstybinės mokesčių inspekcijos duomenimis, kovo mėnesį akcizų už parduotus spiritinius gėrimus surinkta 2,3 mln. eurų. Arba beveik 80 proc. mažiau nei pernai kovą.
Kita vertus, statistika rodo, kad lietuviai prieš akcizų didinimą puolė į parduotuves pirkti alkoholio ir grūsti jais sandėlius ir garažus. Pavyzdžiui, vasario mėnesį akcizų už parduotus spiritinius gėrimus surinkta 57,3 mln. eurų. Arba 20 kartų daugiau nei kovą.
Stiprių gėrimų vasarį parduota 31 kartą daugiau nei kovą, vyno – 17 kartų.
Tai rodo, kad Lietuvos gyventojai yra jautrūs mokesčiams, ir alkoholiniais gėrimais pasirūpina iš anksto. Be to, alkoholiniais gėrimais iš anksto skubėjo pasirūpinti ir prekybos tinklai, barai, restoranai.
Į sandėlius – ir alus
Panaši situacija ir su alumi. Kovą akcizų už jį surinkta tik 2,9 mln. eurų arba 26 proc. mažiau nei pernai tuo pačiu metu. Tačiau vasarį, prieš akcizų didinimą, alaus pirkta du kartus daugiau – akcizo surinkta 7,3 mln. eurų. Taigi prieš mokesčių didinimą lietuviai skubėjo pasirūpinti ir alaus atsargomis.
Taip pat kito ir vyno pardavimai – kovą akcizo surinkimai krito 52 proc., palyginti su pernai kovu.
Vyno mėgėjai, panašu, šių metų vasarį, prieš brangimą, taip pat skubėjo pirkti. Statistika rodo, kad kovo mėnesį vyno pardavimai iškart krito net 17 kartų. Taigi vasario prekyba buvo rekordinė.
Tai, kad vasarį Lietuvos gyventojai puolė pirkti daugiau alkoholinių gėrimų, paveikė ir trijų mėnesių statistiką. Ji rodo, kad per tris šių metų mėnesius akcizų už parduotą alkoholį surinkta 69 proc. daugiau nei pernai tuo pačiu.
Analitikas: lietuviai – racionalūs pirkėjai
„Lietuviai išties yra racionalūs žmonės ir sugeba susiskaičiuoti savo pinigus. Vasario ir sausio mėnesiais akcizų surinkimas buvo didesnis – tikrai užsipirko alkoholio į priekį. Ir ne tik namų ūkiai, bet ir verslo vienetai, tokie kaip parduotuvės, barai“, – 15min aiškino Lietuvos verslo konfederacijos Mokesčių komisijos pirmininkas Marius Dubnikovas.
Anot jo, stipriųjų gėrimų augimas buvo ryškiausias dėl to, kad tokius gėrimus galima saugoti itin ilgai, jie neturi galiojimo laikotarpio ir negenda.
„Šiuo atveju namų ūkiai ir verslai dalyvavo skaičiavimo mašinoje ir stipraus alkoholio pirko kiek įmanoma daugiau, nes jis lengvai sandėliuojamas ir negenda. Stipriųjų gėrimų akcizų surinkimas išliks mažesnis ir kitais mėnesiais. Tuo tarpu alaus akcizų surinkimas po truputį gerės – jo galiojimo trukmė yra trumpa“, – vertina M. Dubnikovas.
Paveiks tik ribotai?
Jis vertina, kad akcizų augimo poveikis alkoholio vartojimą paveiks tik ribotai.
„Akivaizdu, turim Latviją, turime Lenkiją – iš abiejų pusių galimybės įsivežti pigaus alkoholio beveik neribotos. Jei žmonės dabar 300 mln. eurų išleido Lenkijoje apsipirkinėdami, tai papildomai į pirkinių krepšelį įsidėti ir alkoholio jiems nebus sudėtinga. Tokiais veiksmais mes tik naikiname vieną iš savo pramonės šakų. Vartojimas, be abejo, šiek tiek sumažės, bet tai nebus esminis rinkos pasikeitimas“, – apgailestauja M.Dubnikovas.
Didesni akcizai alkoholiniams gėrimams įsigaliojo šių metų kovo mėnesį. Akcizų tarifai alui padidėjo 112 proc., vynui ir kitiems fermentuotiems gėrimams bei tarpiniams produktams – nuo 92 iki 111 proc., etilo alkoholiui – apie 23 proc.
Stasys Jakeliūnas: apie sprendimus kalbėti anksti
Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininko Stasio Jakeliūno paskelbti akcizų surinkimo duomenys nenustebino.
„Kol kas priežastys yra visiškai akivaizdžios: nuo kovo pirmos dienos įsigaliojo nauji akcizai ir pakankamai didesni, tad intensyvi prekyba vyko vasario mėnesį. Tiek atvežimo į parduotuves prasme, tiek ir vertinant žmonių įsigijimus. Tai visai natūralu, kad vasario duomenys kelis kartus galėjo viršyti istorinius duomenis, ir atitinkamai, kas pirko vasario mėnesį, jau žymiai mažiau pirko kovą“, – 15min teigia S.Jakeliūnas.
Jis tikina, kad tokia rinkos reakcija buvo planuota ir jos tikėtasi.
„Tas laikotarpis, kurį matome, tris mėnesius, nesudaro pagrindo kažkokiems objektyvesniems vertinimams, laikas yra pernelyg trumpas. Kol kas jokio pagrindo kažkokiems sprendimams, bent jau tiems, kurie yra susiję su šiais metais, tai tikrai nėra. O tai, kas bus planuojama daryti su akcizais kitais metais, yra ateinančių mėnesių klausimas“, – sako S.Jakeliūnas.
Jis žada, kad aiškesnės tendencijos matysis turint 6-7 mėnesių duomenis, todėl apie galimus sprendimus dėl akcizų aiškiau būtų galima kalbėti vasaros viduryje.
„Matysime dar kelių mėnesių akcizų duomenis, pasižiūrėsime, kokios tendencijos, ir įvertinę kryptis bei vyriausybės priimtus sprendimus dėl alkoholio ribojimo, svarstysime dėl galimų akcizų dydžių“, – teigė S.Jakeliūnas.