Nuo kovo 1 dienos akcizas alui didėja 112 proc., vynui ir kitiems fermentuotiems gėrimams – nuo 92 iki 111 proc., etilo alkoholiui – apie 23 proc. Dėl sunerimę aludariai skambina pavojaus varpais ir įspėja atleisiantys dalį darbuotojų.
Vadina nepamatuotu sprendimu
„Tokius drastiškus žingsnius daryti mažoje rinkoje, kai aplinkinėse šalyse akcizai yra mažesni, yra visiškas populizmas. Kai estai pakėlė akcizą alui, jį pradėjo pirkti ties Latvijos siena. Lietuviai jau po mėnesio Suvalkuose pirks ne tik lenkišką mėsą ir pieną, bet ir lietuvišką alų“, – 15min teigė alaus daryklos „Volfas Engelman“ generalinis direktorius Marius Horbačauskas .
Pasak jo, akcizų didinimas yra neproporcingas, skubotas, aludariams neduota laiko jam pasiruošti.
„Tai klasikinis atvejis, kai painiojamos priežastys ir pasekmės, o taip pat ir priemonės. Nauja vyriausybė tiesiog nori greitai parodyti, kad kažkas daroma, tai su tokiais sprendimais jie bėdų neišspręs“,– teigia M.Horbačauskas.
„Kalnapilio – Tauro grupės“ direktorius Marijus Kirstukas taip pat itin neigiamai vertina sprendimą drastiškai didinti akcizus.
„Vyriausybės programoje buvo numatytas palaipsnis kėlimas kiekvienais metais. Dabar drastiškas akcizo šuolis išbalansuos visą rinką. Mes nesame prieš didesnius akcizus, tačiau būtų logiška, kad pramonė žinotų iš anksto, kėlimas būtų tolygus visoms kategorijoms, nediskriminuojantis. Šitoks šokas labai neigiamai paveiks rinką“, – sako M.Kirstukas.
Alaus rinkos lyderis „Švyturys-Utenos alus“ ketvirtadienį išplatintame pranešime vertino, kad drastiškai pakeldama akcizą valstybė praras ženklią dalį kitų mokesčių. Sumažėjus gamybai kris visos grandinės gamintojų ir tiekėjų mokamo PVM surinkimas, mažės gyventojų pajamų mokesčiai, įmokos „Sodrai“ ir kt., o skaudžiausiai pokyčiai palies regionus.
Rinka trauksis penktadaliu
„Mes prognozuojame kad rinka kris apie 15-20 proc., be abejo, mažės ir gamyba. Tai paveiks ne tik įmonę, bet ir tiekėjus, žaliavų gamintojus ir kitus susijusius verslus“, – teigia M.Kirstukas.
Pasak jo, „Kalnapilio – Tauro grupė“ kol kas jokių veiksmų nesiėmė – tą darys sulaukę pirmųjų duomenų iš rinkos kovo-balandžio mėn.
Panašų rinkos nuosmukį prognozuoja ir „Volfas Engelman“ atstovas. Pasak M.Horbačausko, alaus pardavimai gali kristi apie 20 proc., tiesa, tik įsigaliojus naujiems akcizams nuosmukis gali būti ir dar didesnis. Galutinės kainos vartotojams išaugs nuo 20 iki 40 proc, priklausomai nuo alaus stiprumo. Pasak jo, gamintojai dar niekada nėra turėję tokios situacijos, kuomet netgi sunku įvertinti poveikį rinkai.
„Pirmiausia planuojame atsisakyti laikinų darbuotojų vasarą, šiltuoju laikotarpiu paprastai priimame 20-30 žmonių kasmet. Jų jau tikriausiai nebegalėsime priimti. Sąnaudas reikės efektyvinti, bet ir taip visą laiką ties tuo dirbam“, – sako M.Horbačauskas.
Suomijos bendrovės „Olvi“ grupei priklausanti „Volfas Engelman“ alaus darykla, Lietuvoje realizuojanti daugiau kaip 90 proc. produkcijos, taip pat sustabdė planuotas 2 mln. eurų investicijas.
„Švyturys-Utenos alus“ planuoja alaus darykloje Klaipėdoje palikti tik vieną pamainą, atsisakyti 20 darbuotojų, tiek pat darbuotojų įmonė atsisakė ir metų pradžioje. Įmonės analitikai prognozuoja, kad dėl padidėjusių mokesčių ir išaugusios alaus kainos legali alaus rinka jau šiais metais trauksis maždaug ketvirtadaliu.
Baimes vadina nepagrįstomis
„Dėl akcizo augimo kažkokių sukrėtimų tikrai neturėtų būti, tai smarkiai nepaveiks rinkos, akcizų surinkimo ar prekybos apimčių. Todėl aludarių pareiškimus reikėtų vertinti kaip viešųjų ryšių akciją“, – 15min teigė Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas S.Jakeliūnas.
Anot jo, aludarių gynybinę poziciją tikriausiai lemia lūkesčiai dėl tolesnio spartaus akcizo alui augimo.
„Ateityje, jei akcizai alui toliau būtų sparčiai didinami, matyt, tai galėtų turėti įtakos pardavimams, gamybai, darbo vietoms. Tačiau būtų nepagrįsta, jei į šiemetinį didinimą būtų reaguojama“, – teigia S. Jakeliūnas.
Pasak jo, metų viduryje situacija rinkoje bus įvertinta, bus atliekamos prognozės, kaip tolesnis akcizų didinimas ekonomiškai gali paveikti mokesčių surinkimą.
„Frakcijoje nuomonių įvairių, bet turi būti įvertinti įvairūs aspektai. Ne tik alkoholizmo prevencija, bet ir ekonominis poveikis“, – sako komiteto pirmininkas.