Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Ar pabrangęs dyzelinas papildys valstybės ir gyventojų kišenes?

Nuo kitų metų akcizų tarifas dyzeliniam kurui gali būti didinamas nuo 330,17 eurų už 1000 litrų iki 347 eurų. Vyriausybė tikisi, kad tai pagausins įplaukas į valstybės biudžetą. Tačiau rinkos analitikai ir dalyviai sako, kad rezultatas gali būti atvirkščias.
Degalinių tinklas „Stateta“, švenčia 2 metų gimtadienį
Degalinė / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Žilvinas Šilėnas
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Žilvinas Šilėnas

Svarstydamas, ar pabrangęs dyzelinas papildys valstybės ir gyventojų kišenes, Lietuvos laisvosios rinkos instituto prezidentas Žilvinas Šilėnas pranešime žiniasklaidai teigia: „Akcizus eilinį kartą bandoma naudoti biudžeto problemoms spręsti taikant ne ekonominį, bet buhalterinį požiūrį. Didinant akcizų tarifą nėra atliekamas išsamus ir sistemingas tokios politikos poveikio vertinimas. Daromos optimistinės prognozės, neįvertinant realijų. Pavyzdžiui, ignoruojama tai, kad dyzelinio kuro įperkamumas Lietuvoje ir taip yra vienas mažiausių ES. Egzistuoja pigesnės alternatyvos už Lietuvos sienos, tad planuojamos padidėjusios akcizų mokesčio pajamos į biudžetą gali būti nesurinktos“.

Kad dyzelino akcizo didinimas išaugina šešėlinę degalų rinką rodo 2008 metų patirtis. Tuomet pakėlus akcizą kurui, šešėlis padidėjo iki 30 proc. Labiausiai nukentėjo dyzelino pardavimai. Lietuvos – Lenkijos pasienio degalinėse jie sumažėjo iki 50 proc., didžiąją dalimi dėl to, kad pagrindiniai dyzelino vartotojai – krovinių ir keleivių vežėjai – savo degalų bakus pildydavo Lenkijoje, kur kuras buvo pigesnis.

„Atrodo, kad didindama dyzelino akcizą Vyriausybės antrą kartą užlips ant to paties grėblio. Išaugtų ne tik šešėlinė degalų rinka, bet ir Lietuva parastų didelius tranzitinio krovininio transporto srautus, kurie dabar važiuoja per Lietuvą specialiai dėl to, kad pas mus užsipiltų pigesnio kuro. Tranzitinis transportas nuperka ne mažiau kaip 20 proc. viso Lietuvoje parduodamo kelių transporto dyzelino. Netekę tranzito parduotume mažiau degalų, o kartu sumažėtų įplaukos į valstybės biudžetą“, – akcizo didinimo pasekmes aiškina Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ Prezidiumo narys, finansų ir biudžeto komisijos pirmininkas Marjan Svirko.

Nukentėtų ne tik vežėjai ir degalų pardavėjai, akcizo padidinimas paliestų praktiškai kiekvieną Lietuvos gyventoją. „Degalai yra labai svarbi kasdienio vartojimo prekė, akcizo didinimas ir su juo susijęs kainų kilimas, bendras vartotojų kainų lygio augimas mažins gyventojų perkamąją galią. Tai ypač pajus mažiausias pajamas gaunantieji, jiems bet koks kainos pokytis skaudžiausias“, – tvirtina ekspertas Ž.Šilėnas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?