UAB „Baltic Sign“ yra vienintelė bendrovė, kuri nuo 2007 m. laimi „Regitros“ konkursus dėl valstybinių numerių gamybos – bendra pasirašytų sutarčių vertė jau perlipo 35 mln. eurų, rodo freedata.lt duomenys.
Pernai planuotas dar vienas pirkimas – 12,7 mln. eurų vertės. Tik šį kartą pirkimo sąlygos užkliuvo Viešųjų pirkimų tarnybai – „Regitrai“ nurodyta pakeisti sąlygas taip, kad jas atitiktų ne tik vienas tiekėjas.
Patikslintos sąlygos tuomet jau nebetenkino ilgametės partnerės „Baltic Sign“ – ji teisme bandė išsireikalauti, kad kitų tiekėjų pasiūlymai būtų atmesti, o jos teisės apsaugotos.
Gegužę be konkurso bus nupirkta iki 400 tūkst. valstybinių numerių vienerių metų laikotarpiui iš „Baltic Sign“.
Panašu, kad Lietuvoje važinėjančių automobilių numeriai yra neturintys analogų – „Baltic Sign“ teisme įrodinėjo, kad kiti tiekėjai pažeis jos turimu patentu užtikrintas išskirtines teises į valstybinį ženklą ir jo gamybos būdą.
Viešojo „Regitros“ pirkimo sąlygos, paskelbtos pernai kovą, buvo tikslintos du kartus, dar 13 kartų buvo nukelta pasiūlymų pateikimo data. Pirkimui nepasibaigus ir įstrigus teisme, „Baltic Sign“ su „Regitra“ bendradarbiauja toliau.
2016 m. liepą ir lapkritį „Regitra“ su „Baltic Sign“ be konkurso sudarė atitinkamai 1,03 mln. eurų ir 1,38 mln. eurų sutartis dėl valstybinių ženklų gamybos. Pirmoji sutartis jau baigėsi, o antroji išseks gegužės 8 d. Planuojama sudaryti trečią, kurios apimtis – ketvirtadalis nuo paskelbto 12,7 mln. eurų vertės pirkimo.
Priversta bendradarbiauti
„Nors „Regitra“ teisme įrodė, kad UAB „Baltic Sign“ siekia riboti konkurentų dalyvavimą transporto priemonių registracijos ženklų tiekimo konkurse, valstybės įmonė artimiausiu metu priversta bendradarbiauti tik su šiuo tiekėju“, – 15min atsiųstame komentare teisininkų poziciją perduoda „Regitros“ Komunikacijos skyriaus vadovė Aurelija Juodytė.
„Regitra“ aiškina, kad taip siekiama užtikrinti sklandų ir nepertraukiamą paslaugų teikimą. Po teismų sprendimų, transporto priemonių registracijos ženklų viešasis pirkimas yra atnaujintas – tačiau užtruks ilgiau nei turima galiojanti sutartis su „Baltic Sign“.
„Dėl to siekdama užtikrinti registracijos numerio ženklų išdavimo ir apskaitos administracines paslaugas, „Regitra“ analizavo galimybes toliau vykdyti pirkimą neskelbiamų derybų būdu“, – teigiama komentare.
Mums kyla klausimas, kodėl tas papildomas konkursas tapo reikalingas, kai tuo pat metu vyksta pirkimo procedūros“, – teigia „Lodvila“ vadovas.
„Regitros“ pozicija – „Baltic Sign“ liko vienintelė reali kandidatė dalyvauti registracijos numerio ženklų teikimo paslaugų derybose. Tą esą ji įrodė dėl ankstesniuose viešuose pirkimuose įvertintos kvalifikacijos bei pajėgumų aprūpinti visų tipų transporto priemonių registracijos numerio ženklais.
„Regitra“ neplanuoja įsipareigoti be konkurso sudarytos sutarties pagrindu išpirkti nurodytą maksimalų ženklų kiekį – ženklai bus perkami tik tam laikotarpiui, kol pasibaigs paskelbtas atviras konkursas.
„Pakvietus daugiau tiekėjų, užsitęstų derybų procedūros, nes pirkėjai privalėtų iš įvairių institucijų surinkti pažymas, atlikti kitus sutarties vykdymui būtinus veiksmus. Pavyzdžiui, pažyma, įrodanti, kad transporto priemonių registracijos ženklai atitinka Lietuvos standarte numatytus techninius reikalavimus, išduodama tik atlikus bandymus, kas gali užtrukti keletą mėnesių“, – „Regitros“ teisininkų nuomonę perduoda A.Juodytė.
Pernai pradėtu pirkimu „Regitra“ siekia per trejus metus įsigyti iki 1,6 mln. valstybinių numerių 3 metų laikotarpiui. Gegužę be konkurso bus nupirkta iki 400 tūkst. valstybinių numerių vienerių metų laikotarpiui iš „Baltic Sign“.
Buvo bandoma išstumti konkurentus
„Vilniaus apygardos teismo „Baltic Sign“ reikalavo pripažinti, kad tik „Baltic Sign“ gali būti „Regitros“ tiekėju ir išmesti „Lodvilos“ ir „Utal“ konsorciumą iš pirkimo“, – teigia „Regitros“ konkurse dalyvaujančios bendrovės „Lodvila“ direktorius Paulius Gricius.
Tačiau kovo 2 d. Apeliacinis teismas panaikino apygardos teismo sprendimą, kuris buvo sustabdęs pirkimą, ir kliūčių tęsti pirkimą, anot P.Griciaus, nebeliko.
„Tačiau kovo 6 d. „Regitra“ nusprendė paskelbti atskirą konkursą dėl tapačių prekių pirkimo vienerių metų laikotarpiui derybų būdu. Mums kyla klausimas, kodėl tas papildomas konkursas tapo reikalingas, kai tuo pat metu vyksta pirkimo procedūros, todėl paprašėme savo teisininkų papildomai išanalizuoti situaciją“, – teigė P.Gricius.
Nors „Baltic Sign“ ieškinys jau atmestas, P.Gricius nėra pernelyg optimistiškas.
„Kol kas per anksti sakyti, kad teisminis procesas baigėsi. „Baltic Sign“ dar gali apskųsti kitą apygardos teismo sprendimą. Nemaža bylos dalis yra nevieša. Dėl šių priežasčių „Lodvila“ laikosi teisininkų patarimo susilaikyti nuo bet kokių vertinamojo pobūdžio komentarų ir bylos aplinkybių atskleidimo“, – teigia P.Gricius.
„Utal“ ir „Lodvilos“ konsorciumas konkurenciją „Baltic Sign“ bandė sudaryti ir 2013 m. vykusiame „Regitros“ pirkime.
Tačiau „Baltic Sign“, nors ir pasiūlė 54 proc. didesnę kainą, tuomet konkursą laimėjo, o konsorciumo pasiūlymas atmestas kaip neatitinkantis konkurso sąlygų reikalavimų – pateikti pavyzdžiai neatitiko lietuviško standarto.
Patys dalyvavo kuriant standartą
Vilniaus apygardos teismas pažymėjo, kad „Baltic Sign“ atstovai dalyvavo kuriant Lietuvos standarto reikalavimus dėl registracijos numerio ženklų, tačiau tuo laiku Lietuvos standartizacijos departamentui neatskleidė, kad standarto taikymas praktikoje lemtų iš patento kylančių bendrovės teisių pažeidimą. Tą „Baltic Sign“ teigė tik šiame teisminiame procese.
„Baltic Sign“ teisme neapgynė savo patentinių teisių dėl valstybinių registracijos numerio ženklų gamybos būdo. Teismas konstatavo, kad „Baltic Sign“ turimas kelių transporto priemonių ženklų gamybos patentas saugo tik gamybos būdus, o Lietuvos standarte įtvirtinti ženklų techniniai reikalavimai – jame nėra nustatyta, kokiu būdu šie reikalavimai turi būti įgyvendinti, nurodo „Regitros“ atstovė.
Vasario 27 d. Vilniaus apygardos teismas nepagrįsta pripažino „Baltic Sign“ pretenziją, jog pagal viešųjų pirkimų tarnybos reikalavimą išskaidytas pirkimo objektas lems didesnę pasiūlymų kainą ir prastą gaminių kokybę bei taip pažeis visuomenės interesą.
Antrą bylos dalį – dėl laikinųjų apsaugos priemonių taikymo – „Baltic Sign“ taip pat pralaimėjo kovo 2 d. apeliaciniame teisme.
„Regitra“ registracijos numerio ženklų komplektą išduoda už 15,06 euro, įsigyja – už 13,79 euro.
Bet pralaimėjimai teismuose, panašu, vis tiek naudingi „Baltic Sign“ – teismas įvertino, kad bendrovė ne tik siekė pašalinti iš atviro konkurso potencialius konkurentus, bet taip pat uždelstu teisminės procedūros pradėjimu suformavo prielaidas atsirasti tarpiniam bendradarbiavimui su „Regitra“. Mat bendrovė geriau nei kiti pretendentai žinojo turimos sutarties pabaigos datą, produkcijos kiekius, terminus, per kiek laiko nauji pirkimai galėtų įvykti.
„Regitra“ pirkimo sąlygas supaprastino pernai rugsėjo 27 d., tuo tarpu teisminis ginčas pradėtas gruodį.
Turi išskirtines teises
„Baltic Sign“ direktorius Vaidotas Jonas Skrickas 15min nurodo, kad bendrovė turi išskirtines teises į ženklą ir gamybos būdą.
„Tas pats ženklų gamintojas „Utal“, tik kartu su kitu jungtinės veiklos dalyviu UAB „SaldPack“ prieš trejus metus vykdytame analogiškame „Regitros“ konkurse taip pat buvo pateikęs pasiūlymą. Teisminių procesu metu buvo įrodyta, kad „Utal“ tuo metu siūlomi gaminti ženklai yra nekokybiški, neatitinka keliamų reikalavimų“, – atsiųstame komentare teigia „Baltic Sign“ direktorius V.J.Skrickas.
Anot jo, tuomet buvo pradėtas ir ikiteisminis tyrimas dėl galimai nusikalstamos „Utal“ ir „SaldPack“ veikos pateikiant dokumentus dėl atitikties reikalavimų neatitinkančių ženklų.
Šias aplinkybes „Baltic Sign“ nurodė ir šiuo metu vykdomame pirkime bei paprašė tirti gamintojo „Utal“ ženklų pavyzdžių kokybę, atitiktį keliamiems reikalavimams.
„Be kitų argumentų, „Baltic Sign“ nurodė, kad „Baltic Sign“ pagal patentą turi išskirtines teises į ženklą ir ženklo gamybos būdą. „Baltic Sign“ pateikė ieškinį Vilniaus apygardos teismui. Bylą nagrinėjant teisme jau tapo aišku, kad „Lodvila“ ir „Utal“ konkurso metu pateikti ženklų pavyzdžiai iš tiesų neatitinka keliamų reikalavimų“, – tikina bendrovės vadovas.
Anot jo, byloje nurodoma, kad į apyvartą patekus nekokybiškiems numerio ženklams, gali kilti grėsmė, jog bus sudarytos galimybės klastoti automobilių valstybinio numerio ženklus, kas taip pat sudarytų palankias sąlygas nusikalstamumui plėtotis ne tik Lietuvos, bet ir tarptautiniu mastu (kertant valstybės sieną ir už jos ribų).
„Atsižvelgiant į tai, „Baltic Sign“ vertinimu, „Regitra“ turėtų atidžiai išanalizuoti tiekėjų dokumentus ir pateiktus pavyzdžius, o „Utal“ pasiūlymą atmesti kaip neatitinkantį konkurso sąlygomis keliamų reikalavimų“, – teigia V.J.Skrickas.
Įkainiai tenkina
„Regitra“ vertina, kad mokami įkainiai už transporto priemonių valstybinius numerius nėra dideli ir yra vieni mažiausių Europoje.
„Regitra“ registracijos numerio ženklų komplektą išduoda klientams už 15,06 euro. Pagal turimą sutartį su UAB „Baltic Sign“ įsigyti registracijos numerio ženklų komplektą valstybės įmonei kainuoja 13,79 euro. Į kainos skirtumą dar sutelpa logistikos, sandėliavimo ir aptarnavimo paslaugų išlaidos.
„Palyginti Estijoje registracijos numerio ženklų komplektas kainuoja apie 62 Eur, Latvijoje – apie 28 Eur, Lenkijoje – apie 19 Eur, Vokietijoje, kur registracijos numerio ženklus išduoda privatūs tiekėjai, išdavimo kaina (užsisakius registracijos numerio ženklų plokšteles internetu), svyruoja nuo 11 iki 12,5 Eur“, – komentare nurodo „Regitros“ atstovė.
Dalius Prevelis valstybės įmonės „Regitra" vadovu tapo 2011 m. kovo 6 d., iki tol jis vadovavo bendrai Lietuvos ir Danijos įmonei „Lautra Motors“, 2000–2002 metais jis dirbo „Sodros“ direktoriumi. Šį postą D.Prevelis paliko žiniasklaidoje paskleidus įtarimus dėl neskaidrių viešųjų pirkimų.