„Dubajaus šokoladas“ išjudino prekybą dabartiniu prieškalėdiniu laikotarpiu. Žmonės dėl jo išsirikiuoja į eilę. Bet ar čia viskas gerai su teisėmis į produkto ženklą? Ar saldumynų gamintojai ir prekybininkai gali ramia sąžine naudoti šį produkto pavadinimą, klausia portalas dw.com.
Šis šokolado variantas, kaip ir pavadinimas rodo, buvo išrastas Dubajuje, daugiausiai gyventojų turinčiame mieste Jungtiniuose Arabų Emyratuose (JAE). Jį išrado konditerijos šefė ir influencerė Sarah Hamouda. Viskas prasidėjo tada, kai ji nėštumo metu užsinorėjo kažko skanaus, – savo „Instagram“ tinkle aiškina „Fix Dessert Chocolatier“ įkūrėja. Sutuoktinis nerado jai tinkamo deserto – ji pati turėjo jį sugalvoti. Taip gimė šokoladas su pistacijų pasta. TikTok dėka naujasis saldumynas paplito visame pasaulyje.
„Dubajaus šokoladas“: kaip su teisėmis?
Tokį skanėstą gali pasigaminti bet kas – internete gausu receptų. Klausimas tik toks: ar šiuo atveju jis taip pat gali būti vadinamas „Dubajaus šokoladu“? Apskritai, kilmės vietos nuoroda gali būti saugoma visame pasaulyje. Gerai žinomas pavyzdys – šampanas: šis putojantis vynas gali būti vadinamas „šampanu“ tik tuo atveju, jei jis kilęs iš Prancūzijos Šampanės regiono.
Šis reikalavimas įtvirtintas Lisabonos susitarimo Ženevos akte. Šis tarptautinis susitarimas, kurį pasirašė daugiau nei trys dešimtys šalių, saugo geografines nuorodas, kurios pabrėžia kokybinį atitinkamo produkto ryšį su jo kilmės vieta – visame pasaulyje, įskaitant Europos Sąjungą.
Patentinis patikėtinis Rüdigeris Balsas dw.com aiškina, kad jis taikomas tik šalims, kurios prisijungė prie susitarimo. Jungtiniai Arabų Emyratai (JAE), įskaitant Dubajų, – ne. Todėl jie negali apsaugoti termino „Dubajaus šokoladas“.
Tačiau šalys gali susitarti ir dvišališkai apsaugoti kilmės vietos nuorodą. „Teoriškai JAE galėtų apsaugoti Dubajaus šokoladą savo šalyje ir tada kreiptis į Europos Komisiją, kad ji taip pat apsaugotų kilmės vietos nuorodą ES“, – paaiškino Vokietijos patentų ir prekių ženklų tarnyba.
Ar „Dubajaus šokoladas“ pasirodys prekybos centruose?
Įvairios kepyklos, konditerijos, ir net pagrindiniai šokolado gamintojai, tokie kaip „Lindt“, visame pasaulyje naudojasi saldumynų tendencija ir parduoda savo gaminius „Dubajaus šokolado“ pavadinimu. Tik keliose firminėse parduotuvėlėse Vokietijoje ir labai ribotais kiekiais (15 eurų už 150 gramų batonėlį) prekiavęs „Lindt“ sukėlė didžiulį ažiotažą – žmonės valandų valandas stovėjo eilėse. O, pavyzdžiui, internete „Dubajaus šokoladu“ pavadintą 200 gramus sveriančią plytelę galima įsigyti už 52,29 eurus ( puslapyje „joom.com“ nurodoma, kad gardėsis pagamintas Turkijoje).
Nuo gruodžio vidurio į savo asortimentą planuoja įtraukti ir „Dubajaus šokoladą“ – Vokietijos parduotuvės „Aldi“ ir „Lidl“. Žadama, kad šiuose prekybos centruose skanėsto galima bus įsigyti už 4 eurus!
Bet tokiems planams prieštarauja Vokietijos įmonės „Alina Wilmers Verwaltungs GmbH“, importuojančios šokoladą tiesiai iš Dubajaus, direktorius Andreas Wilmersas. Jis save laiko vieninteliu teisėtu „Dubajaus šokolado“ tiekėju Vokietijoje. Dauguma šio saldumyno gamintojų JAE, įskaitant jį išradusią įmonę „Fix Dessert Chocolatier“, jo neeksportuoja. A.Wilmerso teigimu, tik jis gavo išskirtines teises prekiauti originalu Europoje.
Reikalauja, kad būtų uždrausta prekiauti
Jis reikalauja, kad būtų uždrausta prekiauti „netikru“ šokoladu, kuris iš tikrųjų nebuvo pagamintas Dubajuje. Per savo advokatą verslininkas išsiuntė „Lindt“ laišką, reikalaudamas, kad gamyba būtų sustabdyta. Priešingu atveju jis planuoja kreiptis į teismą ir imtis teisinių veiksmų ne tik prieš Šveicarijos gamintoją, bet ir prieš kitus šokolado pardavėjus.
Visose Europos šalyse gruodžio pradžioje buvo pateikta daugiau nei 30 paraiškų registruoti prekių ženklus, susijusius su minėtu konditeriniu gaminiu. Vien Vokietijoje, Vokietijos patentų ir prekių ženklų tarnybos duomenimis, nagrinėjama 19 tokių paraiškų. Vienas iš prekių ženklų jau įtrauktas į registrą, tačiau dėl to pradėta nuginčyjimo procedūra.
Tačiau advokatas Rüdigeris Bals mano, kad vargu ar šie bandymai įregistruoti tokius prekių ženklus bus sėkmingi. Tam reikia turėti išskirtinių komponentų – vien pavadinimo „Dubajaus šokoladas“ neužtenka, įsitikinęs jis. Ir vargu ar tam pakaks prie produkto pavadinimo pridėti savo vardą – kaip dabar daro daugelis, įskaitant vokiečių „YouTube“ tinklaraštininką Kiki Aweimer – „Kiki Dubajaus šokoladas“ vargu ar radikaliai skirsis nuo „Dubajaus šokolado“ kitų gamintojų.
Geografinės nuorodos nebuvimas taip pat gali būti kliūtis – jei produkto sudedamosios dalys nėra kilusios iš Dubajaus, tai gali būti laikoma vartotojo apgaule. Tai pabrėžia ir A.Wilmersas.
„Fix Dessert Chocolatier“, kaip išradėjas, teoriškai galėtų užregistruoti „Dubajaus šokoladą“ kaip prekės ženklą Vokietijoje ir ES. Nežinia, ar jie planuoja tokiu būdu apsaugoti šokoladą, į šį klausimą jie neatsakė ir dw.com žurnalistams. Tačiau net jei daug kas teisiškai neaišku, vienas dalykas aiškus: šiais metais po Kalėdų eglutėmis visame pasaulyje kaip dovanos pasirodys daugybė „Dubajaus šokolado“ plytelių.