Stinga specialistų
Audiovizualinė rinka Lietuvoje auga, taip pat didėja ir įvairių darbuotojų poreikis, sako Lietuvos kino centro direktorius Rolandas Kvietkauskas.
„Specialistų stoka ypač jaučiama, kai Lietuvoje vyksta dideli filmavimo projektai. Neretai reikalingi profesionalai pasitelkiami ir iš Rytų, ir iš Vakarų Europos“, – 15min teigė jis.
Esant tokiai situacijai, neretai įmonės pačios organizuoja mokymus, norintiems dirbti filmavimo aikštelėse.
„Šiuo metu kino industrija pati imasi priemonių mokyti specialistus, kviesdama į filmavimo aikšteles norinčius įgyti atitinkamų kvalifikacijų ar ieškoma bendradarbiavimo modelių su ugdymo įstaigomis“, – tikino R.Kvietkauskas.
Šiuo metu kino industrija pati imasi priemonių mokyti specialistus, – teigė R.Kvietkauskas.
Anot jo, pastaruoju metu sutarta, kad industrijos atstovai identifikuos galimas valstybės intervencijas ir pateiks pasiūlymus. Kol kas Lietuvos kino centras nevykdo jokių specialių programų.
Mokymus organizavo
9 dienų mokymus norintiems dirbti kino aikštelėje rugsėjo mėnesį organizavo Lietuvos reklamos prodiuserių asociacija (LAPA), Nepriklausomų prodiuserių asociacija kartu su Kazimiero Simonavičiaus universitetu.
LAPA prezidentė Daiva Jurkonytė informavo, kad mokymuose, kurie asmeniui kainavo 150 eurų, dalyvavo keliasdešimt žmonių.
„Kaip ir tikėtasi, iš 38 dalyvių bent pusė buvo turinčių patirties: jau dirbančių savarankiškai, užsiimančių video filmavimu, montavimu, turinčių aktorinės patirties“, – teigė ji.
Pasak D.Jurkonytės, mokymų tikslas nebuvo dalyvius įdarbinti, o suteikti galimybę nemokamai praktikuotis realiuose kino ir reklamos projektuose.
„Šią praktiką gavo visi 38 mokymų dalyviai, kiekvienam užtikrinta po 50 praktikos valandų reklamos ir kino prodiuserių organizuojamuose filmavimuose spalio - gruodžio mėnesiais“, – aiškino LAPA prezidentė.
Prie šio projekto organizavimo prisidėjo ir kino gamybos bendrovė „Artbox“.
„Mūsų rinka iš tikrųjų pastaruoju metu auga labai sparčiais tempais. Net ne procentais, o kartais. Automatiškai pradeda labai stipriai trūkti specialistų visose grandyse. Mes dairomės įvairių būdų, kaip tų žmonių užsiauginti“, – 15min sakė „Artbox“ vadovas Kęstutis Drazdauskas.
Kaip pasakojo pašnekovas, įvairūs mokymai organizuoti ir anksčiau, tačiau šitie buvo kitokie – pateikta teorinės medžiagos ir sudarytos sąlygos atlikti praktiką realiose sąlygose.
„Mano supratimu, mokymai tikrai pasiteisino. Aš pats prie mūsų gaminamo filmo pakviečiau 5 žmones“, – sakė K.Drazdauskas.
Matant esamą situaciją, tikėtina, kad panašūs mokymai bus organizuojami ir ateityje.
Kalbant apie išaugusią filmavimo rinką Lietuvoje, K.Drazdausko nuomone, nemažą įtaką tam padarė nuo 2014 m. veikianti mokestinė lengvata kino gamybai.
„Tai yra tokia priemonė, kuri veikia daugelyje valstybių, ne tik Lietuvoje. Ji padarė Lietuvą patrauklesnę kino gamybai ir dėl to išaugo tiek užsienio klientų Lietuvoje [skaičius], tiek patys Lietuvos kūrėjai pradėjo gaminti daugiau kino filmų“, – pažymėjo K.Drazdauskas.
Pasak „Artbox“ vadovo, serialo „Černobylis“, kuris filmuotas ir Lietuvoje, sėkmė taip pat prisidėjo prie rinkos išaugimo.
Darbuotojų trūksta ir filmuojant reklamas
„Iš tikrųjų po „Černobylio“ ir gal netgi šiek tiek prieš atsirado daugiau projektų. Pasaulyje pagarsėjus, kad jis Lietuvoje filmuotas, padėjo pritraukti projektų“, – 15min sakė kino kompanijos „Dansu films“ reklaminių klipų prodiuserė Agnė Zorkutė.
Ji antrino ir dėl darbuotojų filmavimo aikštelėje stygiaus.
„Dauguma mūsų rinkoje dirbančių žmonių išeina į ilgalaikius projektus ir, kai mes gauname reklamų užsakymus, tenka per mėnesį susirinkti komandą ir būna didžiausios problemos“, – atviravo A.Zorkutė.
Tenka per mėnesį susirinkti komandą ir būna didžiausios problemos, – atviravo A.Zorkutė.
Pašnekovė vardijo, kad trūksta įvairių darbuotojų. Pavyzdžiui, operatorių asistentų, vyriausiųjų filmų dailininkų (angl. production designer).
Tiesa, „Dansu films“ mokymų neorganizuoja – priima praktikantus, kuriuos apmoko. Be to, darbuotojų ieško duomenų bazėse.