Lietuviams jie kainuoja daugiau nei tris kartus brangiau negu britams ar vokiečiams, daugiau nei keturis kartus brangiau negu liuksemburgiečiams. Absoliučiai visi kaimynai už degalus moka taip pat mažiau, – pirmadienį rašo savaitraštis „Veidas“.
Prie to prisideda ir pasaulinės tendencijos, ir „Orlen Lietuva“, kurią ką tik nubaudė Konkurencijos taryba, ir valstybė, nuolat didinanti akcizo mokesčius, ir degalinės, kurių marža sudaro 7–9 proc. litro benzino ar dyzelino kainos.
Nepriklausomo degalų rinkos eksperto Giedriaus Karsoko teigimu, Lietuvos degalinės tuos pačius degalus pardavinėja 2–5 centais už litrą brangiau nei Latvijos, Estijos ar Lenkijos degalinės.
Lietuvos automobilininkų sąjungos prezidentui Rimvydui Anusauskui padėtis Lietuvoje nesuprantama taip pat, kaip ir visiems kitiems vairuotojams. Bandymas suvokti pasaulines tendencijas ir pateisinti kylančias kainas R.Anusauskui tampa beprasmis išgirdus iš kolegų, kiek dyzelinas kainuoja Liuksemburge, arba nuvažiavus į Marijampolę, kur dar praėjusią savaitę degalinėje pylėsi degalų trisdešimčia centų pigiau nei Alytuje, kuriame gyvena.
„Ieškodami pigesnių degalų vairuotojai tiek naudojasi galimybe pilną baką degalų atsivežti iš kaimyninių šalių savo asmeniniams poreikiams, tiek susigundo iš to užsidirbti“, – dėsto R.Anusauskas.
Jis taip pat prisimena atvejų, kai į degalų rinką bandė įeiti nauji žaidėjai. Juos esą greitai „suvalgė“ didieji degalinių tinklai, toje teritorijoje dempinguodami kainas. Todėl esą situaciją suvaldyti galėtų tik vartotojams naudingi valdžios sprendimai.
G.Karsoko manymu, pernai valstybė padarė lyg ir gerą sprendimą, sudarydama sąlygas importo galimybėms atsirasti. „Klaipėdos nafta“ investavo į importo terminalą ir perpylimo į sunkvežimius linijas.
Paklaustas, kodėl importuojami degalai negelbsti, pašnekovas teigė, kad Baltarusijos ir Rusijos naftos perdirbimo gamyklos Europos Sąjungoje pardavinėja degalus pagal tas pačias taisykles kaip ir „Orlen Lietuva“, t.y. sieja su „Platts“ kaina. Todėl esą tikėtis, kad importuoti degalai bus daug pigesni, yra naivu. „Importuotojai tegali priversti “Orlen Lietuvą„ sumažinti didmeninę kainą keturiais penkiais centais. Ar tai šiemet įvyks –pamatysime“, – sako G.Karsokas
Didmeninė kaina benzino kainos struktūroje galutiniam vartotojui sudaro apie 40 proc, dyzelino – apie 50 proc.
Dyzelinui taikomas akcizo tarifas dabar siekia 1043 litus už toną dyzelino– 100 litų daugiau nei pernai, o Finansų ministerija apskaičiavo, kad biudžetas dėl to papildomai gaus apie 73 mln. litų. Pagal įsipareigojimus Europos Sąjungai kitąmet dyzelino akcizas turės būti padidintas iki 1140 litų.