Pernai komandiruotų asmenų skaičius išaugo 21 procentu, lyginant su 2016 m., o jiems išmokėta suma augo 17 proc., rodo Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) duomenys. Tokios tendencijos fiksuotos dienpinigių dydžiams netgi nesikeičiant, o nuo šių metų jie bus keliami 30 proc.
Kuomet darbuotojų skaičius Lietuvoje siekia 1,231 milijono, kas šeštas darbuotojas pernai buvo komandiruotėse, iš kurių uždirbo vidutiniškai po 3152 eurus.
15min jau rašė, kad nuo šių metų liepos didinami dienpinigiai atvers darbdaviams dar didesnes galimybes mokėti atlyginimus apeinant mokesčius, taip pat išvežti darbuotojus dirbti į užsienį. Vežėjų pamėgtose valstybėse – Baltarusijoje, Rusijoje – dienpinigiai bus netgi didesni nei Norvegijoje. Ne kartą skelbtos ir istorijos, kaip už dienpinigius Lietuvos slaugės ar statybininkai eksportuojami dirbti į kitas valstybes.
Dienpinigiais išmokama suma pernai buvo dvigubai didesnė nei Lietuviai išleido Lenkijoje arba prekybos centre „Rimi Lietuva“. Taip pat dienpinigiais išmokėta daugiau, nei iš viso pernai uždirbo Utenos ir Tauragės apskričių gyventojai kartu sudėjus.
VMI Teisės departamento direktorė Rasa Virvilienė paaiškina, kad nuo liepos didėjant dienpinigių normoms, jų apmokestinimo gyventojų pajamų mokesčiu tvarka nesikeičia.
„Padidėjus dienpinigių normoms ir nepasikeitus apmokestinimo tvarkai, darbdaviai didesnes dienpinigių sumas galės priskirti darbuotojų neapmokestinamosioms pajamoms“, – sako R.Virvilienė.
Dabar taikomas toks dienpinigių išmokėjimo principas: darbuotojui pakanka mokėti 30 proc. didesnį nei minimalų atlyginimą, arba bent 521 eurą ant popieriaus, tokiu atveju galima panaudoti maksimalius dienpinigių tarifus išmokant jam likusį atlyginimą komandiruotėse. Jei atlyginimas mažesnis, galima dienpinigių suma – perpus mažesnė nei atlyginimas.
„Pažymėtina, jog nors išmokėtos sumos ir didėjo, tačiau vidutinė dienpinigių išmoka vienam darbuotojui sumažėjo – 2016 m. sudarė 3265 eurus, o 2017 m. — 3151 eurus“, – sako R.Virvilienė.
Dažniausiai dienpinigiai tenka vairuotojams
VMI duomenys atskleidžia, kad daugiau nei pusė visų dienpinigių – 407 mln. eurų – susižeria transporto ir saugojimo veiklą vykdančių įmonių darbuotojai.
Statybų veikla – antroje vietoje, čia komandiruotiems darbuotojams išmokėtas 121 milijonas eurų.
Trečia sritis pagal komandiruočių apimtis – administracinė ir aptarnavimo, čia išmokėta 42 mln. eurų dienpinigių.
Žemės ūkio, miškininkystės ir žuvininkystės darbuotojams išmokėta 12 mln. eurų dienpinigių.
VMI duomenys atskleidžia, kad Lietuvos darbdaviai itin mėgsta komandiruoti ir užsieniečius – Lietuvos įmonių įdarbintiems užsieniečiams pernai iš viso išmokėta 90 mln. eurų dienpinigių.
Kol Lietuva didina dienpinigius, į kovą su nesąžiningu darbuotojų komandiravimu kilo Europos Parlamentas. Šią savaitę jis nustatė, kad laikinam darbui į kitą ES valstybę perkeltas darbuotojas turės gauti ne mažesnį atlyginimą nei tokį pat darbą atliekantis vietinis darbuotojas.
Nustatyti pažeidėjai moka daugiau dienpinigių, nei priklausytų
VMI Kontrolės departamento direktorė Eglė Ramanauskienė patikina, kad mokesčių administratorius atlieka kontrolę. Kaip vieną iš rizikingiausių sektorių dėl galimo piktnaudžiavimo įmonėms išmokant dienpinigius, VMI įvardija transporto, pervežimų sektorių.
Šiame sektoriuje tiek 2016, tiek 2017 metais atlikta po 900 patikrinimų, nustatyta atitinkamai 250 ir 130 pažeidimų. Nors pažeidimų mažėjo, tačiau mokesčių susigrąžinta ir baudų išrašyta daugiau: 2016 m. – 2,5 milijonai eurų, o pernai – 2,9 mln. eurų.
VMI fiksavo ataskaitų, deklaracijų teikimo tvarkos pažeidimus, neregistruotą veiklą, nelegalų darbą, taip pat mokesčių mokėtojų registro, kasos taisyklių, buhalterinės apskaitos, darbo užmokesčio mokėjimo pažeidimus. Nustatytos neregistruotos naftos produktų talpyklos, nevedama apskaita.
Vien šiemet per sausį–gegužę nustatyta 40 pažeidimų, už kuriuos tikimasi atgauti 2,2 mln. eurų.
„Be kitų pažeidimų, kontrolės veiksmų metu buvo nustatyti pažeidimai dėl dienpinigių mokėjimo: vairuotojams buvo išmokėta daugiau dienpinigių, negu priklausė, dienpinigiai buvo išmokami vairuotojui būnant nedraudiminiame laikotarpyje, įmonės direktorei, įmonės savininkui, buhalterei bei vadybininkams buvo mokami dienpinigiai už komandiruotes, tačiau komandiruočių patvirtinantys dokumentai nebuvo pateikti“, – vardija E.Ramanauskienė.
Sieja su ekonomikos augimu
Banko „Luminor“ vyriausioji analitikė Indrė Genytė-Pikčienė vertina, kad labiausiai dienpinigų augimą paskatino didėjanti ūkio apimtis – dėl to daugėja ir komandiruočių.
„Manau, reikėtų sieti su didesniu ekonominiu pulsu, didesnėmis apyvartomis ir atitinkamai daugiau tų kelionių“, – sako I.Genytė-Pikčienė.
Transporto veikla, anot jos, itin išsiskiria tuo, kad darbuotojai komandiruotėse kone nuolat.
„Natūralu, kad tų komandiruočių transporte yra labai daug. Man būtų sunku tą vertinti – tai labiau apskaitos dalykas. Jei yra toks variantas kaip alternatyva darbo užmokesčiui, įmonėms tai paranku ir tokia praktika naudojama“, – sako „Luminor“ ekonomistė.